Pagina 1 van 1
Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 17 jun 2010 01:06
door Edwin Veldkamp
Ik heb sinds deze week dat mijn beide linker ramen zo spontaan naar beneden zakken.
Ik denk dus dat ze uit het mechanisme zijn gelopen.
Na de deur dicht te hebben gedaan zakken ze zo beide naar beneden.
Ik kan ze handmatig naar boven en beneden duwen door mijn handen tegen de ramen te duwen en naar boven en benden te schuiven.
Heb nu beide ramen met een zuignap vast gezet zodat ze niet verder kunnen zakken.
Hoe kan ik dit het beste en goedkoopste op lossen?
Groet Edwin.
Geplaatst: 17 jun 2010 09:26
door CPTR
Hi Edwin,
Ik denk dat je klemmetjes aan de onderkant van je raam kapot zijn gegaan, heb het zelf paar weken terug ook gehad. Een verschrikkelijke Scenic kwaal... Zo heb ik het opgelost bij mijn linker achter raam.
Dit kun je bestellen:
Onderdeelnummer voorportier 7701 209 365 (groen)
Onderdeelnummer achterportier 7701 209 366 (wit)
Dan krijg je 2x2 blokjes, voor ongeveer een tientje (incl BTW).
Vervolgens moet je de deuren demonteren, dit zit allemaal vast met torx-schroeven.
Het handigste is om het hele raammechanisme los te maken, want het blokje moet je van boven in de rails laten zakken. Bovenin tref je ook een katrol aan, die moet je even uit de houder tikken, want zo kun je de metaaldraden weer netjes spannen en in de geleidingsbanen leggen (hou de middelste baan vrij, anders loopt het te strak aan).
Monteer het mechanisme terug, laat het raam zakken in het klemmetje, en draai de schroef door het gaatje in het raam. En voila, monteer je deurpaneel weer terug.
Meer info
viewtopic.php?t=6852
Succes

Geplaatst: 17 jun 2010 20:32
door Meganieker
nou hopen dat het niet het mechanisme zelf is.
heb onlangs 375.00 voor 1 mechanisme betaald.
succes
Geplaatst: 17 jun 2010 22:26
door CPTR
Meganieker schreef:nou hopen dat het niet het mechanisme zelf is.
heb onlangs 375.00 voor 1 mechanisme betaald.
succes
Heb je dat van te voren zelf wel even gecheckt?
Mijn dealer heeft voor mij flink afgedaan door gelijk het hele mechanisme te bestellen. Zelf gekeken en nu 5 Euro klaar voor het klemmetje. Geen reclame voor die dealer

.
Geplaatst: 17 jun 2010 22:59
door Edwin Veldkamp
Ben er nog niet aan toe gekomen, maar zal zeker mijn bevindingen hier posten hoe het gegaan is.
Alvast bedankt voor de info.
Geplaatst: 18 jun 2010 19:03
door Edwin Veldkamp
Net ff met de dealer gebeld, hij zei voor een mechanisme was ik 285 ex. kwijt.
Maar volgens mij is alleen het witte klemmetje kapot, lag ook een stuk van onder in de deur.
Geplaatst: 18 jun 2010 20:39
door Edwin Veldkamp
Heb de klem op gehaald maar die is niet goed hoor ik heb dat nummer 7701 209 366 (wit) door gegeven en kreeg dus de rechtse.
Is dat niet voor het rechter portier?
Want alles is net gespiegeld aan de klem.
Heb nu dus verkeerde klem, wie heeft het goede nummer?
..
Geplaatst: 18 jun 2010 20:45
door Edwin Veldkamp
Heb het al gezien, ik moet dus het andere klemmetje hebben, pffffffffff
edit : afbeelding verwijderd
Geplaatst: 18 jun 2010 23:21
door CPTR
Ik schrok wel even hoor Edwin...
Op dat briefje staat mijn kenteken en dat klemmetje paste bij mij wel links, dus dat moet lukken hoor
Kijk nog even waar je de andere helft van dat klemmetje hebt gevonden of er nog een soort veer ligt, die heb je straks ook nodig om de kabel op spanning te houden.
Succes en als beide ramen het weer doen heb je toch 2 x 350 Euro bespaard

Geplaatst: 18 jun 2010 23:31
door Edwin Veldkamp
ik heb dus alleen het klemmetje voor de rechter deuren voor en achter gekregen.
Niet een complete set dus.
Ik was voor die 2 enkele rechter klemmetjes samen 10 euro kwijt.
Morgen maar ff terug om de linker klemmetjes te halen.
Geplaatst: 19 jun 2010 00:06
door wesley015
Dat kun je doen.
Maar ze worden als aparte set verkocht.
D.w.z. 2x groen en 2x wit.
Geplaatst: 19 jun 2010 00:11
door Edwin Veldkamp
Ja, raar dan dat ik alleen een enkele krijg voor de rechter kant.
De verkeerde kant ook nog.
Ik heb wel de onderdeel nummers door gegeven die hierboven vermeld staan.
Geplaatst: 19 jun 2010 13:30
door CPTR
Edwin Veldkamp schreef:Morgen maar ff terug om de linker klemmetjes te halen.
Daar moet je absoluut niks meer voor betalen dan!
Geplaatst: 19 jun 2010 19:31
door Edwin Veldkamp
Heb ze er zo bij gekregen heb nu dus voor voor en achter links en rechts klemmetjes.
Nu er nog op zetten, dat valt niet mee zeg.
Ik heb de klem erop geschoven, de uiteinden van de kabel aan de klem gedaan.
Maar nu dat spannen geeft nogal wat problemen.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Geplaatst: 19 jun 2010 21:06
door CPTR
Wacht nog maar even met het koppelen van de kabel aan de klem, eerst moet je de kabels nog in de geleidingsbanen leggen.
Er zit zo'n zwart katrolletje bovenin aan de motor vast. Die moet je even los zien te krijgen (3x torx dacht ik en dan uit de houder tikken). Dan kun je de kabels in de banen leggen, eentje vanaf links en eentje vanaf rechts. Hou de middelste baan vrij, anders loopt het straks vast. Door de kabels dan goed gefixeerd te houden in de banen, monteer de katrol weer terug.
Je hebt dan twee kabels uit de katrol steken met zo'n metaal blokje aan het uiteinde, die zet je in het klemmetje (in tegenover gestelde richting, zodat je een lus krijgt). Die lus span je dan onder en boven op (is zeer lastig, beste om dit te doen is met contact aan (stekker weer in raam-motor!) en dan de kabel voorzichtig in het onderste witte klemmetje (die meer rond is) te laten lopen (daar zit ook een klein inhammetje in).
Het is veel gepruts, maar door logisch nadenken moet het lukken

Geplaatst: 20 jun 2010 01:06
door Edwin Veldkamp
De kabel zit nog wel goed om het katrol heen, lijkt mij niet nodig om hem los te maken.
Alleen het spanne zal dus ff moeilijk worden.
Kan wel ff foto maken en online gooien..............
Geplaatst: 20 jun 2010 09:16
door CPTR
Dat is goed hoor!
Geplaatst: 20 jun 2010 10:36
door Edwin Veldkamp
Geplaatst: 20 jun 2010 11:19
door CPTR
Ja die katrol zit er tip top uit ! Dat scheelt een hele boel !
- edit : afbeelding verwijderd
Hoe ik het aangepakt heb is het volgende:
Bij nummer 1 de kabel in dat half ronde voetje leggen. Dan zul je bij 3 de kabel er even tussen uit moeten halen.
Vervolgens de stekker weer in de motor doen (bij 2 in de buurt).
Nu moet je de kabel bij 3 in dat rondje zien te krijgen: dit zit erg strak, dus leg een deel van de kabel in het inhammetje onder 3, aan de andere kant van het plastic rondje zit er ook een.
Probeer dan voorzichtig (met het contact aan) met de raamschakelaar door steeds een tikkie te geven de kabel zichzelf in de baan in het ronde plastic houdertje te laten lopen. Pas op voor de vingers.
Als dat is gelukt, dan is het alleen nog maar terug zetten van het mechaniek, en het raam laten zakken in het blokje. Goed aanduwen, anders gaat de schroef er niet doorheen. Er kan een stuk vilt in de weg zitten, dit kun je even lostrekken, maar plaats het daarna weer terug, anders kan het raam beschadigd worden.
Geplaatst: 20 jun 2010 12:13
door wesley015
Het is de bedoeling dat je allen met nr. 1 werkt.
Het veertje ontspannen.
Dan kun je het veertje er helemaal uit halen.
En daarna de witte geleider er af helen.
Dan kun je het blokje vervangen en dan in de omgedraaide volgorde monteren.
Daarna het hele mechanisme goed in het vet zetten.
Of vaseline.

Geplaatst: 20 jun 2010 13:51
door CPTR
Meerdere wegen leiden naar Rome

.
Geplaatst: 20 jun 2010 14:28
door Edwin Veldkamp
@ Scenic
Ik heb het op jou manier gedaan en dat ging super makkelijk.
Beide ramen links doen het weer zoals voorheen
Voor 10 euro klaar wat anders wel eens stukken duurder had kunnen zijn
Bedankt iedereen voor de tips en info

Geplaatst: 20 jun 2010 15:40
door wesley015
scenic schreef:Meerdere wegen leiden naar Rome

.
Klopt, maar kies je de verharde of de onverharde(moeilijke weg)
Geplaatst: 20 jun 2010 18:15
door Edwin Veldkamp
wesley015 schreef:Het is de bedoeling dat je allen met nr. 1 werkt.
Nou als ik het draad er weer om wou doen zoals jij zegt om 1 alleen dan ging ik dat niet redden.
Heb ik meerdere malen geprobeerd maar was het staaldraad net iets te kort voor.
Toen na aanraden van Scenic om het kleine katrolletje met de uitsparing het zo gedaan en dat ging in 1x perfect.
Toppie gewoon

Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 13:09
door luidkeels
ook bij ons 'ineens' gisteravond bij het wegrijden ging het linkervoorraam niet meer dicht. Met de hand konden we het dichtschuiven, maar het zakte gewoon weer open. De knoppen hoorde je het motortje ronddraaien maar er gebeurde niets.
Vanmorgen de Renault Minute gebeld, en we konden langskomen...ja hoor het hele mechanisme moet vervangen worden.
€ 407

..
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 15:37
door Edwin Veldkamp
Haal hem maar eens los, zul je zien dat alleen de klem kapot is.......
Dan kun je precies doen wat ik heb gedaan:)
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 18:48
door wesley015
99 van de 100x is het idd het blokje.
Maar als de eigenaar een paar keer achter elkaar het mechanisme in werking stelt.
Dan is de kans groot dat de kabel kapot is.
En dan moet wel het hele mechanisme vervangen worden.
Dus eerst goed checken, en wanneer het raam zelf zakt.
Niet meer aan de knopjes zitten.

Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 20:43
door Miller
Electrische raambediening Deur Links achter.
Hi Reault fans
Betreft Scenic 2.0 16V bj2004
Ben sinds vandaag in de lucht als mee lezer en denker op dit forum.
Mijn probleem:
Ik heb het raam mechanisme inmiddels zo vaak gedemonteerd dat ik er al echt handig in ben geworden.
Het veel besproken blokje waar het raam in klemt heb ik diverse keren laten repareren door een tand techniker die mooie dingen kan doen met staaldraad krammen en kunsthars.
Het probleem is echter dat als het raam dicht zit, de electromotor nog te lang aan de kabels blijft trekken en de boel zo weer aan gort trekt.
Wie kan me vertellen of je de ''slag'' van het raammechanisme moet inregelen (bv door de bedieningsknop x sec vast te houden) zodat het systeem weet waanneer het moet stoppen
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 22:26
door wesley015
Er is een gemodificeerd model van het blokje.
Er zit nu metalen frame in.
Dus wat is de reden dat je het laat repareren?
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 14 jul 2010 23:23
door luidkeels
Edwin Veldkamp schreef:Haal hem maar eens los, zul je zien dat alleen de klem kapot is.......
Dan kun je precies doen wat ik heb gedaan:)
ehhhh

te laat....dat is ook de ellende met dingen waar je dus écht geen verstand van hebt(ik dus..) ze kunnen me van alles wijsmaken. Hoe controleer ik het dan??? Ik heb geen idee hoe ik een deur uit elkaar moet halen...sorry..

en als dat dan nog zou lukken weet ik echt niet hoe alles eruit moet zien, en hoe weer in elkaar te krijgen...
Ik weet ook nooit of ik autodealers kan vertrouwen, mijn ervaring tot nu toe is helaas van niet.
We hadden deze auto ANWB laten keuren voor we hem kochten, en de dealer dit laten weten. Heeft ie snel een aantal dingen zoals banden vervangen, en goed in de tectyl gezet, dat zag de ANWB. En toen we dus een dag of drie later de auto konden halen, bleek dus later, dat ie gewoon weer de oude versleten banden erop had gezet. Dus we hadden net eergister een uitgave gehad voor banden van € 307, euro, en dan vandaag € 407 erbij.
Jammer maar helaas, daar scharen we deze maar onder. Als het zo zou zijn dat we inderdaad 'opgelicht' zijn door de dealer dan is dat niet netjes...
en dan druk ik me beschaafd uit.
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 15 jul 2010 06:29
door Edwin Veldkamp
Ben je mooi klaar mee dan ja.
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 17 jul 2010 17:04
door CPTR
En de vraag is dan of je een heel mechaniek nieuw hebt gekregen of dat ze zelf ook alleen het blokje hebben vervangen.
Toen ik zelf de deur had opengemaakt zag ik dat het alleen het blokje was, dus ik gelijk naar de dealer om het mechaniek af te bestellen. Bleek niet meer te kunnen omdat het al besteld zou zijn, ik moest het dus afnemen

.
Dag er na bleek dat grietje het toch niet te hebben ingevoerd, gelukkig kon ik haar toen wel

.
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 17 jul 2010 18:43
door Edwin Veldkamp
Ik zou de deur alsnog open halen van binnen om te kijken of er wel een nieuwe in is gekomen en zou ze flink op de kloten geven

als er geen nieuw mechaniek in is gekomen.
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 09 jun 2012 12:28
door famboven
Ook wij zijn de 'gelukkigen' met twee zakkende achterramen. Onze Scenic is uit 2001 en heeft volgens mij toch een iets ander systeem. Ik lees alles over kapotte 'witte' blokjes, maar bij ons zijn de blokjes in de achterramen groen. De dealer beweert dat deze niet los te bestellen zijn. Maar dat lijkt me toch stug! De kabel is nog prima, evenals de geleiders en het motortje draait nog soepel.
Heeft iemand dé tip waar wij nieuwe blokjes vandaan kunnen halen? Alvast dank
Re: Raam linksvoor en achter zakken ineens zo naar beneden.
Geplaatst: 09 jun 2012 18:40
door Edwin Veldkamp
Moet je gewoon bij de dealer kunnen krijgen lijkt mij.
Ok heb mijn blokjes groen en wit daar ook gekocht.
Ze kosten mij 10 euro per 2.
Jou blokjes zien er idd anders uit dan de mijne van 2004.