Pagina 1 van 1

Aantal probleempjes Renault megane coupe 1.6

Geplaatst: 26 sep 2010 09:47
door kevinos91
Ik heb gisteren een Renault megane coupe 1.6 gekocht uit 1998.

Naarmate ik ben gaan rijden heb ik al 3 problemen ontdekt, probleem 1;
Tijdens het rijden gaat vaker mijn handrem lampje aan, niet continu maar het knippert soms een beetje. Wat me vooral opviel was dat als ik overschakelde van de 4 naar de 5, het lampje uit ging?

En dan probleem 2;
Daarbij komt dat als ik mijn coupé overschakel op lpg, het lampje rood en groen knippert (normaal enkel groen). Maar ook het lampje van mijn LPG tank brandt continu sinds ik getankt heb? Ik rijd momenteel op de dagteller, zodat ik bij 400 km ongeveer kan gaan tanken..

Probleem 3;
Sinds de auto me 2 keer is uitgevallen zag ik tot mijn verbazing bij de volgende keer starten dat het klokje op het dashboard zich gereset had, en ook de radio deed niks meer. Daarna heb ik het klokje weer goed gezet, maar de radio heb ik niet meer aangekregen? Ook heb ik niet 1 defecte zekering gevonden?

Ook had ik gezien onder de motorkap dat de luchtinlaat aan vervanging toe was.. deze had zich zo wat vacuüm getrokken :shock:

Re: Aantal probleempjes Renault megane coupe 1.6

Geplaatst: 26 sep 2010 10:21
door mechanic
Probleem 1:
Controleer je remVL peil eens, als dit net boven het minimum teken staat, kan bij kanteling van de auto ( tijdens schakelen, drempels etc ) de vloeistof onder het minimum komen en zo het controle lampje aansturen.
RemVL die op minimum staat betekent bijna altijd lekkage of versleten remmen. Indien dit het geval is, controleer de remmen dan goed! Ook de treommels achter demonteren.
Als dit in orde is, kan het zijn dat je handremschakelaartje slecht contact maakt, of dat de bekabeling hiervan klem zit.

Probleem 2:
Als bij het rijden op LPG het ledje rood/groen knippert zit het syteem in storing, of is het niet goed ingeleerd. Inleren kan je zelf probreren, de procedure heb ik echter niet bij de hand maar er zijn vast andere forummers die het je kunnen vertellen. Eventueel naar een LPG specialist gaan,indien nodig kunnen ze het systeem ook uitlezen. Mogelijk is dit probleem het gevolg van je 3e probleem. Elke keer als de accu leeg is geweest, of door slechte massa oid, moet het lpg systeem ingelezen worden.

Probleem 3:
Controleer de staat van de accu, en de dynamo, bekabeling. Laat dit eventueel doen door een garage met goede apparatuur.
De zekering kast zit onder de paravan naast de accu. Bekend probleem is dat door het water wat hierin komt de kast corrodeerd en slechte verbindingen veroorzaakt. Controleer deze kast en bekabeling grondig.
Dat het klokje zich reset komt door onderspanning, dat de ( originele ) radio dit doet komt ook door onderspanning en zal om een radio code vragen. Deze kun je bij de dealer opvragen aan de hand van je chassisnummer, en indien het niet meer de 1e originele radio betreft aan de hand van chassisnummer en voorcode op de achterkant van de radio.
Laat ook de auto uitlezen op eventuele foutcodes die het uitvallen mogelijk ook kunnen veroorzaken.