Pagina 1 van 1

[L7X / F4Rt] - Motoren geschikt voor LPG?

Geplaatst: 27 aug 2006 21:46
door renault15.17
Even een vraag over een tweetal motoren die in meerdere Renaults worden geleverd.

De V6 3.0 24v uit onder andere de Laguna I en II en de vorige Espace wordt zelden met LPG uitgerust. Maar het kan wel (o.a. Prins levert een systeem). Is deze motor geschikt voor LPG?

En dezelfde vraag over de 2.0 Turbo 16v (163 en 170 pk varianten). Deze heb ik één keer in een advertentie gezien met een LPG installatie, maar ik kan geen leverancier vinden. Was dat een foutje in die advertentie? Is deze motor geschikt voor LPG?

Geplaatst: 29 aug 2006 14:55
door Mathijs
Het zijn allebei motoren die redelijk wat vermogen/prestatie kunnen leveren.
Of dit ook bij plaatsing van LPG nog van toepassing is.... :?

Bij LPG gebruik wordt de motor temperatuur doorgaans hoger dan bij benzine gebruik, echter, beide motoren zullen gezien hun specificatie's over een ruim voorzien koel systeem beschikken.

Kortom, ik denk dat er echt moet worden gekeken naar het materiaal waarvan de motor gemaakt is, en ik denk dat het daarop gaat afketsen. Is alles gietijzer, hetgeen ik betwijfel, dan zal het vast goed kunnen. Zit er echter aluminium in verwerkt (doorgaans de kop), dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Van Renault-25 rijden er nogal wat rond die een LPG installatie hebben van een leverancier in De Bilt. Netjes aangesloten op de benzine meter en schakelknop netjes weggewerkt.

Geplaatst: 24 jan 2007 20:17
door gerrit
Kortom, ik denk dat er echt moet worden gekeken naar het materiaal waarvan de motor gemaakt is, en ik denk dat het daarop gaat afketsen. Is alles gietijzer, hetgeen ik betwijfel, dan zal het vast goed kunnen. Zit er echter aluminium in verwerkt (doorgaans de kop), dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Van Renault-25 rijden er nogal wat rond die een LPG installatie hebben van een leverancier in De Bilt. Netjes aangesloten op de benzine meter en schakelknop netjes weggewerkt.
ik begrijp bovenstaande niet, de 25's hebben toch een compleet aluminium motor 2.0 of 2.2 liter.
Het voordeel van een aluminium kop is juist dat er doorgaans harde klepzittingen in zitten en ze heel behoorlijk tegen gas kunnen. vroeger gingen juist de gietijzeren koppen aan diggelen en volgens mij is er geen autofabrikant die nog gietijzeren koppen maakt.

Geplaatst: 24 jan 2007 22:34
door Mathijs
Vergeet de R25 met 2.7 en 2.8 liter motoren niet :P

Meende juist dat dit vroeger het probleem was met rijden op LPG.
We hadden toen een Rover 3500 V8 op gas laten zetten.
Deze had een gietijzeren blok met 2 aluminium koppen, en dat was niet te doen.
Vandaar mijn antwoord.

Met de R25 TXI op LPG kwam je wanneer je iets van 130 reedt op de teller, serieus in de problemen als je even snel plankgas gaf om voor die rij vrachtwagens te komen die je afrit gingen blokkeren. Dan zakte je mooi terug in snelheid, met risico op backfire.

Heb de indruk dat bij mijn R25 V6 het blok van gietijzer is, en alleen de koppen van aluminium.

Geplaatst: 25 jan 2007 08:58
door Verwijderde gebruiker 25
een 25 txi met backfire? Daarvoor heb je toch een carberateur nodig, en die zit niet op de 2.0 liter injectie.
Wat betreft het inhalen heb ik geen probleeem met mijn txi

Geplaatst: 25 jan 2007 14:37
door Mathijs
We gaan misschien een beetje off-topic, maar backfire gebeurde wel met TXI's.
Er zijn er zat die met geplofte luchtfilterhuizen rondrijden, zie ook renault25forum.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2148 .

http://www.renault25forum.nl/forum/viewtopic.php?t=2148

Geplaatst: 25 jan 2007 15:47
door Verwijderde gebruiker 25
ok, dan trek ik mijn woorden in

Geplaatst: 25 jan 2007 18:59
door gerrit
on topic:
Ik was ze niet vergeten hoor maar schoor ze over een kam met de alu 2.0 en 2.2 en als renault liefhebber en zelf een v6 rijder :shock: hoor je toch te weten dat de V6 wel degelijk ook volledig van giet aluminium is gemaakt. :!:
Ik denk dat je toch maar es wat dieper onder de motorkap moet kijken :wink: .

Geplaatst: 27 jan 2007 19:45
door Rossy
De F-motoren hebben oook een gietijzeren onderblok met een alu cilinderkop en die worden nog steeds zo gemaakt.
Ook de D-, E- en K-motoren worden nog steeds zo gemaakt.
De G-, M en Z motoren weet ik niet zeker maar als ik me niet vergis hebben die ook een gietijzeren onderblok.
Dit is te zien aan de bruine roestsporen op de blokken wanneer de lak openbreekt op de scherpe hoeken aan de buitenzijde van het gietstuk en zover ik weet roest aluminium niet bruin.

Antonio.

Geplaatst: 27 jan 2007 20:14
door gerrit
Antonio heeft gelijk, sorry, ff niet goed gekeken in de boeken, de D, E, K, F zijn inderdaad van gietijzer maar de koppen zijn aluminium.
De G, M, J, Z(de V6 dus) zijn volledig aluminium en het gaat hier om een afgeleide Z motor. De S motor (2500 cc diesel) weet ik overigens niet.

Geplaatst: 31 jan 2007 22:44
door renault15.17
YES! Ik weet inmiddels zeker (nou ja, de RDW site zegt het tenminste) dat er een Avantime 2.0 Turbo 16v op LPG rijdt 8) . Nu is het zaak om uit te vinden wie de eigenaar is, hoe dat het bevalt en waar het LPG systeem is ingebouwd.

Geplaatst: 01 feb 2007 18:35
door gerrit
Dave, je weet dat je een aanvraag bij de rdw kunt doen om de gegevans van de eigenaar, dan vraagt de rdw het aan de eigenaar en als dat oke is krijg je zijn gegevens.
Ook kun je natuurlijk een bevriende verzekeraar bellen en vragen of ze het kent. even natrekken.

Geplaatst: 05 feb 2007 18:53
door r5alpine
ik ken iemand met een laguna gt v6 24v op lpg en die is er zeer tevreden mee

Geplaatst: 05 feb 2007 21:11
door renault15.17
Is dat ook een "Prins" LPG systeem?

Geplaatst: 05 feb 2007 22:23
door r5alpine
renault15.17 schreef:Is dat ook een "Prins" LPG systeem?
geen idee

Avantime op LPG

Geplaatst: 31 jan 2010 13:36
door reah16
Hallo

Wij hebben bijna 3 jaar een avantime 3.0 V6 privelege op LPG.
Rijdt probleemloos op gas en we zijn de tweede eigenaar die
de gasinstallatie G3 hebben laten inbouwen.
Nu hebben wij net een andere auto gekocht en de Avantime ingeruild
bij de garage.
We mogen nog 2 weken in onze Avantime rijden voor we onze andere krijgen.
Hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven.

Geplaatst: 31 jan 2010 15:55
door WillemS
3 jaar rijden zegt niet zoveel. Hoeveel km's zijn er op gas gereden? Dat telt zwaarder, meestal zijn het de klepzittingen die extra slijtage ondervinden, doordat er daar te weinig koeling is. Blijkt pas na heel veel km's op gas.

Geplaatst: 01 feb 2010 21:20
door reah16
ongeveer 100 000 km

Geplaatst: 01 feb 2010 21:35
door mechanic
Heb laatst een onderhoudsbeurt gedaan aan een 3.5 V6 LPG espace.
Deze auto tikte als een malloot, maar dat is te danken aan het type lpg injectoren. Ook was er een flash-lube smeersysteem gemonteerd.
De klant reed ook al 100.000km probleemloos met zijn auto.
Hoe de motor er inwendig aan toe was heb ik geen idee van, wel dat de 4gas meting keurig was.

Geplaatst: 02 feb 2010 14:15
door WillemS
Ja die 3.5 NISSAN Motor is oke, vooral als je Flash-lube erbij hebt. Dus is goed te doen.

Geplaatst: 02 feb 2010 19:07
door mechanic
Ik had verkeerd gelezen zie ik nu, had niet in de gaten dat het om de V6 van renault zelf ging. :)