Motor oververhit en spuit water uit??!! Reden?
Geplaatst: 07 mei 2013 21:33
Mijn Renault Clio 1.5dci 2003 met 236000km op de teller is het aan het begeven...
Als ik meer dan 100km rij zonder koelvoeistof bij te vullen oververhit mijn motor volledig! De watertemperatuur meter gaat volledig in het rood. Het waterreservoir staat onder druk en stoomt als een snelkookpan. Na dat de motor afkoelt moet ik dan enkele liters water bijgieten en dan kan ik weer verder. Om dit te voorkomen vul ik het koelvloeistofreservoir elke dag bij en doe voorlopig korte verplaatsingen. Ik ben bij een garagist geweest, die heeft het watercircuit getest. Volgens hem zijn er nergens geen lekken aan de darmen. Hoe kan het dat er dagelijks enkele liters water verdwijnen als er geen lek is? Kan het zijn dat mijn koppakking stuk is? Ik heb ook opgemerkt dat mijn verwarming niet meer werkt. En mijn voetmat van de passagierskant altijd nat is. Kan het zijn dat de compressiekracht van de cilinders verloren gaat via het lek in de koppakking, die de koelvloeistof onder druk zet waardoor de koelvoeistof ergens in het verwarmingssysteem uitlekt. Dit zou de natte vloerbekleding aan de passagierskant verklaren. Tijdens en na het rijden hoor je ook water bubbelen in die regio van het dashbord... Is mijn vermoeden juist?? Wie kan mij helpen? Is er in dat geval een handleiding beschikbaar om bij dit type motor de koppalkking zelf te vervangen?
Als ik meer dan 100km rij zonder koelvoeistof bij te vullen oververhit mijn motor volledig! De watertemperatuur meter gaat volledig in het rood. Het waterreservoir staat onder druk en stoomt als een snelkookpan. Na dat de motor afkoelt moet ik dan enkele liters water bijgieten en dan kan ik weer verder. Om dit te voorkomen vul ik het koelvloeistofreservoir elke dag bij en doe voorlopig korte verplaatsingen. Ik ben bij een garagist geweest, die heeft het watercircuit getest. Volgens hem zijn er nergens geen lekken aan de darmen. Hoe kan het dat er dagelijks enkele liters water verdwijnen als er geen lek is? Kan het zijn dat mijn koppakking stuk is? Ik heb ook opgemerkt dat mijn verwarming niet meer werkt. En mijn voetmat van de passagierskant altijd nat is. Kan het zijn dat de compressiekracht van de cilinders verloren gaat via het lek in de koppakking, die de koelvloeistof onder druk zet waardoor de koelvoeistof ergens in het verwarmingssysteem uitlekt. Dit zou de natte vloerbekleding aan de passagierskant verklaren. Tijdens en na het rijden hoor je ook water bubbelen in die regio van het dashbord... Is mijn vermoeden juist?? Wie kan mij helpen? Is er in dat geval een handleiding beschikbaar om bij dit type motor de koppalkking zelf te vervangen?