Pagina 1 van 1

Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 28 okt 2013 09:13
door Mathijs
Autofabrikanten stellen onderhoudssoftware alleen beschikbaar aan eigen merkdealers. Kleine garagehouders spreken van oneerlijke concurrentie. De klant is de dupe, want onafhankelijke garages zijn vaak goedkoper, stelt branchevereniging RAI.

De Europese Commissie gaat volgend jaar onderzoeken of autofabrikanten de eigen dealergarages inderdaad voortrekken. 'We zijn bekend met deze signalen,' zegt Phillipe Jean, autospecialist van de Europese Commissie. 'Wellicht dat we regels moeten aanscherpen.'

Het draait om de toegang tot softwareprogramma's die nodig zijn voor de auto-elektronica. Europese regels schrijven voor dat alle garagehouders deze programma's en de updates in de boordcomputer van auto's moeten kunnen installeren. In de praktijk blijkt het voor onafhankelijke garagehouders vaak onmogelijk, omdat ze geen toegang krijgen tot de computerprogramma's van de autofabrikanten.

De rekening loopt voor de consument flink op, waarschuwen onafhankelijke garagehouders. 'Het updaten van software voor een remsysteem kost dan geen 35 euro, maar 120 euro.'
Bron: AD


Wat ik niet wist :
...Europese regels schrijven voor dat alle garagehouders deze programma's en de updates in de boordcomputer van auto's moeten kunnen installeren. ...

Dus eigenlijk :
Je bent als leverancier/fabrikant verplicht die software aan je concurrenten te geven/beschikbaar te stellen ?

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 28 okt 2013 09:45
door WillemS
Gebeurt ook maar dan wel tegen betaling, zeg maar royalties voor het copyright. De fabrikant heeft het toch voor veel geld ontwikkeld.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 28 okt 2013 10:11
door Mathijs
WillemS schreef:De fabrikant heeft het toch voor veel geld ontwikkeld
++++plus
dat de klanten die er mee geholpen worden, nu niet meer naar hem toekomen.
Een soort 'kurkgeld' dus. :)

Maar blijkbaar schort er toch nog het één en ander aan.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 28 okt 2013 17:41
door costo
WillemS schreef:
"Gebeurt ook maar dan wel tegen betaling, zeg maar royalties voor het copyright. De fabrikant heeft het toch voor veel geld ontwikkeld."

Ik twijffel er niet aan dat de volledige ontwikkelingskossten van software voor een model bij de algemene ontwikkelingskosten van het model worden opgeteld.
Dus de koper van een nieuwe auto betaald al zijn deel van deze software ontwikkelingskosten.

Ik vind het dan ook vanzelfsprekend dat ALLE garages, tegen redelijke kosten, moeten kunnen beschikken over deze software.
Dit om een gezonde concurrentie tussen garages te laten bestaan.

Copyright belemmert gezonde concurrentie en in het algemeen belemmeren patenten en copyright de vooruitgand in techniek en wetenschap. De huidige regels om patenten en copyright zo lang mogelijk te laten gelden zijn zeer ongezond en alleen in het voordeel van de grote multinationals. De consument is de pineut. die betaalt te veel en wordt belemmerd in het gebruik/genot van zijn eigendom.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 29 okt 2013 10:23
door Mathijs
costo schreef:Copyright belemmert gezonde concurrentie en in het algemeen belemmeren patenten en copyright de vooruitgand in techniek en wetenschap.
Mogelijk, maar niet per definitie.
We kunnen heel dichtbij blijven qua voorbeeld.

De synchromesh ring in de versnellingsbak, die er voor zorgt dat je soepel kan schakelen.
De uitvinder daarvan patenteerde dat gelijk, Porsche zocht en vond een manier om dat patent te omzeilen, en kwam daardoor met zelfs een beter resultaat.

costo schreef:Ik vind het dan ook vanzelfsprekend dat ALLE garages, tegen redelijke kosten, moeten kunnen beschikken over deze software.
Dit om een gezonde concurrentie tussen garages te laten bestaan.
Niet om de gezonde concurrentie via regelgeving af te dwingen, maar wel om de verkeersveiligheid te bevorderen.
Wat als een noodzakelijke update van je ABS software uitblijft, bijvoorbeeld ?

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 29 okt 2013 16:27
door WillemS
Bij de Dealer betaal je ook gewoon voor de de software, alleen is vaak het arbeidsloon veel hoger.
Je bent en blijft als bestuurder toch wel zelf verantwoordelijk voor het onderhoud(inkl. Updates) van je wagen.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 31 okt 2013 12:23
door Mathijs
Hoe moet ik als bestuurder weten dat er een update voor bijvoorbeeld de ABS eenheid is ?
Breng braaf de auto naar een garage voor onderhoud, soms een Renault gespecialiseerde garage, maar geen 'uitsluitend Renault' garage.
Als die garage de software niet verkrijgt, en ik krijg geen oproepbrief omdat het niet urgent genoeg is voor een tussen-de-beurten-door ingreep, of ik sta niet bij Renault op de mailing lijst, wat dan ?
Toch naar de Renault garage zelf ?
Die wilden laatst preventief rondom de remschijven vervangen toen we nieuwe remblokken lieten plaatsen.
Was weliswaar niet nodig, maar ja, stond in één of andere lijst ofzo.
Vervolgens bij de autokeuring er over gehad, remschijven waren prima in orde volgens keuringsstation, vervanging was voorlopig niet aan de orde.
Dat soort onduidelijke maar kostelijke 'laten we dit ook maar even doen' acties zorgen er voor dat we steeds minder bij Renault zelf over de vloer komen, vooral die verontwaardiging toen we ons verzette tegen het vervangen van de remschijven. Man man, alsof we ze groot onrecht aandeden, kom er echt niet graag meer.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 11 nov 2013 10:51
door coinoperator
Dealers....
Na jarenlang Opel gereden te hebben heb ik Opeldealer Lobel in Oosterbeek uiteindelijk uitgekotst....probeerde me te belazeren.
Ik ben rond gaan kijken bij andere Opel dealers maar nergens beviel de houding van het TUIG me eigenlijk.
Crisis was er nog niet, Arrogantie des te meer.

Uiteindelijk bij Bochane terechtgekomen en een 2e hands R21 Nevada gekocht,
goedkoop was ie niet maar hij zou voor dat geld dik in orde zijn werd me verzekerd.
zou helemaal worden nagekeken enz enz
de dag er op begaf het koelsysteem het al.....
ik zal de rest maar niet vertellen.
Maar deze wagen reedt echt VURRUKKULLUK...wow

Later het ding ingeruild voor een 3 jaar oude Scenic
1 jaar later bleek het uitlaatspruitstuk gescheurd (1500 euro reparatie), een ding wat volgens mij 100 jaar mee moet gaan.
garantie? hahaha...nee tuurlijk niet.
maar de ruitenwissers van een week oud waren ook versleten, er was een nieuw pollenfilter ingezet (heeft deze auto niet) en er was nog veel meer mis.
Ik heb ze iets onsmakelijks toegewenst en ben eens binnengestapt bij een bedrijf aan de Stevinweg bij me om de hoek
De Bas !!!
Affijn, Bas heeft het spruitstuk gelast, ruitenwissers mankeerden niets uiteraard...heeft me van alles uitgelegd, al doende nog even een ster in een koplamp gerepareerd en het ding fluitend door de apk (bij Arjan Vissinga) gehaald.
Maar hij ontdekte wel dat mijn motorblok los hing omdat er een silentblock was afgescheurd en dat was ie al heel lang z0 te zien....Bochane had het zo druk met bijvullen van de ruitensproeier dat ze dat niet hadden gezien :roll:
Kortom, nooit meer bij Bas weggegaan, auto heeft het bijna eeuwig volgehouden en ik heb me zeer veel geld en VOORAL ERGERNIS bespaard.

Hoe dan ook.
Bochane -> nominatie Wall of Shame.

Nu een Megane 2 uit oktober 2008 dealer onderhouden. ahum
Bas heeft er een trekhaak ondergezet en ontdekte meteen dat STAM (jawel een dealer) diverse roostertjes enz. achterin gewoon had weggeflikkerd, de klant ziet dat toch niet en het was "lastig" dat correct terug te plaatsen blijkbaar.

Dealers.....
Is er eigenlijk wel 1 enkele te vinden die de kluit niet belazerd.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 04 dec 2013 16:06
door coinoperator
Nog een extra eervolle vermelding voor de firma Stam.
De ruitenwissers waren volgens de Renaultcomputer (kan ik bij via via) vervangen door Stam in Februari.
Grappig, ik kocht de auto in Maart en de stickertjes waren al geel...

AHUM
fluit...

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 04 dec 2013 19:21
door mechanic
Daar moet je ook totaal geen waarde aan hechten :clap:
Als ze nog goed wissen laten zitten, en anders gewoon vervangen..

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 04 dec 2013 19:25
door coinoperator
Daar gaat het niet om....
Ze waren dus zogenaamd net nieuw....

en ja
ze gaan minstens nog 3 jaar mee nadat ze zichzelf tot versleten verklaren.
Levert wel lekker geld op voor Bosch. Tijd voor weer een wetje.

Re: Klant dupe van oneerlijke concurrentie garages

Geplaatst: 04 dec 2013 21:12
door mechanic
Zie het zovaak dat als die wissers vernieuwd zijn de indicator vrij snel aangeeft dat de wissers wederom vernieuwd moeten worden. Geen enkele monteur met een beetje verstand gaat puur en alleen af op deze indicator.
Dealers waar dit soort fouten gemaakt worden, hebben geen/slechte controles van de chef tijdens de werkzaamheden.