Pagina 1 van 1

Superbatterij kan in vijf minuten opgeladen worden

Geplaatst: 08 mar 2014 10:41
door Mathijs
[verberg]
Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) hebben een hybride batterij op punt gesteld die in vijf minuten kan opgeladen worden en een hoge capaciteit heeft. De nieuwe technologie heeft veel toepassingsmogelijkheden, voornamelijk voor de autosector, zo maakte professor Jean-François Gohy van de UCL vandaag bekend.

De onderzoekers van de UCL ontwikkelden de batterij door twee technologieën te combineren: een elektrolytische condensator en een lithium-ion-component. De condensator zorgt voor een ultrasnelle lading, terwijl de lithium-ion-component zorgt voor een verhoogde opslagcapaciteit, legt professor Gohy uit.

Door die hybride technologie kan een batterij in slechts vijf minuten volledig opgeladen worden. Volgens Gohy kan de technologie in alle types van batterijen worden gebruikt, van gsm's tot computers en auto's. Een elektrische auto opladen duurt nu een tiental uur, met een dergelijke accu zou daar verandering in komen. De batterij zal op middellange, misschien zelfs korte termijn in gebruik kunnen worden genomen.

Het heeft meer dan anderhalf jaar geduurd om de nieuwe batterij te ontwikkelen. De wetenschappers hopen dan ook dat hun ontdekking verstrekkende gevolgen zal hebben. Gezien het belang van de technologie dienden de onderzoekers in september van vorig jaar dan ook een patent in om hun uitvinding te beschermen.
[/verberg]Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... rden.dhtml


Eindelijk... :dance: :clap:

Alleen weer jammer van de laatste zin.
Vrees dat we 'beschermen' toch vooral moeten lezen als 'commercialiseren' ,
zoals Apple: InnovateCommercialize

Re: Superbatterij kan in vijf minuten opgeladen worden

Geplaatst: 17 mar 2014 11:14
door VAN BELLE Jean Marc
Hier klopt toch iets niet, rekenkundig dan:
1. De nieuwste elektrische Tesla, het S model, heeft een batterij van 85000 kWh. Opladen aan 230 volt dus snel meer dan een dag...
2. Als je die wil opladen in één uur, moet je dus 85 megawatt erin krijgen. Als je dat in vijf minuten erin wil krijgen, moet je daar 85.000 kW X 12 = 1.020.000 kW in pompen gedurende vijf minuten.

Hmmm, wil iemand, die de tafels van tien geleerd heeft in het lagere, mij en die gasten van UCL eens uitleggen hoe ik zelfs op drie fasen 380/400 Volt het ampérage kan voorzien bij het aansluitpunt om die batterij in vijf minuten op te laden?

Zou het niet eerder zo zijn, dat men het heeft over GSM batterijen (verbruik 2 watt) hier i.p.v. over autobatterijen?

Of ja, misschien op termijn de elektrische fietsbatterijen.

Een anekdote maakt dit dan misschien vlotter leesbaar:

Gisteren was ik mooi aan het fietsen en had al 80 km, dus raakte mooi vermoeid en reed maar 20 km/h. Plots steekt een oudere dame mij op zo'n fiets voorbij met die jas rond de bagagedrager gewikkeld. Ik ging snel aan het rekenen en dacht: die snelheid met een batterij van zo'n 350 Watt/uur gaat dus maximaal 2 uren mee tegenwind aan dat tempo. En dus ging ik er achterna. En ja hoor, nauwelijks 10 km verder ging het ding al trager en ging ik er vlot met mijn trainingsfiets zonder versnellingen (vaste pion) weer aan voorbij aan iets meer dan 20 km/h.

Wind mee of wind tegen, maakt ook voor mij het verschil tussen 20 en 30 km/h overigens... Ik ben trouwens nog stijf van die hele mooie tocht van net 100 km langs de Leie, Marque, canal-Espierres, Schelde, Bossuyt-Leie en zo terug...