Pagina 1 van 1

Renault bekend schuld

Geplaatst: 20 apr 2007 10:12
door proza
Niet zo fraai maar helaas een waar verhaal.

===================

Renault bekent eindelijk schuld

Renault bekent dat zijn auto's de afgelopen jaren veel te veel mankementen vertoonden. Tegelijkertijd kondigt ...



..de Franse fabrikant aan op korte termijn juist bij de allerbeste te willen horen. Eindelijk geeft een autofabrikant eens eerlijk toe dat zijn kwaliteit niet deugt. Dat gebeurt niet vaak. ,,Het absolute dieptepunt was de Laguna,’’ bekent Renault.


Thierry Sybord, de directeur van Renault Nederland, zal het nooit vergeten: ,,Rampzalig was het. Het leek wel of alles bij die auto mis ging. We hadden het onszelf ook veel te moeilijk gemaakt. De Laguna was een prachtige auto, voorzien van allerlei nieuwe snufjes, zoals de elektronische sleutelkaart of de elektronische bandenspanningscontrole. Tegelijkertijd had Renault in alle wijsheid besloten om eens flink het mes te zetten in de productiekosten. De nieuwe elektronische snufjes bleken in de praktijk onvoldoende getest en het bezuinigen in de productiekosten leidde tot kwalitatief slechtere onderdelen en dus nog meer mankementen. We hebben met die auto heel veel klanten teleurgesteld.’’


Yann Vincent, kwaliteitsdirecteur van Renault wereldwijd, is het helemaal met Sybord eens: ,,De Laguna was een regelrechte nachtmerrie. Gelukkig hebben we bij de laatste facelift veel kunnen herstellen.’’


Eind dit jaar verschijnt een compleet nieuw model van de Laguna. En Renault heeft hem - niet toevallig - gekozen als speerpunt in het nieuwe kwaliteitsbeleid. ,,We hebben één opdracht: de nieuwe Laguna moet bij de top drie van allerbeste auto’s in zijn klasse horen,’’ aldus Vincent.


Dat is heel ambitieus, maar Renault heeft dan ook besloten het rigoureus anders aan te pakken. Daar was alle aanleiding voor. Statistieken van wegenwachtdiensten, zoals de Duitse ADAC, en gespecialiseerde onderzoekbureaus, zoals het gezaghebbende J.D. Power, toonden keer op keer aan dat Renault op de verkeerde weg was. In april 2006 kwam de ADAC nog met een vernietigend rapport.


De Renault Mégane (modeljaar 2002), de Renault Kangoo (2001/2002) en de Renault Laguna (2002) stonden allemaal in de top tien van onbetrouwbaarste auto’s. Met de jongste generatie Clio is Renault begonnen het roer om te gooien. De Japanse partner Nissan leerde Renault hoe je kwalitatief betere auto’s maakt. De controle aan het einde van de productieband werd strenger. En elke auto die de fabriek verlaat, maakt standaard een proefrit om zijn kwaliteit te bewijzen.


,,We moesten wel,’’ bekent Vincent. ,,We hadden te veel garantieclaims en ook dat gaat een autofabrikant uiteindelijk heel veel geld kosten. In 2005 hebben we ons voorgenomen topkwaliteit voortaan te verankeren in onze bedrijfscultuur. Niet alleen in onze fabrieken, ook bij de dealers zal dat te merken zijn.’’



--------------------------------------------------------------------------------
Bron: AD.nl http://www.ad.nl/autowereld/article1253545.ece

Geplaatst: 20 apr 2007 15:01
door hans
harstikke mooi dat ze dit allemaal zeggen, maar wat gaan ze voor de mensen doen die met zo'n auto opgescheept zitten?

Geplaatst: 27 apr 2007 03:44
door Mathijs
Renault is altijd gek geweest van electronica, en net een beetje meer doen dan eigenlijk mogelijk/verantwoord.

Kwam toendertijd de Nissan met een sprekende computer, rap was ook Renault daar met een sprekende computer, en gelijk overtroeven, meerdere talen (inclusief Nederlands) via de RX25 box te programmeren (iets latere uitvoering van de synthesizer)

Jammer genoeg ontbreekt dan nogal eens de tijd om één en ander te testen....
(soms ook veel tijd voor nodig, niet ieder probleem is om de hoek van de straat al zichtbaar)

Echter, motorisch maakt Renault al tijden hele goede auto's.
Qua modellen zijn ze ook altijd zeer bij de tijd, en soms de tijd voorruit.

Kijk naar de Renault 25, een auto die voor het laatst 15 jaar geleden gemaakt is, maar nog steeds goed in het huidige straatbeeld past.
Zet dit af tegen de toenmalige BMW's, Toyota's etc, en dan wordt al rap duidelijk dat 'createur d'automobiles' echt in heel veel verschillende facetten waar gemaakt wordt.

...en ja...daar gaat wel eens iets fout, zoals de automaat in de R25 phase 2/3 en de Safrane phase1, anderzijds....ken iemand die een 3 jaar oude Volvo S60 kocht, en een maandje of 2 geleden beter kon gaan lopen dan zijn automaat in de D zetten...
(dus met deze 'blunder' waren ze ook de tijd vooruit :lol: )

Wat ze gaan doen met de mensen die nu met een slechte Laguna versie opgescheept zitten...

Tsja... ze kunnen natuurlijk moeilijk alles onder garantie terugroepen, de meeste Laguna's met die problemen zijn ondertussen aan het dateren, hebben de nodige kilometers/slijtage, dus moelijk vast te stellen of het een ontwerp/fabrieks of gebruikersfout is.
Menig Laguna zal ondertussen ook van eigenaar verwisseld zijn.

Belangrijker is het denk ik dat Renault niet alleen zijn/haar fouten inziet, maar er ook mee aan de slag gaat, en niet te beroerd is om te zeggen : 'Okay, dat hebben we fout gedaan...'