Pagina 1 van 1

[Kadjar 2019] Torderen versnellingsbak

Geplaatst: 07 apr 2019 19:02
door freddyonderstal
Sinds 3 weken heb ik een nieuwe Kadjar Black Edition met EDC.

Er is rechtsvoor ergens een kraakje hoorbaar bij langzaam rijden wanneer je gas geeft en het pedaal loslaat en soms bij strakke bochten.
Alleen hoorbaar wanneer airco en radio uit zijn. Dan is de auto enorm stil en hoor je bijgeluiden.

Een dealer vertelde mij dat het onderdelen in de bak zijn die je hoort werken. Een tweede dealer vertelde mij dat het waarschijnlijk licht torderen van de bak/motor is wat een kraakgeluidje veroorzaakt. Hij gaf aan dat dit absoluut geen kwaad kan. Is dat zo?

Wat gebeurt er precies bij dit torderen?

Re: [Kadjar 2019] Torderen versnellingsbak

Geplaatst: 09 apr 2019 21:16
door mil soluciones
Ik denk dat hij bedoelt dat de aandrijfgroep in zijn geheel een beetje vervormt, zoals je een waslapje uitwringt.
Een beweging ten gevolge van de torsiekrachten (draaikrachten).
Denk ook dat het juiste woord "torceren" is, maar dat laat ik nu in het midden.

Re: [Kadjar 2019] Torderen versnellingsbak

Geplaatst: 09 apr 2019 21:20
door freddyonderstal
mil soluciones schreef:Ik denk dat hij bedoelt dat de aandrijfgroep in zijn geheel een beetje vervormt, zoals je een waslapje uitwringt.
Een beweging ten gevolge van de torsiekrachten (draaikrachten).
Denk ook dat het juiste woord "torceren" is, maar dat laat ik nu in het midden.
Dat kan hoor. Maar kan dus geen kwaad... (?)

Re: [Kadjar 2019] Torderen versnellingsbak

Geplaatst: 09 apr 2019 21:59
door mil soluciones
Kwaad? neeja
Torsiekrachten zijn er steeds, om vervormingen te vermijden hebben motoren en versnellingsbakken ribben aan de buitenkant als versterking én om het gewicht laag te houden.
Is dit een probleem in jouw geval?
Autofabrikanten hebben computersimulaties om te berekenen hoe groot en hoeveel ribben er moeten zijn, bij een bepaalde dikte van de buitenwanden. Die gelden echter bij bepaalde materiaalkwaliteiten, de legering van het metaal.
Soms kan het voorkomen dat ergens iemand beslist dat het ook met een goedkopere legering kan lukken.
Vandaag de dag is het vaak het doel van een fabrikant dat zijn produkt de garantie overleeft en ten laatste na 5 jaar er grotere problemen optreden. De garages moeten ja ook van reparaties leven en indien dit niet kan, moet men ook nieuwe autos verkopen!
Zelfs voor een specialist, die in de ontwikkeling van (andere) autos werkt, is het onbegonnen werk om die vereisten te controleren daar de basisgegevens niet bereikbaar zijn : de exacte legering, een bouwplan met alle ribben, hun positie en de krachten die optreden.
Veel geluk!