Pagina 1 van 1

roetfilter en egr klep

Geplaatst: 25 nov 2014 14:54
door dennisvanderwillik
Model/uitvoering : _laguna 3 180 pk gt 4 control
Bouwjaar : _ 2011
Brandstof : _diesel
Hallo allemaal,

Heb mn laguna laten chippen met een xtreme tuning. Nu 230 pk en nm 480. Nu wil ik mn roetfilter laten verwijderen en de egr afdoppen. Iemand hier ervaring mee. Het levert wederom 15 pk extra op en 30 nm

Alvast bedankt

Re: roetfilter en egr klep

Geplaatst: 25 nov 2014 16:46
door WillemS
Heb geen antwoord op je vraag, wellicht de "tunert".
Hoop voor je dat alles heel blijft, het is er niet op berekend denk ik.
mvg WillemS

Re: roetfilter en egr klep

Geplaatst: 25 nov 2014 19:05
door dennisvanderwillik
Hoezo zou t er niet op berekend zijn? Volgens mn dealer kan de tuning geen kwaad willemS. Over het roetfilter kunnen ze geen antwoord geven.

Re: roetfilter en egr klep

Geplaatst: 25 nov 2014 21:58
door Wickydude
De tunert verkoopt tuning, die zal niet snel zeggen dat het kwaad kan.
Alle onderdelen van de aandrijflijn krijgen meer kracht te verwerken. Uiteraard heeft dat altijd effect op slijtage.

Een van de meest voorkomende dingen:
Een koppeling zal eerder aan vervanging toe zijn. De koppeling kan het meeste koppel opnemen als hij nieuw is (vanwege de veerdruk die de plaat tegen het vliegwiel drukt) maar naarmate hij slijt kan hij minder koppel opnemen. Veerdruk is ongeveer lineair met de verplaatsing van de veervingers, vandaar. Dikke plaat, vingers ver ingeveerd. dunne versleten plaat, vingers minder ver ingeveerd, zo moet je het ongeveer zien. Dus een plaat die bijvoorbeeld 80% versleten is zal nog wel bijvoorbeeld 400Nm kunnen houden, maar geen 500.
De krachten op de zuigers, drijfstangen, krukas, versnellingsbak, aandrijfassen en alle lagers die daarbij horen krijgen ook meer te verduren. Je merkt het niet meteen, en ook niet na 10.000km, maar de levensduur neemt wel degelijk af van een hoop onderdelen. tenzij je het extra vermogen en koppel nooit gebruikt, natuurlijk 8)

Re: roetfilter en egr klep

Geplaatst: 25 nov 2014 22:21
door dennisvanderwillik
Bedankt voor de reaktie.

Het volle vermogen gebruik je natuurlijk niet altijd. Maar....wel te vaak. Bij een stoplicht trek je bijna iedereen zoek. Geeft trouwens wel n lekker gevoel. Maar dat alles slijt begrijp ik. Maar wil dat ook zeggen dat de diesel motorisch geen 200,000 km kan hebben voordat de eerste slijtage herkenbaar wordt in de motor?

Re: roetfilter en egr klep

Geplaatst: 26 nov 2014 08:49
door Wickydude
Het is onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen, teveel variabelen.

Ik heb zelf een dci gechipt gehad, een jaar mee gereden. In die tijd de koppeling vervangen, motorsteun vervangen. Drie keer gehad dat de motor spontaan uitviel, bij 190 op de AUtobahn en twee keer bij inhalen. Ik heb de originele mapping terug laten zetten... Daarna geen problemen meer gehad. Ik doe het niet nog eens.