[Espace IV 2009][eigenlijk alle modellen] Redelijke termijn onderdelen
Geplaatst: 18 okt 2025 00:07
Ik heb dus een Espace uit 2009 waarvan de sleutelkaart kapot is gegaan. Via Renaultdealer in Drachten nieuwe sleutel besteld en ondertussen ben ik 5 keer naar Drachten gereden om de kaart in te laten lezen. Eerst bleek de kaartlezer kapot te zijn, daarop heb ik via internet een tweedehandsje gekocht die niet de goede bleek te zijn, toen van de dealer het juiste artikelnummer gekregen en via dit forum een werkende ontvangen.
Nu blijkt dat de inleer-software van Renault vindt dat de auto te oud is. Mijn Espace staat nu in Drachten bij ABD omdat zij door blijven proberen om die kaart werkend te krijgen. Maar ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, ik heb 285 euro betaald voor een kaart, ik ben 5 keer naar Drachten gereden en ik heb daarvoor nog 2x een dag vrij genomen. Daarom heb ik vandaag contact gehad met de Consumentenbond over wat ik verder kan doen.
De dame aan de telefoon raadde mij aan om uit te zoeken bij de ANWB of Bovag wat redelijk is voor het blijven leveren van ondersteuning op zulke onderdelen. De standaard onderdelen van een auto zijn natuurlijk ook door andere bedrijven te maken, maar dit soort dingen als kaartlezers en sleutelkaarten zijn vrij exclusief voor elk model van Renault. In hoeverre is het voor mij reƫel om te verwachten dat een 16 jaar oud onderdeel nog werkend gemaakt kan worden? Of is het logischer om te accepteren dat de kaart niet gaat werken en ik bij Renault Nederland kan gaan vragen om het aankoopbedrag terug te geven?
Nu blijkt dat de inleer-software van Renault vindt dat de auto te oud is. Mijn Espace staat nu in Drachten bij ABD omdat zij door blijven proberen om die kaart werkend te krijgen. Maar ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, ik heb 285 euro betaald voor een kaart, ik ben 5 keer naar Drachten gereden en ik heb daarvoor nog 2x een dag vrij genomen. Daarom heb ik vandaag contact gehad met de Consumentenbond over wat ik verder kan doen.
De dame aan de telefoon raadde mij aan om uit te zoeken bij de ANWB of Bovag wat redelijk is voor het blijven leveren van ondersteuning op zulke onderdelen. De standaard onderdelen van een auto zijn natuurlijk ook door andere bedrijven te maken, maar dit soort dingen als kaartlezers en sleutelkaarten zijn vrij exclusief voor elk model van Renault. In hoeverre is het voor mij reƫel om te verwachten dat een 16 jaar oud onderdeel nog werkend gemaakt kan worden? Of is het logischer om te accepteren dat de kaart niet gaat werken en ik bij Renault Nederland kan gaan vragen om het aankoopbedrag terug te geven?