Pagina 1 van 1

Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 31 aug 2014 16:04
door Crap kangoo
Hallo ik ben nieuw op het forum en ik zou graag e.e.a over mijn kangoo te weten komen.
Bij het afremmen op de motor is er een ratelend geluid waar te nemen. Dit is enkel als de motor op bedrijfstemperatuur is. Tussen 3000 en 2000 toeren. De garage wil niets ondernemen. Grand kangoo, bj2012, 1.5 DCI , 110 pk. Wat zou dit kunnen zijn?
Greetz

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 04 sep 2014 14:46
door lagerwaard
Lijkt op versleten krukaslagers, heeft dit type motor veel last van.

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 04 sep 2014 18:19
door DHL
Dacht dat dit enkel bij de oudere types was dat ze hier last van hebben. Hoeveel km heeft de wagen? Zal wel niet veel zijn wellicht.
Ik moet zeggen dat ik het vroeger (als verkoper bij Renault) bij verschillende nieuwe auto's ook hoorde. Ik weet natuurlijk niet hoe erg de ratel is. Ook de auto van mijn vrouw doet het soms eens. Ik heb me daar nooit zorgen in gemaakt. Op een bepaald toerental kan je het ook horen bij optrekken.
Het is vanop afstand niet te zeggen of we hier over dezelfde ratel spreken.
Wat zegt de garage als uitleg hierover? Hebben ze het gehoord en ermee gereden?
Bij twijfel zou ik eens bij een andere garage gaan en hun mening vragen.
In laatste instantie kan je je ook wenden tot de invoerder.

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 04 sep 2014 21:17
door WillemS
En zeker kontroleren of er wel de voorgeschreven olie in zit.
mvg WillemS

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 05 sep 2014 09:03
door Crap kangoo
Ik ben naar 2 garages geweest van renault. Garage 1 zegt dat het tikkende injectoren zijn en dit zou verholpen worden met een software update. Dit is al gebeurd zonder resultaat. Garage 2 zegt dat het de injector is dat op de dpf zit dat natikt. Heel bizar want het ratelen is alleen wanneer je terugschakelt van 4e naar 3e. De invoerder wil me niet helpen omdat de wagen nog rijd. Dus conclusie is dat ze niets willen doen. De auto stottert vaak en heeft ook problemen bij het starten.

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 05 sep 2014 18:47
door Valkenet
Goedendag,


Als ik het verhaal zo lees heb ik toch ook sterk het vermoeden dat je verstuivers niet goed meer zijn.
Ik weet niet hoeveel km de auto gereden heeft, maar is het brandstoffilter wel eens vervangen.
Wat ook wel eens gebeurd dat de brandstoftank leeg gereden wordt totdat er bijna niets meer in zit.
De troep die onder in de tank zit pomp je dan ook netjes mee naar voren, daar kunnen de verstuivers niet goed tegen.

Ik zou nog eens een andere garage proberen.

Suc6 Martin

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 05 sep 2014 18:54
door Crap kangoo
Nu heeft de wagen 20000 km gereden. De brandstoffilter zal nog niet vervangen zijn aangezien ik nog niet op onderhoud ben geweest (op 30000 km). Ik ga altijd tanken als de tank nog voor 1/4 e vol is.

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 05 sep 2014 20:48
door Scenic2000
Hallo,
Als ik dit lees i.v.m. slecht starten en schokken denk ik eerder aan de regelaar op de pomp .
Gebeurt nog eens dat er problemen mee zijn .
Dealer moet dit weten .
Garage moet een test doen met clip en opname maken van druk , en verschil zowel warm als koud .
Indien er een afwijking is van meer dan 40 bar kan de drukactuator het probleem zijn.
Ik heb dit al enkele malen voor gehad .
Het ratelen of veranderen van geluid is te horen bij stationair en rond de 3000 trn .
Dit is een normale werking van de verstuivers met een Delphipomp systeem .
Strategie van de computer . Update software kan soms iets beter zijn .
Een BDP sensor komt ook nog steeds voor.
Mvg Kurt

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 07 sep 2014 10:38
door Crap kangoo
Hey scenic 2000 het klinkt misschien stom maar wat is een BDP sensor?

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 07 sep 2014 14:20
door Valkenet
Goedendag,

De BDP sensor bepaald wanneer de bougies op het juiste moment vonken.
Deze sensor zit meestal boven het vliegwiel gemonteerd.

Groet Martin.

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 07 sep 2014 17:31
door lagerwaard
Een diesel heeft geen bougie!

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 07 sep 2014 20:24
door Scenic2000
Hallo,
BDP of bovenste dode punt sensor .
Deze dient om ten eerste toerental motor te herkennen , samen met nokkenassensor inspuittijd te regelen .
Dus bougies (bij benzine ) en verstuivers ( bij diesel ) op juiste moment te laten werken .simplistisch uitgelegd .
Bij jouw motor zit deze iets achteraan op versnellingsbak gemonteerd met een boutje van 10 .
Maar in eerste plaats verdenk ik toch de regelaar ( met bruine stekker op pomp ) .
Mvg Kurt

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 18 okt 2018 21:42
door vandaal7
Heeft crap kangoo al een oplossing aangaande bovenstaande casus?

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 18 okt 2018 22:12
door Crap kangoo
Ja Idd. De wagen verkocht. Bijna 3 jaar eigenaar van een JEEP

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 19 okt 2018 10:35
door vandaal7
Oké dus geen diagnose?

Re: Ratelende motor Renault kangoo 1.5dci 110pk

Geplaatst: 19 okt 2018 10:37
door vandaal7
Oké dus geen diagnose?