Pagina 1 van 1
Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 06 okt 2014 18:32
door Jefke
Model/uitvoering :R5/GTX
Bouwjaar :1990
Brandstof :Benzine
Een vraag voor de specialisten
Blijkbaar is de F2N met verschillende soorten koppen geleverd...

De eerste link is een foto van een R21 F2N kop
De 2e is eentje van de kop uit een tensor formula renault (krak dezelfde als die van de gtx naar mijn mening)
Je ziet een duidelijk verschil tussen de twee ondanks ze beide op hetzelfde type onderblok zijn geleverd.
Nu is mijn vraag , zijn zulke koppen uitwisselbaar?
En zijn die van de F3R of F3R ook te passen op een F2N?
Vind er practisch geen technische gegevens van om te vergelijken of er een verschil zit op de afmetingen.
Als ik me goed herinner is er een cilinderkop met iets grotere kleppen die op een F2N past maar ik zie de bomen door het bos niet meer
Dus ik hoop dat er iemand de kennis heeft om me te helpen met nuttige info

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 10 okt 2014 13:33
door Rossy
Zo te zien zijn vooral de verbrandingsruimtes anders.
Bij de racekop zijn de verbrandingsruimtes rond en veel lager dus een hogere compressie verhouding.
Een kop van een F3N zou kunnen passen als het een F3N met monopoint injectie is.
Bij een F3N met multipoint injectie zijn de injectors in de cilinderkop gemonteerd waardoor er gaten zitten in het inlaatkanaal.
Informeer eens bij een goed motorrevisie bedrijf of motortunings bedrijf in de buurt wat de mogelijkheden zijn.
Antonio.
Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 10 okt 2014 17:51
door Jefke
Bedankt voor de reactie
Zit er een verschil in de klep afmetingen van een F3N tov een F2N denk je? Voor zover ik kan zien niet.
Een F3N heeft blijkbaar ook van die inliggende kamers in de kop wat dan weer in minder compressie zal resulteren.
Heb nou net gezien dat een F3R (2.0 8v) blok er wel erg gelijkaardig uitziet als een F2N blok..
Maarrr ook die hebben van die kamers in de cilinderkop volgens de foto's die ik vinden kan.
Was eigenlijk op zoek naar een kop met grotere kleppen maar na alle research begin ik eraan te twijfelen of die er wel zijn in de F serie?
Het enigste wat verschilt van kop tot kop is blijkbaar de compressie verhouding.
Aangezien de gtx een platte kop heeft zoals die denso die ik aanhaalde heeft dat dus geen nut om een F3N of F3P/F3R kop te steken
Nu lijkt het me mss beter om een F3R met een F2N kop te voorzien?
Resulteert dan in-Ietsje minder cilinderinhoud dan de standaard cc inhoud en meer compressie dan met de originele kop?
Op foto zie ik geen verschil tussen de F2N en F3R blokken (millimeters verschil zie je natuurlijk niet op foto)
Ik ga een F3R of F2R moeten zoeken lijkt me?
Ken de compressie verhouding wel niet van een F2R of F3R/F3P
Of oversize kleppen in de F2N kop laten steken?
Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 11 okt 2014 16:04
door Rossy
Ik sanp waar je het over hebt, alleen kan ik het niet helemaal meer volgen.
Alle Renault motoren waarvan het type begint met een F (F-serie motoren) zijn gebaseerd op hetzelfde onderblok en kunnen uiutgewisseld worden.
Wel zal er hier en daar wat aangepast worden t.b.v. de motorsteunen.
Zo kan je een F4RT motor (een 2.0 16v turbo motor) van een Megane RS monteren als je er ruimte voor hebt in de motorruimte.
Wel dien je dan de gaten voor de motorsteun uit te boren en te voorzien van schroefdraad, ook de steun aan de cilinderkop moet verwijderd worden.
Ik heb een aantal handboeken digitaal in PDF formaat, misschien kan je er wat mee.
Antonio.
Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 11 okt 2014 23:02
door Jefke

Meer power !
Aangezien 'tunen' op zich nogal prijzig is wil ik uitzoeken wat max kan bereikt worden met standaard renault onderdelen en dat als basis gebruiken voor enkele aanpassingen.
Het probleem is dat ik nauwelijks info vind over zulke motoren.
Misschien dat die PDF's van jou me wel kunnen verder helpen

alle info is welkom natuurlijk
Andere motor is te overwegen omdat er inderdaad verschillende in een R5je kunnen.
Wat me daarvan weerhoud is het feit dat ik niet weet welke versnellingsbak standaard een limited slip differentieel heeft ; wat uiteindelijk de grootste kost is om extra vermogen deftig neer te zetten.
Je bent weinig met meer pk&koppel als het op 1 bandje moet trekken.
Met wielspin ben je toch niks
Als er een blok is met met die zooi included in de versnellingsbak én pasbaar in een R5 is de keuze snel gemaakt natuurlijk.
Anders zal het de F2N of F3R worden om te frankensteinen

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen
Geplaatst: 14 okt 2014 11:29
door Rossy
Wat dacht je van een turbo motor uit een Volvo 400 serie.
Is ook een F-motor en past zonder problemen op de motorsteunen en subframe.
Welke versnellingsbak je kan gebruiken weet ik zo niet, zover ben ik er nog niet ingedoken.
PM of mail me je mailadres, dan stuur ik je de handboeken toe.
Antonio.