Pagina 1 van 1
Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 26 feb 2014 21:15
door Arjen65
Nissan kubistar 1.5dci 70 k9k, 2005, diesel, 130.000km
Hoi,
Ik heb een kubistar die wat bekende probleempjes heeft gekend.
Zo heeft de stekker van de gaspedaalsensor wat storing veroorzaakt en ook de stekkers van de gordelspanners onder de stoelen.
Kort geleden is de distributieriem vervangen en ook alle gloeistiften. Er is ook een nieuwe gaspedaalsensor gemonteerd.
Olie en luchtfilter zijn nieuw.
Na dit onderhoud is het verbruik flink gestegen. Het lijkt me niet dat dat zomaar met deze werkzaamheden te maken kan hebben en ook de garage wil hulpvaardig zijn maar heeft daar twijfels bij.
Ik rijd grote afstanden (naar Frankrijk) met deze auto aan een stuk, tracht voorzichtig met het gaspedaal te zijn en hanteer een snelheid van om en nabij 110 km/uur. Een recept voor zuinig rijden lijkt me.
Het verbruik ligt nu rond 1:14. Dat lijkt me veel te laag. Mijn zoon rijdt een kangoo met idem motor en haalt ruim 1:20.
De auto heb ik nog niet lang en mijn eerste rit haalde ik nog 1:17. Dat vond ik eigenlijk al tegenvallen gezien de "mooie" kilometers die ik maak.
De auto loopt netjes, start makkelijk, verbruikt geen olie en rookt niet.
Wat me wel opvalt is dat de auto heel af en toe even "hikt", dat gebeurt heel af en toe tijdens de opwarmfase en dan ook maar een keertje. Net of een cilinder een keertje niet meedoet.
Iemand enig idee in welke hoek ik iets zoeken moet ?
Ik heb de auto nog niet laten uitlezen maar krijg ook geen waarschuwingslampjes meer aan sinds ik de stekkerproblemen verholpen heb. Overigens heb ik dit ruim na het terugvallen van het verbruik gedaan. Ik verwacht dus niet dat het oplossen van het stekkerprobleem er iets mee te maken heeft.
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 02:07
door DHL
Toevallig tank je toch geen Total excellium?
Ivm het verbruik.. de werkzaamheden kunnen geen invloed hebben denk ik. Je banden stonden toch niet keihard opgepompt en werden nu op juiste spanning gezet? Is zo beetje het enige waaraan ik kan denken...
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 07:35
door Arjen65
Nee, ik tank wisselende brandstof maar niet bij Total, meestal Shell.
Bandenspanning is goed maar kan denk ik ook niet zo'n verval veroorzaken.
Qua diameter maakt dat hooguit 5% uit (ik ben wiskunde docent

...).
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 09:47
door DHL
Ja goed uitgerekend als wiskunde docent...

Maar het is niet de diameter waardoor je minder gaat verbruiken, wel het feit dat een hard opgepompte band veel makkelijker loopt. Dit heb je wellicht al zelf ondervonden met je fiets. Zachte banden moet je harder en meer trappen dan bij hard opgepompte banden. Vandaar dat wielrenners op zo'n keiharde (en ook dunne) bandjes rijden... (Misschien nog eens overleggen met een collega fysica docent - grapje hoor)
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 11:01
door Arjen65
Ik wil daar niet helemaal op ingaan, wielrennen is mijn sport, en er is inmiddels aangetoond dat jouw verhaal niet helemaal opgaat.... Het gaat over bandbreedte, druk en vervormingsweerstand...
Hoe dan ook, het is ook nog geen oplossing voor het verbruiksprobleem.
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 17:00
door WillemS
(Te) hoge bandenspanning bij autobanden zorgt voor een smaller loopvlak en dat scheelt enorm in het verbruik(de rolweerstand neemt af). Verder is het zo dat weersomstandigheden zoals lage temperaturen het verbruik beiinvloeden.
Het zou toch ook nog kunnen dat bij de distributiewissel, waarbij tandwielen los zijn geweest(bij Renault zitten die spieloos gemonteerd) deze toch net iets anders zijn gemonteerd, in het bijzonder de afstelling van de brandstofpomp is zeer kritisch.
Kontrole lijkt mij gewenst, een goede loop is geen garantie voor juiste montage.
SUC6
mvg WillemS
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 17:33
door Arjen65
Hoi willem,
Bedankt voor je reactie, het verhaal met de distributie heb ik ook aan de garage voorgelegd.
Zij geven aan dat de minste afwijking al zal leiden tot raken van de kleppen.
Ik vertelde ze dat ik me dat nauwelijks kan voorstellen omdat volgens mijn beperkte kennis de kleppen gesloten zijn als de zuiger omhoog komt, de afwijking zal voor schade toch flink moeten zijn.
Volgens mijn nissan garage had ik dat mis, en ja.... Dat neem ik dan maar aan.
Wat betreft de verminderde rolweerstand, dat klopt natuurlijk maar ook de effectieve diameter neemt dan toe en daarmee neemt het aantal tellerkilometers per tank af. Mijn banden staan flink op druk trouwens. Hoe dan ook, dat zou toch niet moeten leiden tot het verlies van 4 of 5 km per liter. Dus heb ik, net als jij, meer wantrouwen richting afstelling van de distributie.
Enig idee hoe dat te controleren zou zijn?
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 20:37
door mechanic
De riem van een 1.5dci kan je haast niet verkeerd leggen. Doe je dat toch loopt de motor èrg belabber.
Er zit wel wat verschil in bouwjaar en deze motor. Latere jaren hebben een nokkenastandwiel wat afstelbaar is. De dieselpomp hoeft bij sommige modellen ook niet op tijd te staan. Maar als je toch bezig bent is het altijd makkelijk de merktekens toch aan te houden.
Kort gezegd kan er met de wissel niks mis gegaan zijn als de motor goed draait nu.
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 27 feb 2014 21:46
door Arjen65
Hi mechanic,
Bedankt voor je reactie.
Ik snap het helemaal. Volgens de garage kon het ook niet misgaan omdat alles geborgd is voor de wissel.
Heb je misschien een idee waar het hoge verbruik wel van kan komen ?
Ik kan me voorstellen dat de verstuivers niet lekker zijn, maar ja, dan zou hij toch onvolledige verbranding moeten hebben en moeten roken. Maar hij loopt netjes en rookt niet. De EGR lijkt ook schoon te zijn. Of die echt sluit kan ik natuurlijk niet zien. Ik heb geen brandende waarschuwingslampjes dus neem ik aan dat er geen fouten zijn van LMM, EGR, pomp enz.
Zou een meting van de uitlaatgassen een richting kunnen geven ?
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 feb 2014 10:47
door WillemS
Nou als laatste opmerking dan; loopt er niet een of meer wielen stroef door een klemmende remklauw of vast zittende remschoen. Ook de handrem even goed kontroleren. Is ook de sporing nog oke?
mvg WillemS
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 feb 2014 12:42
door DHL
Jammer dat je volhoudt dat bandenspanning geen of weinig rol speelt. Hier een linkje, indien je me nog niet gelooft, google dan nog even door. Heeft totaal niks te maken met diameters of zo. Wel met weerstand... Ma 't is niet altijd gemakkelijk om een onderwijzer van iets te overtuigen, ben zelf met een onderwijzeres getrouwd, kan ervan meespreken:)
http://www.eco-drivingxl.be/10-XL-tips#bandenspanning
Gaat wel over vrachtwagens maar geloof me, bij auto's is dit idem.
Sommigen verhogen de bandenspanning tot een stuk meer dan de voorgeschreven spanning. Om minder te verbruiken. Ten koste van de wegligging op dat moment. En ik blijf volhouden dat de kans bestaat dat de bandenspanning met 10 procent of meer veranderde na het onderhoud...
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 feb 2014 13:01
door Arjen65
Hoi Willem,
Ik heb de boel laten uitlijnen bij een bandenspecialist en dat zou dus goed moeten zijn.
Ook lopen de wielen los en soepel, ik heb de remmen los gehad, hij loopt ook netjes uit bij een stoplicht.
DHL.
Ik weet niet welk school- of huwelijkstrauma er bij jou speelt ; )
Natuurlijk speelt bandenspanning wel een rol, mijn banden staan ook flink op druk vanwege het vele snelwegverkeer.
Ik denk alleen niet dat het verschil 4 of 5 km op een liter verschil maakt tenzij je op platte banden rijdt.
Anderzijds is het zo dan je dus minder verbruikt op harde banden maar door de daardoor grotere effectieve straal van center-as tot wegdek rijdt je minder tellerkilometers. Dat heft een deel van het voordeel weer op.
Maar... dat maakt allemaal niet uit, de banden en bandenspanning zijn gelijk gebleven (houd ik zelf bij) en kunnen dus als oorzaak worden uitgeschakeld.
Blijft een merkwaardig verhaal he ?
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 feb 2014 16:44
door WillemS
Laat de garage eens de temperatuursensor kontroleren die aan de ECU de temperatuur doorgeeft.
De ECU bepaald adh van dat signaal de inspuitduur, geeft deze sensor een te lage temperatuur(hoge weerstand vd sensor) door dan zal er teveel brandstof worden ingespoten. De hik kan een aanwijzing zijn dat of de sensor niet lineair werkt of dat er een slechte verbinding is.
mvg WillemS
p.s. het is ws niet de sensor die de temeratuurmeter op het display aanstuurt.
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 feb 2014 17:31
door Arjen65
Goeie!
Daar ga ik eens naar kijken, k9k loop wel over van slechte kontakjes heb ik gelezen dus ga ik eerst eens naar de verbindingen kijken en misschien is stomweg vervangen ook geen slecht idee, dat lijkt me geen duur ding. Even op ebay kijken.....
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 01 mar 2014 19:38
door Arjen65
Nou, vandaag de EGR omgedraaid.
Ik had hem al eens eerder losgehad en hij zag er toen vrijwel schoon uit.
Dat vond ik al eigenaardig voor een auto met 130.000 km op de teller.
Nu voelde ik dat de ingang vol met smurrie zat.
Maar goed, de EGR zit omgedraaid en nu rijdt mijn kubistar als een wilde.
Bij het minste geringste gasgeven gaat hij er als een speer van door.
Ik denk dus dat het probleem aan die kant zat en ga nu eens kijken of het verbruik ook zal afnemen.
De tempsensor heb ik in bestelling, die ga ik nog gewoon vernieuwen, dat is goedkoper dan laten doormeten.
Ook wil ik nog proberen het hele inlaatsysteem te reinigen, daar zijn speciale middelen voor heb ik gezien.
Bedankt voor alle reacties en suggesties.
Wat mij betreft kan het onderwerp gesloten worden
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 05 mar 2014 09:40
door WillemS
Meet toch voor de zekerheid even de draad door van de sensor naar de ECU, wellicht vindt je daar nog een overgangsweerstand(slecht kontakt).
mvg WillemS
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 05 mar 2014 10:18
door Arjen65
Ga ik doen, bedankt.
Re: Hoog verbruik 1.5dci kubistar
Geplaatst: 28 dec 2014 13:23
door avdb55
En?
Hoe ging dit verhaal nu verder?
Probleem over?