Pagina 1 van 1

lambdasonde

Geplaatst: 15 jun 2009 20:53
door crner
Hallo,

Als je de lambdasonde loskoppelt van een draaiende motor, merk je dan ook verschil.
Zo niet is de lambdasonde dan kapot?

Groeten Cor.

Geplaatst: 16 jun 2009 11:14
door Ep Woody
Als je de lambdasonde los koppelt zal de ECU in noodloop springen. Hij zal over het algemeen altijd anders gaan lopen.

Wat je het beste kan doen om de Lambda te testen, is het volgende:
Pak een analoge multimeter.
Zet de motor uit, en maak de stekker van de Lambda los.
Laat de motor stationair lopen.
Meet of er 12v op pin C en D staat. Dit is de verwarming voor de Lambda.

Geef vervolgens een paar keer gas, laat hem weer stationair lopen. Nu moet op pin A en B een fluctuerende spanning staan tussen de 0.1v en 0.9v.

Hoe minder groot de uitslag, hoe minder snel de slag gemaakt wordt hoe slechter je lambda wordt, en wordt het aan te raden hem te vervangen.

Vervangen van de lambda levert je een zuiniger verbruik op over het algemeen, en het is enorm slecht voor je kat om met een slechte lambda te rijden.

Geplaatst: 17 jun 2009 16:42
door crner
Hallo,

Ik heb een renault scenic 1.6 en deze lambdasonde heeft maar drie draden. Een zwarte en twee witte.
Hoe werkt het dan.

Geplaatst: 17 jun 2009 16:53
door Ep Woody
Pen C is je verwarming. Pen AB zijn je sensor pennen.

Waarschijnlijk is zwart C en AB zijn wit.

Succes!

Geplaatst: 22 jun 2009 15:05
door crner
Als ik de lambdasonde ga vervangen moet ik de computer dan ook weer opnieuw laten inleren. Of moet ik op een andere manier iets gaan afstellen?

Geplaatst: 22 jun 2009 17:36
door Ep Woody
Volgens mij valt er niets af te stellen, just plug and pray :)

Succes!