Pagina 1 van 1

Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 09:54
door Nicolas
Hallo,

Ik heb een Grand Modus van 2006 1.2l 65pk. De auto heeft 67000 km. Ik heb raad nodig.
Nu hij geeft het lichtje emissie controlen aan in stationair toerental. Ben er mee naar de garage geweest waar ze een nieuwe Bobine gestoken hebben maar helaas dat levert niets op. Bougies zijn vervangen. Nu is er een compressietest gedaan en ook de boord computer zegt dat er iets mis is met cilinder twee. 50% is de waarde van cilinder twee.
Ik ken niets van auto's. Ik heb echt raad nodig wat ik moet doen. Na 150 euro betaald te hebben is er nog niets opgelost.
Nu zegt de garage van ok, het is het compressieverlies en dit zou moeten gemaakt worden.
1000 euro. Is dit veel? Hij zegt dat de stukken niet zoveel kosten maar dat er wel veel werk aan is. Pakkingen vervangen, eventueel verbrande cilinder, en gladstrijken. Motor moet natuurlijk open. Ik zou hem 2 weken kwijt zijn maar krijg wel een reservewagen van de garage aangeboden.
Ik heb schrik dat ik hem ga laten herstellen en dat het probleem weer niet gaat opglelost zijn. Ik ken niets van wagens.
Het is geen slechte garage denk ik maar het is geen Renault garage. Renault wil me geen prijs geven zonder dat ze zelf een diagnose gedaan hebben.
Wat vinden jullie van de diagnose van mijn garage en wat vinden jullie van de prijs dat hij me vraagt?
Alvast hartelijk bedankt!!!

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 10:23
door mechanic
Deze motor,de 1.2 16v 75pk (d4f),heeft geen hydraulisch bedienbare kleppen maar exemplaren die afgesteld kunnen worden.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de kleppen gesteld moeten worden. Foutieve klepspeling zorgt ook voor compressie verlies.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 11:33
door Nicolas
mechanic schreef:Deze motor,de 1.2 16v 75pk (d4f),heeft geen hydraulisch bedienbare kleppen maar exemplaren die afgesteld kunnen worden.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de kleppen gesteld moeten worden. Foutieve klepspeling zorgt ook voor compressie verlies.
Bedankt, maar hoe weet ik of het de cilinder is of de kleppen zijn die juist moeten bij geregeld worden? Olie inspuiting door de bougie kabel welk resultaat geeft dat dan? Ik ben nu vergeten of er dan bij compressieverhoging enkel de kleppen bijgesteld moeten worden (motor half open) of als dit betekent de het aan de cilinder ligt en de motor volledig open moet gemaakt worden onder en bovenkant? of is het omgekeerd met deze twee methoden van compressie meting? Helemaal in de war... sla het volledig door elkaar. HELP !!!

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 11:45
door A110
Even rustig aan, haal even diep adem en weer uit........

compressieverlies kan verschillende oorzaken hebben. Zoals hierboven al geschreven word kan een verkeerde klepspeling dit ook veroorzaken.
De garage gaat nu gelijk van het ergste uit en verdenkt de motor zelf (en dan bedoel ik een zuiger of zuigerveer). Dit is ook gelijk de duurste variant.

Ik denk dat er toch nog een betere diagnose gedaan moet worden voordat overgegaan word op reparatie. Eerst een JUISTE diagnose en niet gelijk beginnen met prijzen en zeggen het kan dit of het kan dat zijn. Dat is gokken en daar houd ik niet van.

Dus het lijkt mij het beste om terug te gaan naar de garage voor een juiste diagnose of een andere garage opzoeken die een juiste diagnose kan maken.

Er zijn namelijk nog wel meer methoden om te bepalen waar het vandaan kan komen waarbij je niet gelijk de motor uit elkaar hoeft te halen.
Wij doen met een compressietest ook gelijk een cilinderlektest. Hierbij zetten we perslucht op de cilinder en luisteren we of de lucht "weglekt" en waar dit gebeurd.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 12:40
door Nicolas
A110 schreef:Even rustig aan, haal even diep adem en weer uit........

compressieverlies kan verschillende oorzaken hebben. Zoals hierboven al geschreven word kan een verkeerde klepspeling dit ook veroorzaken.
De garage gaat nu gelijk van het ergste uit en verdenkt de motor zelf (en dan bedoel ik een zuiger of zuigerveer). Dit is ook gelijk de duurste variant.

Ik denk dat er toch nog een betere diagnose gedaan moet worden voordat overgegaan word op reparatie. Eerst een JUISTE diagnose en niet gelijk beginnen met prijzen en zeggen het kan dit of het kan dat zijn. Dat is gokken en daar houd ik niet van.

Dus het lijkt mij het beste om terug te gaan naar de garage voor een juiste diagnose of een andere garage opzoeken die een juiste diagnose kan maken.

Er zijn namelijk nog wel meer methoden om te bepalen waar het vandaan kan komen waarbij je niet gelijk de motor uit elkaar hoeft te halen.
Wij doen met een compressietest ook gelijk een cilinderlektest. Hierbij zetten we perslucht op de cilinder en luisteren we of de lucht "weglekt" en waar dit gebeurd.
Super bedankt voor dit advies. Ik ga eerst even langsgaan bij mijn garage en dan even bij Renault. Ik moet inderdaad eens diep in en uit ademen :)
Ik ga eens bellen naar Renault voor een afspraak om een diagnose (hopelijk kost dit niet teveel).
Hij heeft altijd het sein af van emissie controleren als ik stationair draai. Bij het rijden gaat het lampje vanzelf weer uit. Het is maar als ik ergens stil sta voor de lichten of in file dat het lichtje oplicht en hij begint wat te schudden (ook niet altijd).
Bedankt voor uw reactie!!! Als u nog iets weet wat ik kan vragen mag U het me altijd laten weten. Ik vindt het nogal raar dat een auto dat nog maar 67000 km heeft dit voorheeft. Het is weer zo een kost die momenteel niet uitkomt. Maar ja dat zijn ze meestal.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 13:07
door mechanic
Dit type heeft elk geval vaker last van foutieve klepspeling,wat wel eens over het hoofd gezien wordt.
Er zijn 2 verschillende afstelwaardes,echter zal de dealer dit vast weten indien het een oorzaak kan zijn.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 16:11
door maestro12
Eenvoudige manier om te testen dat de zuiger en/of zuigerveren versleten c.q. kapot zijn, laat in de betreffende cilinder een paar cc motorolie lopen, test dan nogmaals de compressie.
Is die beter, dan zijn het zeer waarschijnlijk de zuigers/zuigerveren, wordt het niet beter dan zijn het de kleppen.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 16:59
door Mathijs
maestro12 schreef:..., laat in de betreffende cilinder een paar cc motorolie lopen, test dan nogmaals de compressie.
....
Laten we dat maar niet doen -->
Nicolas schreef:...Ik ken niets van wagens. ...
Beter niet te lang mee rond blijven rijden, verbrande kleppen vergen ook nogal wat werk om weer in orde te krijgen namelijk.
En wat je al aanbevolen wordt: Second opinion :idea:

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 17 apr 2019 17:45
door maestro12
:-D :-D Ik bedoel ook niet dat TS dat zelf moet gaan doen, maar 'laten doen'
Maar ik schat zo in dat TS dat zelf ook wel begrepen had.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 23 mei 2019 10:16
door Nicolas
Bedankt voor de reactie allemaal, nu een aantal weken verder. Had inderdaad verbrande kleppen (meer dan één). Garage heeft de motor uit elkaar gehaald nieuwe kleppen geplaatst + all het andere werk waar ik weinig verstand van heb en hij heeft weer meer vermogen, rijdt soepel en maakt een gans anders geluid (veel stiller). Aan wat kan dit nu liggen dat de kleppen verbranden (ze waren serieus verbrandt). Kan dit aan de distributieriem liggen die kort daarvoor geplaatst was. Er wordt ook wel gezegd dat die 95E10 benzine echt niet goed is of teveel korte afstanden. Ik zou wel eens willen weten hoe het kan dat de kleppen zo goed aangebrand waren. De auto heeft echt nog niet veel kilometers. Heb inlichtingen genomen bij garages en bovenstaande zijn de oorzaken die ze me geven. Klop dit? Na het plaatsen van de nieuwe distributieriem en de multieriem maakte hij een gans ander geluid (mijn vrouw zegt als een oude wagen). De problemen zijn nu opgelost of beter gemaakt maar wil niet nog eens hetzelfde meemaken.
Het is inderdaad zo na het contacteren van een mijn oude Renault garage dat het wel eens meer voorkomt bij die motors die ook in de Clio zitten.
Hoe voorkom ik dat dit niet weer gebeurd want is niet echt een goedkope herstelling.
Alvast hartelijk bedankt aan iedereen voor de input (op dit forum had ik er echt iets aan!!!)
P.s. nog klein vraagje moeten nieuwe kleppen gerodeerd worden indien ja hoelang en hoe?

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 23 mei 2019 17:31
door A110
Ik vermoed, maar kan dat uiteraard nooit hard maken, dat bij het vervangen van de distributieriem de timing niet helemaal goed heeft gestaan.
Ook omdat uw vrouw zegt dat na het vervangen van de distributieriem de auto een raar geluid maakt. En verbrande kleppen komen meestal doorrijden met een te arm mengsel.

Als dit het is geweest, maar nogmaals ik kan dat niet met 100% zeggen, dan is dat een montage fout geweest en zou deze reparatie vergoed moeten worden.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 24 mei 2019 15:52
door maestro12
Nicolas schreef:.........Er wordt ook wel gezegd dat die 95E10 benzine echt niet goed is................ Heb inlichtingen genomen bij garages en bovenstaande zijn de oorzaken die ze me geven. Klop dit?..........
Ik weet niet uit welk jaar die monteur komt maar vanaf 1997 zijn (bijna) alle renault motoren geschikt voor e10 en vanaf 2002 allemaal.

https://www.e10check.nl/auto/renault/

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 09 sep 2019 16:10
door Wackywabbit
Weet niet of dit nog speelt, maar ik heb iets vergelijkbaars met mn twingo (D7F) waar de kleppen verbrand zijn.
Echter heb ik de distributie 4 jaar geleden laten vervangen (45000 km) dus die sluit ik wel uit als oorzaak.
126000 k er nu op.
Ga nu de kop er maar es afhalen en te beoordelen.
Ik vermoed eerder dat het door de korte stukjes (10 km) van mijn dochter komt die er nu ineens mee naar Luik heen en weer rijd,

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 09 sep 2019 16:37
door mechanic
Matig onderhoud,niet tijdig kleppen gesteld etc zou ook mee kunnen spelen.
Er zijn vele factoren die meespelen.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 09 sep 2019 20:55
door Wackywabbit
Klepjes gecontroleerd, staan allen goed of te ruim.
Te ruim staande kleppen verbranden doorgaans niet.
En er is geen interval zover ik weet wanneer ze te stellen.

Re: Cilinder 2 compressieverlies van 50% HELP AUB

Geplaatst: 09 sep 2019 22:11
door mechanic
De interval is er ook niet,gaat op gehoor of bij klachten.
Een andere kop monteren is de goedkoopste oplossing,bij de d7f motor ook geen heel tijdrovende ingreep.