Renault bekend schuld
Geplaatst: 20 apr 2007 10:12
Niet zo fraai maar helaas een waar verhaal.
===================
Renault bekent eindelijk schuld
Renault bekent dat zijn auto's de afgelopen jaren veel te veel mankementen vertoonden. Tegelijkertijd kondigt ...
..de Franse fabrikant aan op korte termijn juist bij de allerbeste te willen horen. Eindelijk geeft een autofabrikant eens eerlijk toe dat zijn kwaliteit niet deugt. Dat gebeurt niet vaak. ,,Het absolute dieptepunt was de Laguna,’’ bekent Renault.
Thierry Sybord, de directeur van Renault Nederland, zal het nooit vergeten: ,,Rampzalig was het. Het leek wel of alles bij die auto mis ging. We hadden het onszelf ook veel te moeilijk gemaakt. De Laguna was een prachtige auto, voorzien van allerlei nieuwe snufjes, zoals de elektronische sleutelkaart of de elektronische bandenspanningscontrole. Tegelijkertijd had Renault in alle wijsheid besloten om eens flink het mes te zetten in de productiekosten. De nieuwe elektronische snufjes bleken in de praktijk onvoldoende getest en het bezuinigen in de productiekosten leidde tot kwalitatief slechtere onderdelen en dus nog meer mankementen. We hebben met die auto heel veel klanten teleurgesteld.’’
Yann Vincent, kwaliteitsdirecteur van Renault wereldwijd, is het helemaal met Sybord eens: ,,De Laguna was een regelrechte nachtmerrie. Gelukkig hebben we bij de laatste facelift veel kunnen herstellen.’’
Eind dit jaar verschijnt een compleet nieuw model van de Laguna. En Renault heeft hem - niet toevallig - gekozen als speerpunt in het nieuwe kwaliteitsbeleid. ,,We hebben één opdracht: de nieuwe Laguna moet bij de top drie van allerbeste auto’s in zijn klasse horen,’’ aldus Vincent.
Dat is heel ambitieus, maar Renault heeft dan ook besloten het rigoureus anders aan te pakken. Daar was alle aanleiding voor. Statistieken van wegenwachtdiensten, zoals de Duitse ADAC, en gespecialiseerde onderzoekbureaus, zoals het gezaghebbende J.D. Power, toonden keer op keer aan dat Renault op de verkeerde weg was. In april 2006 kwam de ADAC nog met een vernietigend rapport.
De Renault Mégane (modeljaar 2002), de Renault Kangoo (2001/2002) en de Renault Laguna (2002) stonden allemaal in de top tien van onbetrouwbaarste auto’s. Met de jongste generatie Clio is Renault begonnen het roer om te gooien. De Japanse partner Nissan leerde Renault hoe je kwalitatief betere auto’s maakt. De controle aan het einde van de productieband werd strenger. En elke auto die de fabriek verlaat, maakt standaard een proefrit om zijn kwaliteit te bewijzen.
,,We moesten wel,’’ bekent Vincent. ,,We hadden te veel garantieclaims en ook dat gaat een autofabrikant uiteindelijk heel veel geld kosten. In 2005 hebben we ons voorgenomen topkwaliteit voortaan te verankeren in onze bedrijfscultuur. Niet alleen in onze fabrieken, ook bij de dealers zal dat te merken zijn.’’
--------------------------------------------------------------------------------
Bron: AD.nl http://www.ad.nl/autowereld/article1253545.ece
===================
Renault bekent eindelijk schuld
Renault bekent dat zijn auto's de afgelopen jaren veel te veel mankementen vertoonden. Tegelijkertijd kondigt ...
..de Franse fabrikant aan op korte termijn juist bij de allerbeste te willen horen. Eindelijk geeft een autofabrikant eens eerlijk toe dat zijn kwaliteit niet deugt. Dat gebeurt niet vaak. ,,Het absolute dieptepunt was de Laguna,’’ bekent Renault.
Thierry Sybord, de directeur van Renault Nederland, zal het nooit vergeten: ,,Rampzalig was het. Het leek wel of alles bij die auto mis ging. We hadden het onszelf ook veel te moeilijk gemaakt. De Laguna was een prachtige auto, voorzien van allerlei nieuwe snufjes, zoals de elektronische sleutelkaart of de elektronische bandenspanningscontrole. Tegelijkertijd had Renault in alle wijsheid besloten om eens flink het mes te zetten in de productiekosten. De nieuwe elektronische snufjes bleken in de praktijk onvoldoende getest en het bezuinigen in de productiekosten leidde tot kwalitatief slechtere onderdelen en dus nog meer mankementen. We hebben met die auto heel veel klanten teleurgesteld.’’
Yann Vincent, kwaliteitsdirecteur van Renault wereldwijd, is het helemaal met Sybord eens: ,,De Laguna was een regelrechte nachtmerrie. Gelukkig hebben we bij de laatste facelift veel kunnen herstellen.’’
Eind dit jaar verschijnt een compleet nieuw model van de Laguna. En Renault heeft hem - niet toevallig - gekozen als speerpunt in het nieuwe kwaliteitsbeleid. ,,We hebben één opdracht: de nieuwe Laguna moet bij de top drie van allerbeste auto’s in zijn klasse horen,’’ aldus Vincent.
Dat is heel ambitieus, maar Renault heeft dan ook besloten het rigoureus anders aan te pakken. Daar was alle aanleiding voor. Statistieken van wegenwachtdiensten, zoals de Duitse ADAC, en gespecialiseerde onderzoekbureaus, zoals het gezaghebbende J.D. Power, toonden keer op keer aan dat Renault op de verkeerde weg was. In april 2006 kwam de ADAC nog met een vernietigend rapport.
De Renault Mégane (modeljaar 2002), de Renault Kangoo (2001/2002) en de Renault Laguna (2002) stonden allemaal in de top tien van onbetrouwbaarste auto’s. Met de jongste generatie Clio is Renault begonnen het roer om te gooien. De Japanse partner Nissan leerde Renault hoe je kwalitatief betere auto’s maakt. De controle aan het einde van de productieband werd strenger. En elke auto die de fabriek verlaat, maakt standaard een proefrit om zijn kwaliteit te bewijzen.
,,We moesten wel,’’ bekent Vincent. ,,We hadden te veel garantieclaims en ook dat gaat een autofabrikant uiteindelijk heel veel geld kosten. In 2005 hebben we ons voorgenomen topkwaliteit voortaan te verankeren in onze bedrijfscultuur. Niet alleen in onze fabrieken, ook bij de dealers zal dat te merken zijn.’’
--------------------------------------------------------------------------------
Bron: AD.nl http://www.ad.nl/autowereld/article1253545.ece