Pagina 1 van 1

Geschiedening Matra.

Geplaatst: 04 jan 2021 11:01
door WillemS
L.S.,
Hier een film over de geschiedenis ban Matra.
Zoals bekend was Matra de laatste decennia van z'n bestaan nauw betrokken met Renault.

mvg. WillemS
p.s ze maken nu hele goede electrische fietsen die ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 04 jan 2021 12:12
door nikk
Altijd leuk dit soort filmpjes

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 06 jan 2021 14:47
door Kata
Zoals nikk zegt -> Kan me ook vergapen aan zo'n filmpjes. :thumb:

Een vriend van me heeft nog een Matra Bagheera gehad. Was toch speciaal om met 3 op een rij in een sportieve wagen te zitten. :dance:

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 30 jun 2021 16:57
door Thomas84
Kwam een tijdje terug nog deze Matra Murena 2.2 tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 05 jul 2021 18:47
door Timo1990
Dat is murena2.2 op Instagram!

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 12 jul 2021 00:55
door nikk
Toen Matra met Renault ging samenwerken moesten ze stoppen met de Murena daar dat model concurrentie voor de Fuego was. Op zich geen probleem daar ze de Espace gingen bouwen wat ook gelijk voor vele jaren aan fikse voertuig productieaantallen zorgde. Dat stortte in toen Renault de IV geheel zelf ging bouwen. De paar duizend Avantimes die Matra toen nog produceerde was niet voldoende om het merk overeind te houden.

Toegevoegd in 1 minuut 40 secondes:
Wat ik wel leuk vind aan mijn Espace III is dat er op de type plaat geen Renault staat vermeld maar Matra.

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 12 jul 2021 20:40
door WillemS
Wat ook wetenswaardig is is dat vervangingsonderdelen van de Espace zoals de uitlaat door Matra geleverd werden. Dit was tenminste zo bij mijn Espace I van 1985/6.

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 27 jan 2022 21:51
door BramvT
nikk schreef: 04 jan 2021 12:12 Altijd leuk dit soort filmpjes
Zeker......begon in 1973 met mijn eerste SIMCA (een 1501 special) en kreeg later in de jaren 70 een trots gevoel toen de Bagheera uitkwam, wat wilde ik hem graag hebben, maar helaas nooit genoeg geld, ik meen dat rond 1975 de nieuwprijs rond de 16.000 gulden lag (of nog hoger, dat weet ik niet meer)...maar ondanks de roest die al begon na 3 jaar oud, bleef ik SIMCA trouw tot in de jaren 80, moest toen al bij Peugeot-Talbot onderdelen halen want SIMCA was allang failliet.

Maar weten de MATRA liefhebbers wel dat ze ook een geweldige F1 auto hadden met een V12 ?

Hier Jacques Laffite in 1978...ik heb die Matra ook zien rijden op Zandvoort, als inwoner van Haarlem woonde ik maar 9km van Zandvoort af, dus zat er vrijwel elk jaar...dubbel clutchen, geen stuurbekrachtiging, tussengas geven bij terugschakelen.....doet mij denken aan de Dikke Daf YA328 waar ik in 1970 in dienst mee reed. :wink:


Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 29 jan 2022 21:59
door nikk
Mooi! Zat in de jaren 70 elk jaar met de F1 als kind in de duinen. Onvergetelijk!

Re: Geschiedening Matra.

Geplaatst: 30 jan 2022 10:05
door WillemS
Na het failisement zijn veel ingenieurs bij Phinin Farina terecht gekomen. Nu zijn er Matra electrische fietsen.