Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic
Geplaatst: 08 mar 2012 17:04
Model/uitvoering :Trafic 2012
Bouwjaar :2011
Brandstof :diesel (Euro 5 motor = Euro 4 met roetfilter dus)
Dacht eerst dat het volledig zou mislopen maar nee, het liep goed af. Foto's te vinden op:
http://logocom.be/auto/pictures/parkeersensoren/
1. Nam terug systeem van zo'n 80 EUR dat ik laatst op Honda FRV inbouwde met 4 bumpersensoren en draadloos ontvangertje voor vooraan. Voor mij wel gemakkelijker omdat ik de optie nam van één grote platte koffer waaronder je kunt schuilen als je wilt picknicken onderweg terwijl je op de koffervloer zit...
2. In tegenstelling tot Honda FRV, panikeerde ik eerst, want ik voelde onvoldoende diepte tussen plastic achterbumper Trafic en de echte metalen bumper eronder. Sprong Renault garage Denoyel J. uit Brugge binnen en die zeiden dat ik inderdaad moest opletten want dat zij door beide bumpers moesten boren (bij verkoop moesten dan beide bumpers vervangen worden of de sensoren meegegeven).
3. Toen merkte ik dat de bumper gemakkelijk kon gedemonteerd worden: Onder kofferdeksel slechts 3 moeren met zeshoekige kop (wel speciale sleutel dus), en dan onderaan een kliksysteem van PVC en dan links blijft de bumper scharnieren. Zie foto op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... perlos.jpg
4. Je maakt voorzichtig links zowel binnen als buiten de bekabeling los van de achterlichten. Het paarse kabeltje is de + van het achterlicht (kun je merken, demonteren lichten is niet nodig, maar ik doe dit ter controle, zie foto's ook). De verste draad is de aarding (-). Je klikt hierop de bedrading die in de sensorkit zat zodat deze de stroom afkoppelt voor de sensoren van het achteruitrijlicht. Zelf maakte ik een fout en kortsluiting bij het uitmeten, en het duurde meer dan de helft van de installatietijd (15 van de 30 minuten, als je het niet gewoon bent, reken je een uur tijd) om de juiste zekering op te sporen voor de sensoren want dat was NIET de gewone links, maar een blauwe helemaal rechts (zekeringkastje zit vooraan helemaal links als je de deur opendoet van het dashboard, openklikken gewoon; tangetje zit ook in paneel dat je losdraait, maar geen extra zekeringen waren aanwezig bij mij - had er wel zelf liggen van zelfde kleur 10 Ampère dus). Andere draad is overigens achtermistlicht, dus die laat je gewoon. Praktisch wil dit zeggen, dat van zodra je in achteruit schakelt, je sensoren beginnen te scannen (met infrarood frequentie of zelfs radiogeluid dacht dacht ik).
5. Dan zie je dat ONDERAAN de bumper WEL plaats is, maar dan mag je niet exact 1/3de nemen van de bumpers om er in te kunnen met de speciale boor van diameter 20 mm (2 cm!) om de sensoren erin te 'klikken'. Ik boorde daar dus, links van de passieve bumperreflectoren, rechts ook, en dan op liefst 50 cm naar het midden toe van elke kant, zodat je mooi naast de pvc connectoren uitkomt binnenin. Elke sensor, te beginnen van de verste links, geleid je dan langs de cliphouders die mooi binnenin al bestaan op de metalenbumpers en de draad van het rechts mist- en/of achterlicht al begeleiden, tot je terug in je linker achterlicht uitkomt en zo naar binnen in je carrosserie gaat. Daar moet je eventueel licht de rubber dichting afknotten, maar ik deed het zonder enig knippen en verspreidde de vier kleine sensorkabeltjes. Vervolgens neem je zowel de stroomkabel (afgetapt van het achterlicht draad, die paarse zoals vermeld en de zwarte aarding) als de vier sensoren en die sluit je aan. De kortste draad is de meest rechtse (van achteren gezien), de langste twee draden zijn van links omdat ik daar terugkeerde om ze mooi samen te houden. Je test uit VOOR je de bumper uitdoet, met vooraan de auto aan te zetten (NIET laten draaien!) in achteruit, en in je sigarettenaansteker de display aan te sluiten, ik deed dit met een lange 12 volt verlengdraad zodat ik elke sensor kon testen op de vier dieptes die gemeten worden (rood = dichtste, groen = verst, oranje ertussen).
6. Dan alles dicht terug, en ook het 'bakje' van de achteruitrijsensoren (= de zender) met het losse radiodraadje vast te vijzen.
7. Dan vooraan een goede locatie zoeken voor de display, ik nam links tegen de versnellingspook omdat ik wellicht nog vele dingen ga aansluiten later erbij, en ik een aftakdoos van 1 X 12 volt naar 4 X 12 volt heb gevezen onder mijn dashobard al voor opladen van fototoestellen op usb en gsm's e.d (later komt wellicht opnieuw volwaardige 220 volt -installatie met apart laadbare 190 Ah batterij in de koffer nog vanuit de batterij onder de voeten van de bestuurder), en die vastvijzen (bij eerste onderhoud, vraag ik deze vast te monteren met andere 12-volt vaste stekker ipv op 12volt contact; is riskant als die loskomt en je 'rekent' op je achteruitrijsensoren.
En zo kom je tot foto 6 uiteindelijk op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... y-voor.jpg.
Foto 7 op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... -klaar.jpg toont de koffer dicht, op foto 8 http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... 188-na.jpg vind je intussen ook terug het Abeco-ladensysteem dat al meer dan 12 jaren meegaat van mijn Vito over mijn Vivaro tot nu mijn Trafic, alsook de zwarte vloer die ik met gewone zwarte autoverf donker maakte (een fietsenrek voor 2 fietsen staat ook vast vooraan schuin, maar is vervangbaar worden door de motowielklem).
Nu nog lange tijd mijn hoofd breken hoe ik er ook nog een uitklapbaar systeem in maak om ook bureauwerk met mijn Aldi Medion computertje van 240 EUR onder de baan te werken met een klapstoeltje in hartvorm uit de Euro-shop en hoe ik bepaalde aparte boxen kan fixeren naast de schuifdeur om vlotter en efficiënter te werken zonder de voorzetel te 'besmeuren' met klasseurs en boekhoudmateriaal dat ik meeneem (ik ben o.a. informaticus, vrije beroeper en fiscalist/jurist maar bovenal aspiraties als 'prutser/stielman/wiskundige/wetenschapper/uitvinder/papa').
Liefs en tot later wellicht!
+JMVB uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (geboren Bruggeling, die stad weten Nederlanders meestal wel liggen)
Bouwjaar :2011
Brandstof :diesel (Euro 5 motor = Euro 4 met roetfilter dus)
Dacht eerst dat het volledig zou mislopen maar nee, het liep goed af. Foto's te vinden op:
http://logocom.be/auto/pictures/parkeersensoren/
1. Nam terug systeem van zo'n 80 EUR dat ik laatst op Honda FRV inbouwde met 4 bumpersensoren en draadloos ontvangertje voor vooraan. Voor mij wel gemakkelijker omdat ik de optie nam van één grote platte koffer waaronder je kunt schuilen als je wilt picknicken onderweg terwijl je op de koffervloer zit...
2. In tegenstelling tot Honda FRV, panikeerde ik eerst, want ik voelde onvoldoende diepte tussen plastic achterbumper Trafic en de echte metalen bumper eronder. Sprong Renault garage Denoyel J. uit Brugge binnen en die zeiden dat ik inderdaad moest opletten want dat zij door beide bumpers moesten boren (bij verkoop moesten dan beide bumpers vervangen worden of de sensoren meegegeven).
3. Toen merkte ik dat de bumper gemakkelijk kon gedemonteerd worden: Onder kofferdeksel slechts 3 moeren met zeshoekige kop (wel speciale sleutel dus), en dan onderaan een kliksysteem van PVC en dan links blijft de bumper scharnieren. Zie foto op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... perlos.jpg
4. Je maakt voorzichtig links zowel binnen als buiten de bekabeling los van de achterlichten. Het paarse kabeltje is de + van het achterlicht (kun je merken, demonteren lichten is niet nodig, maar ik doe dit ter controle, zie foto's ook). De verste draad is de aarding (-). Je klikt hierop de bedrading die in de sensorkit zat zodat deze de stroom afkoppelt voor de sensoren van het achteruitrijlicht. Zelf maakte ik een fout en kortsluiting bij het uitmeten, en het duurde meer dan de helft van de installatietijd (15 van de 30 minuten, als je het niet gewoon bent, reken je een uur tijd) om de juiste zekering op te sporen voor de sensoren want dat was NIET de gewone links, maar een blauwe helemaal rechts (zekeringkastje zit vooraan helemaal links als je de deur opendoet van het dashboard, openklikken gewoon; tangetje zit ook in paneel dat je losdraait, maar geen extra zekeringen waren aanwezig bij mij - had er wel zelf liggen van zelfde kleur 10 Ampère dus). Andere draad is overigens achtermistlicht, dus die laat je gewoon. Praktisch wil dit zeggen, dat van zodra je in achteruit schakelt, je sensoren beginnen te scannen (met infrarood frequentie of zelfs radiogeluid dacht dacht ik).
5. Dan zie je dat ONDERAAN de bumper WEL plaats is, maar dan mag je niet exact 1/3de nemen van de bumpers om er in te kunnen met de speciale boor van diameter 20 mm (2 cm!) om de sensoren erin te 'klikken'. Ik boorde daar dus, links van de passieve bumperreflectoren, rechts ook, en dan op liefst 50 cm naar het midden toe van elke kant, zodat je mooi naast de pvc connectoren uitkomt binnenin. Elke sensor, te beginnen van de verste links, geleid je dan langs de cliphouders die mooi binnenin al bestaan op de metalenbumpers en de draad van het rechts mist- en/of achterlicht al begeleiden, tot je terug in je linker achterlicht uitkomt en zo naar binnen in je carrosserie gaat. Daar moet je eventueel licht de rubber dichting afknotten, maar ik deed het zonder enig knippen en verspreidde de vier kleine sensorkabeltjes. Vervolgens neem je zowel de stroomkabel (afgetapt van het achterlicht draad, die paarse zoals vermeld en de zwarte aarding) als de vier sensoren en die sluit je aan. De kortste draad is de meest rechtse (van achteren gezien), de langste twee draden zijn van links omdat ik daar terugkeerde om ze mooi samen te houden. Je test uit VOOR je de bumper uitdoet, met vooraan de auto aan te zetten (NIET laten draaien!) in achteruit, en in je sigarettenaansteker de display aan te sluiten, ik deed dit met een lange 12 volt verlengdraad zodat ik elke sensor kon testen op de vier dieptes die gemeten worden (rood = dichtste, groen = verst, oranje ertussen).
6. Dan alles dicht terug, en ook het 'bakje' van de achteruitrijsensoren (= de zender) met het losse radiodraadje vast te vijzen.
7. Dan vooraan een goede locatie zoeken voor de display, ik nam links tegen de versnellingspook omdat ik wellicht nog vele dingen ga aansluiten later erbij, en ik een aftakdoos van 1 X 12 volt naar 4 X 12 volt heb gevezen onder mijn dashobard al voor opladen van fototoestellen op usb en gsm's e.d (later komt wellicht opnieuw volwaardige 220 volt -installatie met apart laadbare 190 Ah batterij in de koffer nog vanuit de batterij onder de voeten van de bestuurder), en die vastvijzen (bij eerste onderhoud, vraag ik deze vast te monteren met andere 12-volt vaste stekker ipv op 12volt contact; is riskant als die loskomt en je 'rekent' op je achteruitrijsensoren.
En zo kom je tot foto 6 uiteindelijk op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... y-voor.jpg.
Foto 7 op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... -klaar.jpg toont de koffer dicht, op foto 8 http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... 188-na.jpg vind je intussen ook terug het Abeco-ladensysteem dat al meer dan 12 jaren meegaat van mijn Vito over mijn Vivaro tot nu mijn Trafic, alsook de zwarte vloer die ik met gewone zwarte autoverf donker maakte (een fietsenrek voor 2 fietsen staat ook vast vooraan schuin, maar is vervangbaar worden door de motowielklem).
Nu nog lange tijd mijn hoofd breken hoe ik er ook nog een uitklapbaar systeem in maak om ook bureauwerk met mijn Aldi Medion computertje van 240 EUR onder de baan te werken met een klapstoeltje in hartvorm uit de Euro-shop en hoe ik bepaalde aparte boxen kan fixeren naast de schuifdeur om vlotter en efficiënter te werken zonder de voorzetel te 'besmeuren' met klasseurs en boekhoudmateriaal dat ik meeneem (ik ben o.a. informaticus, vrije beroeper en fiscalist/jurist maar bovenal aspiraties als 'prutser/stielman/wiskundige/wetenschapper/uitvinder/papa').
Liefs en tot later wellicht!
+JMVB uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (geboren Bruggeling, die stad weten Nederlanders meestal wel liggen)