Pagina 1 van 1
Witte rook
Geplaatst: 09 jan 2013 17:54
door libra
Beste lezers,
Mijn R.kangoo start slecht, maar eenmaal aan, loopt hij mooi.
Een ander probleem is dat de koelvloeistof steeds opraakt, terwijl ik geen lekkages zie.
Hiermee ben ik naar een garage gegaan, deze kan het probleem niet vinden.
Vervelend is dat er nu ook witte rook uit de uitlaat komt, maar volgens de garage
is de koppakking niet stuk....
Heeft iemand een idee?
Kangoo
1999
diesel
Re: Witte rook
Geplaatst: 09 jan 2013 19:41
door demi
Volgens mij is er dan een nieuwe paus gekozen
Nee maar alle gekheid op een stokje......ik denk dat je beter naar een andere garage kunt gaan want ik weet haast wel zeker dat je koppakking stuk is. Er is een gaatje / lek van het water naar de cilinder. dit verklaart het slechte starten en de witte rook. je moet er mee uitkijken want als er teveel water in de cilinder loopt als de motor uit staat en je probeert dan weer te starten dan kan het zomaar zijn dat je motorschade oploopt omdat de cilinder dan het water niet kwijt kan.
Nieuwe koppakking kost zo een 20 / 30 euro en met een zaterdag ochtend/middag is de klus geklaard.
suc 6
Re: Witte rook
Geplaatst: 09 jan 2013 20:51
door libra
Bedankt voor je reactie,
Olie is gewoon zwart en geen schuim of oker kleur.
Kan dus toch de koppakking zijn, hoe kan ik dit zeker weten, druk er op zetten?
Volgens de garage moest de dieselpomp afgesteld worden,
vond dit ook een beetje onzin, want hij verbruikt koelwater.
Na 960,- distributieriem en waterpomp, heb ik het wel ff gehad met garages.

Re: Witte rook
Geplaatst: 09 jan 2013 21:39
door de jeeper
ik zou die garage maar eens laten voor wat die
is hij heeft geen ballen verstand van auto,s zoals
boven genoemde al schrijft zit er wel degelijk
een klein scheurtje van het koel kanaal naar de
cilinder toe dus dat brandstof verhaal klopt klopt
van geen kant en dan nog eens 960-euro rekene
das een hoop geld ik weet zeker dat als zelf dat
zelf kunt doen je zeker 600-euro in je beurs had
kunnen houden

Re: Witte rook
Geplaatst: 09 jan 2013 22:39
door demi
als koelwater warm word zet het uit, vandaar dat je een expansie vat hebt om dat op te vangen. Maar als je de motor uit zet dan is nog er nog steeds druk op het koelwater. Omdat er waarschijnlijk dus een lek is van de koppakking naar het koelwater loopt dus water je cilinder in. dit verklaart het slecht starten cq. witte rook uit je uitlaat.
Controle kun je uitvoeren door druk te zetten op het expansievat. het koelsysteem is een gesloten circuit. doormiddel van een speciale tool (onmisbaar in iedere werkplaats) word er druk gezet op het koelsysteem. Op de manometer is de druk af te lezen die er op gezet word. als na 15 tot 30 min de druk gelijk is gebleven dan is het systeem gesloten, maar neemt de druk af dan is er een lek.
LET OP....als je deze test doet, dan moet je uit voorzorg eerst starten met uitgenomen bougies om motorschade te voorkomen, want er kan koelwater de cilinder in lopen door het eventuele lek

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 jan 2013 00:23
door BramvT
door demi » Wo Jan 09, 2013 10:39 pm
LET OP....als je deze test doet, dan moet je uit voorzorg eerst starten met uitgenomen bougies om motorschade te voorkomen, want er kan koelwater de cilinder in lopen door het eventuele lek
Bougies ?...bedoel je soms de gloeibougies, het is een diesel hoor.

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 jan 2013 09:24
door WillemS
Het is eigenlijk heel simpel, koelvloeistof verlies bij een "gesloten systeem" is ALTJD lekkage.
Kan je uitwendig niets zien dan is het inwendig, waar, dat is de vraag, meestal de koppakking maar het kan ook een scheurtje in de kop zijn. In ieder geval witte rook betekend dat de kvs in de verbrandingsruimte gekomen is en daar tot stoom is verhit. Dus moet de kop eraf en deze afgeperst worden om te zien of die nog intakt is, en dan nwe koppakking ertussen en op de juiste wijze monteren(evt nwe kopbouten) en met het juiste moment vast zetten.
SUC6 mvg WillemS
Re: Witte rook
Geplaatst: 10 jan 2013 12:41
door demi
BramvT schreef:door demi » Wo Jan 09, 2013 10:39 pm
LET OP....als je deze test doet, dan moet je uit voorzorg eerst starten met uitgenomen bougies om motorschade te voorkomen, want er kan koelwater de cilinder in lopen door het eventuele lek
Bougies ?...bedoel je soms de gloeibougies, het is een diesel hoor.

Ook gloeibougies zijn bougies

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 jan 2013 13:00
door BramvT
door demi » Do Jan 10, 2013 12:41 pm
Ook gloeibougies zijn bougies
Ik zou niet graag echte Bougies in mijn diesel willen hebben of Gloei''bougies'' in een benzine-auto.

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 jan 2013 14:03
door WillemS
Gaat geen van beide passen

Re: Witte rook
Geplaatst: 11 jan 2013 21:33
door libra
Bedankt voor de reacties, ga de kop er maar ns afhalen, laat jullie weten wat het euvel was.
Re: Witte rook
Geplaatst: 10 mar 2013 12:42
door coinoperator
Witte rook is toch een nieuwe paus

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 mar 2013 22:45
door de jeeper
maar het conclaaf begint as dinsdag toch pas
dus nog geen nieuwe paus gekozen

Re: Witte rook
Geplaatst: 10 mar 2013 22:53
door WillemS
@coinoperator, dat van die paus was in januari al gemeld.
Overigens "Adolf Volkswagen" is niet korrekt. Het was Ferdinand Porsche die plannen had voor een goedkope auto met luchtgekoelde motor, eerst bij Mercedes geprobeerd maar daar wilden ze er niet aan en Porsche vloog de laan uit.(prototype staat in het Louwman Museum in Den Haag) Toen de regering van Duitsland en Hitler en consorten er lucht van kregen zagen ze er wel wat in voor de werkgelegenheid en zo, speciaal een fabriek gebouwd en Porsche kreeg de leiding. Er zijn ook geruchten dat Porsche in Oostenrijk de ontwikkeling mede door een Joodse Ingenieur heeft laten doen, maar dat weet ik nog niet zeker.
mvg WillemS
Re: Witte rook
Geplaatst: 10 mar 2013 23:18
door Pleiades
Heren, even ontopic blijven graag
