Pagina 1 van 1

Kleine motoren, grote problemen

Geplaatst: 22 feb 2019 19:33
door Mathijs
De motoren moeten schoner en efficiënter, dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, agressieve EGR’s, veel voorontsteking, lange onderhoudsintervallen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen.
Revisiespecialisten Nick van Kessel, Ad de Ruiter en Pedro Hartog leggen uit wat er kapot gaat en waarom. Hoe erg is het?


Downsizen lijkt dé oplossing om de uitstoot van een motor te verkleinen. Viercilinders worden driecilinders ....

...

Fabrikanten nemen de tijd niet
Hoe hoog de (milieu-)druk is, blijkt uit het feit dat veel technische ontwikkelingen vrij snel na hun introductie opgevolgd worden door nog nieuwere ontwikkelingen. Pedro Hartog: “Ik zie nieuwe technieken die niet goed getest lijken te zijn. VAG-motoren zijn oerdegelijk. Ze kunnen een miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt.”

Meer dan VAG alleen
In dit artikel komen vooral de VAG-motoren voorbij, maar ook andere downsizemotoren als de Ford-EcoBoost, Renault-TCe en Peugeot-THP kennen hun problemen.
Artikel is te lezen op AMT.NL

Re: Kleine motoren, grote problemen

Geplaatst: 22 feb 2019 19:40
door A110
Tja, dat roep ik als monteur al een paar jaar. Al die downsize motoren het kan niet goed gaan. Ik roep al een paar jaar, "let erop we staan binnenkort weer net zoals vroeger motoren te wisselen of te reviseren".

Alles voor die uitstoot en milieu.