Pagina 1 van 1

Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 19 feb 2017 14:15
door Heidekneuter
Ik heb een paar maanden oude Renault Captur 90 TCE die (alléén) in de 2e versnelling tussen 3000 en 4000 toeren soms schokt tijdens het optrekken.
Het maakt niet uit of de auto in de eco-stand of niet staat en ook maakt het niet uit of de motor koud of warm is.
Doordat het probleem niet altijd aanwezig is, is het voor de dealer lastig te ontdekken waar het probleem zit en bij het uitlezen van de motor worden geen problemen geconstateerd, inmiddels is de nieuwste software geïnstalleerd maar ook dit geeft geen oplossing.
Mij is door de dealer aangeraden om goede benzine (Shell) te tanken omdat hier kwaliteitsverschil in zou zitten t.o.v. de goedkopere aanbieders.
Omdat de motoren van Renault zo afgeknepen /zuinig afgesteld worden, zou dit het probleem kunnen veroorzaken werd gezegd.
Ik heb nu een keer of 4 shell getankt maar heeft geen effect op het wel of niet schokken van de auto.
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad met dit type auto en hoe is het opgelost?

mvg
Heidekneuter

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 07 apr 2017 20:35
door hgls
Ik heb het zelfde probleem Mijn Capture TCe120EDC gekocht in januari en die rijdt ook schokkerig, het meest merkbaar bij lagere snelheden. De garage had geen oplossing en verwees mij naar Renault Nederland. Via hun web heb ik de problemen kenbaar gemaakt. Daarna is mij telefonisch uitlgelegd dat dit een bekend probleem is bij Renault dat veroorzaakt wordt door technische aanpassingen om te voldoen een de emissie criteria 6.

Ik heb onderstaande mail wisseling gehad met Renault waaruit blijkt dat dit een bekend probleem is waaraan zij niets gaan doen.
Nu overweeg ik sterk om juridische bijstand te zoeken want dit is echt onacceptabel om een auto van ruin Euro 27.000 opzettelijk te voorzien van problemen.

Ook zou ik graag in contact komen met andere Captur rijders die dezelfde problemen hebben om gezamenlijk akties to ondernemen om Renault tot een oplossing te dwingen

Hieronder de mails:
*******************************

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht van donderdag 6 april jl. wij sturen u hierbij onze reactie daarop toe.

Wij hebben u ons standpunt gisteren aangegeven op de door u gemelde klacht van het inhouden van de motor en u daarnaast een andere werking ervaart met de versnellingsbak ten opzichte van uw vorige Renault Captur. Wij lezen geen nieuwe argumenten in uw e-mail om van ons standpunt af te wijken.

Daarnaast zien wij geen reden om, zoals door u verzocht in de e-mail, een (tussentijdse) oplossing te bieden. Het betreft hier geen opzichzelf staand probleem maar een karakteristiek van de auto, de auto is zoals bedoelt door de fabriek, er zijn geen technische mogelijkheden dit voor u weg te nemen.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en sluiten uw dossier bij Renault Nederland.

Met vriendelijke groet, with kind regards, cordialement,


Wouter HALF
Consultant Back Office – Afdeling Klant Relaties



Directie Service & Kwaliteit
Renault Nederland N.V.
Postbus 75784
1118 ZX Schiphol

Tel. : 0800-0303
@. : klantrelaties@renault.nl
http://www.renault.nl



-----Oorspronkelijk bericht-----

Verzonden: donderdag 6 april 2017 12:38
Aan: NL Klantenservice Contact Renault <contact-klant@renault.nl>

Onderwerp: RE: Renault [ ref:_00D206IKR._5000O1BRTyN:ref ]

Geachte heer. mevrouw,

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met uw medewerker de heer Wouter.
Uit zijn verhaal blijkt dat Renault technische maatregelen heeft genomen t.a.v. het rijgedrag van de Captur om te kunnen vodoen aan bepaalde emissie criteria en dat het bekend is bij Renault dat dit de effecten heeft die door mij zijn geconstateerd aan aan u gerapporteerd.

De heer Wouter heeft herhaalde keren uitgelegden en duidelijk gemaakt dat deze karakterestieken bekend zijn maar dat Renault daar niets aan gaat doen.

Ik vind dit onacceptabler voor een auto waarvoor ik ruim Euro 27.000 heb betaald en waarbij bij de aankoop niet aan mij is meedegedeeld dat deze Captur schokkerig zou rijden en dat de automaat laat overschakelt.
Als mij dit zou zijn verteld bij de aankoop, zou ik absoluut deze Captur niet hebben gekocht.
Bij nader navraaag in de garage, bleek dat de verkoper niet op de hoogte was van deze aanpassingen en problemen.

Ik voel mij behoorlijk opgelicht!

Ik ga mij beraden op mijn volgende stappen (mogelijk juridische indien er geen oplossing komt vanuit Renault) daar ik dit absoluut niet accepter. In mijn opinie kunnen deze problemen simpelweg worden opgelost door de software aan te passen.

In de tussentijd verwacht ik van Renault een passende oplossing die ook zou kunnen inhouden dat ik deze auto terug kan inleveren met teruggave van het volledige aankoopbedrag.

In afwachting van uw reacties,

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 08 apr 2017 17:32
door WillemS
Oplossing zal lastig worden voor Renault, gaan ze de software aanpassen worden ze gepakt voor sjoemelen. Probeer eens een tank 98.

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 23 okt 2019 23:06
door Desimau
Heidekneuter schreef:Ik heb een paar maanden oude Renault Captur 90 TCE die (alléén) in de 2e versnelling tussen 3000 en 4000 toeren soms schokt tijdens het optrekken.
Het maakt niet uit of de auto in de eco-stand of niet staat en ook maakt het niet uit of de motor koud of warm is.
Doordat het probleem niet altijd aanwezig is, is het voor de dealer lastig te ontdekken waar het probleem zit en bij het uitlezen van de motor worden geen problemen geconstateerd, inmiddels is de nieuwste software geïnstalleerd maar ook dit geeft geen oplossing.
Mij is door de dealer aangeraden om goede benzine (Shell) te tanken omdat hier kwaliteitsverschil in zou zitten t.o.v. de goedkopere aanbieders.
Omdat de motoren van Renault zo afgeknepen /zuinig afgesteld worden, zou dit het probleem kunnen veroorzaken werd gezegd.
Ik heb nu een keer of 4 shell getankt maar heeft geen effect op het wel of niet schokken van de auto.
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad met dit type auto en hoe is het opgelost?

mvg
Heidekneuter
Goedendag

Ik heb een renault captur 0.9 tce uit 2018 heeft het zelfde probleem. Al bij twee verschillende garages geweest en kunnen niet vinden.
De ene garage heeft het gevoeld. Het schokken. De andere garage heeft er 3 dagen mee gereden en hebben niks ondervonden.
Nu is mijn vraag heeft u uiteindelijk gevonden waar dt probleem van dan komt.
Hoor graag reactie.

Met vriendelijke groet.

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 24 okt 2019 12:54
door hgls
Het zit in de motormanagement software,die is zo afgesteld dat hij voldoet aan de emissie norm. Kenmerk is schokerig rijden bij lagere snelheden. Renault gaat dat niet oplossen en heeft verklaard dat dit een kenmerk is van de auto.

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 18 mar 2022 18:42
door Jojo60
Helaas heb ik hetzelfde euvel. Hij schokt bij het schakelen. Als ik optrek in zijn tweede versnelling dan is het het ergst.
Ook bij mij niet te vinden, wel al nieuwe motor software maar werkt niet.
Als ik een leen auto mee krijg, toevallig 2x een captur, dan hebt ik daar geen probleem mee.
Ligt echt aan de auto en het rijdt hopeloos zo.

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 18 mar 2022 19:50
door Pepone
Zou je misschien aan chiptuning moet denken, zodat je onderin wat meer koppel krijgt.

Groet, Ron.

Re: Renault Captur 90 TCE schokkend rijden

Geplaatst: 19 mar 2022 09:49
door mechanic
Was dit euvel er tijdens de proefrit ook? Kan haast niet anders zou je zeggen.