Pagina 1 van 1
2017: Nieuwe test voor verbruik dichter bij realiteit
Geplaatst: 26 mar 2014 14:57
door Mathijs
Vanaf 2017 komt er een nieuwe test voor het meten van het officiële verbruik van auto’s. Daarmee komt enigszins een einde aan een probleem waarmee heel wat automobilisten worden geconfronteerd: het soms grote verschil tussen het officiële en het praktische verbruik van een wagen. De nieuwe test zou het officiële verbruik met 10 tot 20 procent doen stijgen.
Heel wat automobilisten hebben het al eens meegemaakt. Je koopt een auto en een van de argumenten om die te kopen, is het lage verbruik in de brochure. Tot je eenmaal met de auto gaat rijden en hij veel meer verbruikt dan officieel aangegeven. Dat is best ontgoochelend, want dat betekent dat je meer geld zal uitgeven aan brandstof dan voorzien. Het verschil kan zelfs oplopen tot enkele honderden euro’s per jaar.
HUit een onderzoek van het Nederlandse instituut TNO bij 40.000 automobilisten bleek vorig jaar dat het praktijkverbruik ruim 30 tot 50 procent hoger lag dan het officiële verbruik, waardoor in de praktijk zo’n 40 tot 60 gram CO2 per kilometer meer werd uitgestoten.
Bron:
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1555 ... eit-3.aspx
Ook actueel ivm :
renault-wordt-aangevallen-door-topadvoc ... 17358.html
Re: 2017: Nieuwe test voor verbruik dichter bij realiteit
Geplaatst: 26 mar 2014 16:17
door DHL
Dit betekent dat al de klagers hier in Belgie in hun eigen vlees aan 't snijden zijn. Hier betaal je een taks op inverkeersstelling en deze wordt berekend op... de CO2 uitstoot. Niet zo slim dus om altijd te klagen.
Re: 2017: Nieuwe test voor verbruik dichter bij realiteit
Geplaatst: 26 mar 2014 19:09
door Mathijs
Geloof dat de BPM in Nederland ook 'hervormd' is naar een CO2 uitstoot verdien model.
Huidig (2014)
Testprocedure
Op de testbank doorloopt het voertuig een standaardcyclus van versnellingen, vertragingen, en periodes aan constante snelheid. Deze cyclus, de zogenaamde ECE + EUDC testcyclus, wordt door Europa opgelegd1 en bestaat uit 4 maal de ECE cyclus (een Urban Driving Cycle, die het stadsverkeer simuleert), en 1 maal de EUDC (Extra Urban Driving Cycle, die het verkeer buiten de stad voorstelt). In de uitlaat van de wagen wordt een sensor aangebracht, die de concentratie van de emissies in de uitlaatgassen meet. Zo gebeuren de tests voor personenwagens.
(
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=606 )
Probleem is echter dat ze alles mogen veranderen aan de auto voor die testprocedure. Alleen de topics gaan een beetje door elkaar lopen, vrees ik nu, dus quote ik mijzelf maar even uit posting
post102811.html#p102811 grandscenicman schreef:Is het niet zo dat dat verbruik gemeten is met een LEGE wagen ?
Ja, met de beste smeerolie, keiharde banden, zelfs de vloermatten ontbreken, überhaupt zouden ze ook nog de meest kale uitvoering nemen, maar goed, hoe ver feiten en fictie hier uit elkaar staan, weet ik niet. -->
http://nos.nl/artikel/558134-actie-tege ... eugen.html