Pagina 1 van 1

Distributieketting controleren en onderhoud

Geplaatst: 20 jan 2021 12:08
door haelewyn
Heeft iemand een idee :

Voor een Renault Megane IV, 1,2 TCE 130 pk, 35,000 km
Hoeveel tijd en moeite zou het kosten om de distributieketting te controleren op spanning ?
Kan je daar ergens langs onder makkelijk bij of moet er veel uit de weg geruimd worden ?

Olieverbruik : ik heb er nog altijd geen maar deze motoren hadden er wel eens last van.
PCV vervangen preventief rond 80 of 100.000 km ?
Nakijken op carbonisatie binnenin de motor ? Geen idee hoeveel men voor die diagnose vraagt.
Ik vermoed dat het volstaat om een bougie er uit te halen en de camera in het gat te steken en te kijken.. ?

Nog andere oorzaken van olieverbruik (software is er ook één) bij deze motoren gekend of andere dingen die wel eens kapot gaan en ik preventief kan vervangen over x km ?

Re: Distributieketting controleren en onderhoud

Geplaatst: 20 jan 2021 15:18
door stadium III
Ik heb ook een ketting motor alleen geen 1.2
Er gaat hier ieder jaar nieuwe olie in ondanks de km
Verder ratel bij koude start kan beginnende problemen geven

Re: Distributieketting controleren en onderhoud

Geplaatst: 20 jan 2021 18:06
door haelewyn
Hier ieder jaar oliewissel ook.

Rateltje heeft hij altijd al gehad.
Volgens de garage niet de ketting... Alleen hoorbaar bij optrekken en maar heel even. Niet bij neutraal toerental.

Ik vermoed dat het allemaal niet erg is met mijn auto maar de data zijn maar half geruststellend.
Ik vermoed dat mijn motor nog behoort tot een reeks slechte bouwjaren maar ik ben er wel zuinig mee.
Ik wil de ketting zelf eens zien en voelen ook. Dan ben ik gerust.

Cfr mijn verbruik dat onder de 7 liter ligt bij zeer algemeen gebruik, ook veel lokaal verkeer.
Een dealer zei me vroeger eens : als je die onder de 7 liter kan houden, dan ben je sterk bezig. Zal wel meevallen dus.

Re: Distributieketting controleren en onderhoud

Geplaatst: 03 feb 2021 23:55
door mark93
Eventjes een kapje loshalen om aan de ketting te voelen is er niet bij hoor. Voordat je alles weer terug hebt gemonteerd ben je minstens een uur verder. Zolang die bij ongeveer 2200 contante toeren nog niet rammelt dan is er nog niks aan de hand.

Mocht de auto gaan inhouden bij langzaam optrekken en constante snelheden, dan is het tijd om de inlaat kleppen te laten reinigen. Dit is een kwaaltje waar alle direct ingespoten benzine motoren last van hebben.

Re: Distributieketting controleren en onderhoud

Geplaatst: 04 feb 2021 00:13
door haelewyn
Ik denk dat ik voor dat laatste OF zelf eens ga kijken met een (geleende) boroscoop of iemand laten kijken in de garage bij bv. 60.000 km.

Een uur werk om de distributieketting te controleren in totaal ? Dat heb ik er bij 60 of 80k best voor over.

Zo zou ik bv ook de PCV laten preventief vervangen als ik daarmee miserie uitspaar, bv rond 100k.
Is daar vaak een probleem mee op de 1,2 TCE ?
Andere dingetjes misschien die voor ellende zorgen ?