Pagina 1 van 1

Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 20 jan 2022 10:49
door Mathijs
https://www.ad.nl/auto/snelheidsbegrenz ... ~a4eaff91/ :cry2:
snelheidsbegrenzer-verplicht.png
rechter muisklik --> koppeling openen in nieuw tabblad --> dan full size kiezen voor leesbaar formaat

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 20 jan 2022 14:24
door Kata
Enkeldoor abonnee's te lezen :-(

Maar is al langer geweten hoor. Ondertussen al wel een paar keer aangepast. Eerst was het de bedoeling dat het ISA systeem écht zou ingrijpen maar dat is al verzacht tot 'kennisgeving'. En je kan het ook nog uitschakelen, maar dat moet dan wel bij elke keer je de auto start gebeuren. Iets wat ik zelf nu al doe met het stop/start systeem trouwens. 8)

De black box lijkt me in 1e instantie niet slecht als het op hulp bij uitzoeken hoe een ongeluk is kunnen gebeuren aankomt. Maar het wordt natuurlijk minder leuk als ze die bij elke jaarlijkse controle uitlezen en aan de hand daarvan de wegenbelasting gaan bepalen bijvoorbeeld. :naughty:

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 20 jan 2022 14:35
door Pepone
Afbeelding is wel te lezen, zoals Ts aangaf.

Groet, Ron.

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 20 jan 2022 15:12
door Mathijs
Kata schreef: 20 jan 2022 14:24 Enkeldoor abonnee's te lezen :-(

Maar is al langer geweten hoor.

...
Misschien zo beter te lezen.
Wel een sneaky manier om een wet kenbaar te maken, zonder ruchtbaarheid of pers mededeling :discuss:
Daarnaast kan je er op gaan wachten dat ze andere gebruiksmogelijkheden bedenken voor het één en ander, function creep heet zo iets, time will tell
'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht

In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.
Erik Kouwenhoven 20-01-22, 05:00

De Europese Unie heeft destijds geen persconferentie gegeven en zelfs een officieel persbericht bleef uit, maar op 12 november 2019 werd EU-Verordening 2019/2144 aangenomen. Die voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheidsassistent (ISA) voor nieuwe auto’s. Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.

De ISA moet automobilisten met zachte hand dwingen zich aan de maximumsnelheid te houden. Vanaf 6 juli dit jaar moet elke nieuw ontwikkelde auto voorzien zijn van dit waarschuwingssysteem. En vanaf 7 juli 2024, dus over iets meer dan twee jaar, moeten zelfs alle nieuw verkochte voertuigen een ISA aan boord hebben.

Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgegevens worden opgeslagen. Autoriteiten, zoals politie en justitie, kunnen deze data opvragen, maar dat gebeurt alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ernstig ongeval. Daarnaast worden de gegevens door de autofabrikant geanonimiseerd gebruikt voor analyses over bijvoorbeeld verkeersgedrag. Vraag is wel of die anonimiteit te allen tijde gewaarborgd blijft: ook verzekeraars zullen maar al te graag over de informatie willen beschikken.
Trillend pedaal

Het waarschuwingssysteem wordt ingevoerd in personenauto’s, bussen en vrachtwagens en moet zeven jaar lang gratis worden aangeboden. Auto’s worden er dus voorlopig niet duurder door. ISA werkt samen met bestaande hulpsystemen zoals verkeersbordherkenning, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer en het navigatiesysteem. Het kan de snelheidslimieten herkennen met behulp van camerabeelden van verkeersborden en de digitale kaarten van het navigatiesysteem. Ook geofencing is een optie: de auto herkent waar hij rijdt en weet op basis van de locatie welke limiet daar geldt.

Wanneer het een overschrijding van de maximumsnelheid detecteert, stelt het systeem de bestuurder daarvan op de hoogte. Dat kan bijvoorbeeld met een knipperende waarschuwing in het instrumentarium of head-up display en met een waarschuwingstoon. Maar ook een trillend gaspedaal kan als voelbare waarschuwing worden toegevoegd.

De verordening staat zelfs toe dat het ISA-systeem uitsluitend werkt met een trillend gaspedaal, gevolgd door een verhoging van de tegendruk van het pedaal. De bestuurder moet het pedaal dan harder indrukken om de gewenste, hogere snelheid te bereiken. Het blijft om veiligheidsredenen dus altijd mogelijk om te versnellen met het systeem, bijvoorbeeld om een botsing te vermijden.

Overigens is een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volledig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief.
‘Borden zijn slecht leesbaar’

Over de invoering van het systeem zijn de meningen al jaren flink verdeeld. De Acea, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, lobbyt al sinds 2018 tegen de ISA. Die ziet een groot risico in verkeersborden die de ISA niet goed herkent, bijvoorbeeld doordat ze slecht afleesbaar zijn. Daardoor kan het systeem de plank misslaan, wat bij de bestuurders tot veel irritatie kan leiden. De EU spreekt zelf over een foutmarge van vijf procent als het gaat om bijvoorbeeld de ‘leesbaarheid’ van de verkeersborden.

Verder vreest de Acea dat de Europese overheid bij een volgende stap zal besluiten dat het systeem helemaal niet meer uitschakelbaar is. Dat zou de Internationale Federatie van Voetgangers prima vinden. Die betreurt dat de technische commissie heeft ‘toegegeven aan het massale lobbywerk van de autofabrikanten’. Andere internationale verkeersveiligheidsorganisaties vinden ook dat ISA niet ver genoeg gaat.

Veilig Verkeer Nederland is blij met ISA. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst had het systeem al veel eerder moeten worden ingevoerd. ,,Te hard het gas intrappen is al sinds de oprichting van Veilig Verkeer Nederland de grootste boosdoener als het gaat om verkeersveiligheid. Die snelheid is steeds verder omhoog gegaan. Als we fietsen of lopen kunnen we dat goed overzien, maar bij de snelheid van e-bikes gaat het al veel vaker mis. Bij autosnelheden is het helemaal moeilijk inschatten wat veilig is. Daarom is het goed dat er techniek komt die automobilisten ondersteunt. Niet alleen om notoire hardrijders in te perken, maar ook om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een verkeersbord mist dat waarschuwt voor een gevaarlijke bocht. Een goede zaak dus.’’
‘Niet erg aantrekkelijk’

De Vereniging Zakelijke Rijders denkt dat de achterban niet staat te springen als het gaat om een verdere inperking van hun vrijheid. ,,We vinden verkeersveiligheid erg belangrijk en de ervaring leert dat Adas-systemen (Advanced Driver Assistance Systems, red.) daaraan bijdragen’’, zegt directeur Mariska Hustings. ,,Aan de andere kant klinkt de intelligente snelheidsbegrenzer klinkt niet erg aantrekkelijk als je regelmatig zakelijke kilometers maakt. Maar het overal beschikbaar hebben van de maximale snelheid in de geüpdatete kaarten is zeer positief. Dat je het systeem kunt overrulen met het gaspedaal en uit kunt zetten biedt bovendien perspectief. En, zoals we geleerd hebben met andere Adas-systemen, zal de bestuurder altijd moeten wennen aan een nieuwe systeem.’’
Big Brother

Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.

Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 20 jan 2022 20:05
door Kata
[mention]Pepone[/mention] : Bedankt, is idd te lezen zoals TS aangaf. :oops: Ik hield de muis op de link, klikte op de rechterknop om de koppeling te openen in een nieuw tabblad en kwam op de abonnee link uit.
Ik vond de opmerking 'full size kiezen' ook al wat raar maar nu snap ik 'm. :oops: :D

[mention]Mathijs[/mention] : Bedankt voor de posting met de tekst. :thumb:

Ik had al een jaartje of 2 weet over dat ISA systeem. Ik ging er van uit dat dat algemeen gekend was maar dus toch niet blijkbaar want stond dan blijkbaar enkel in de vakbladen(websites). :oops:

In elk geval is de verordening al een paar keer aangepast geweest (lees versoepeld). Maar het gaat idd wel erg op 'Groot Broer Koekeloer' lijken op deze manier. :twisted:

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 30 mei 2022 11:20
door Angelo
Wat ik vooral "eng" vind is het lezen van de borden. In mijn Kadjar heb ik de melding voor te hard rijden uit gezet, omdat dat te vaak niet goed gaat. Met namen onderborden snapt het systeem van de Kadjar niet. En laten we tegenwoordig op de snelwegen op veel plaatsen borden hebben staan dat je overdag 100 mag, miept het systeem iedere avond als je er langs gaat. Ook daar waar een parallelweg is waar je een andere snelheid mag als op de hoofdrijbaan gaat het nogal eens mis, omdat het systeem de parallelweg borden leest. Als laatste merk ik in bijvoorbeeld Frankrijk, waar borden bij afritten staan om aan te geven hoe hard je daar mag, dat het systeem deze leest als borden voor de hoofdrijbaan. Dat zijn allemaal zaken die ISA wel voor elkaar moet hebben om effectief te zijn. Anders staat de auto wel erg vaak bij de dealer om dat eruit te krijgen. Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat het systeem gratis wordt aangeboden. Dan kan men wel zeggen, maar het systeem zal gewoon in de prijs van de auto zitten.

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 30 mei 2022 12:10
door mechanic
Al deze 'vooruitgangen' zijn dat feitelijk helemaal niet.
De massa slikt het als zoete koek, het is het stapsgewijs afbrokkelen van mobiliteit.

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 02 jun 2022 16:21
door Mathijs
mechanic schreef: 30 mei 2022 12:10 ... het is het stapsgewijs afbrokkelen van mobiliteit.
als je het in 1 keer zou doen, is het land mogelijkerwijze te klein.
Hoewel ik af en toe versteld sta te kijken van de passiviteit waarmee we alles lijken te ondergaan

Re: Snelheidsbegrenzer verplicht in nieuwe autos per 01-07-2022

Geplaatst: 02 jun 2022 17:40
door mechanic
Afgelopen voorjaar hebben we het (helaas enkel lokale nieuws) nog gehaald. Weinig passiviteit hier :wink:
Er is in mijn optiek een groeiende weerstand merkbaar.