Pagina 1 van 1

Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 08 jan 2016 22:27
door RobL
Renault trafic 2.5 / 140pk
2004
Diesel
160.000km

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik zit met vraagtekens vandaar mijn bezoek.
Voor de kerst trafic kapot, gebroken tuimelaar-as en 1 tuimelaar. Probleem verholpen door renault. Kosten 1200 euro.
Een paar honderd kilometer mee gereden en toen brak de distributieriem. Mijn eerste gedachte, wel erg toevallig. Garage gaf meteen aan dat dit niks met elkaar te maken heeft. Inmiddels staat de wagen al 1,5 week bij de garage. Riem vervangen, 16 kleppen en nog wat onderdelen,verstuivers revisie. Kosten schatting ca. 2000 euro. slik
Vandaag had ik gehoopt te kunnen rijden maar ze krijgen hem niet goed aan de praat.
Mijn vraag, kan het een met het ander te maken hebben. In het onderhoudsboekje staat dat de riem bij 90.000 is vervangen. Ik heb helaas geen bewijs, factuur.

Gaarne jullie gedachten en kennis.

Groet,

Rob

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 08 jan 2016 23:26
door RichTrip
De riem moet vervangen worden na 5 jaar of bij 120.000 km, wat het eerst wordt bereikt. Hij is vervangen bij 90.000 km, dus het zal na 5 jaar zijn gebeurd, dus rond 2009. Dat betekent dat de riem in 2014 weer vervangen had moeten worden. De riem is gebroken eind 2015, dus hij was dus al minimaal een jaar over tijd.
Weet niks over de relatie tussen de riem en de tuimelaars. Ik neem niet aan dat de dealer de riem heeft verwijderd en weer heeft teruggeplaatst ( wat dus nooit mag!).

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 09 jan 2016 13:34
door mechanic
Tuimelaar as staat los van de distributieriem,daar heeft de garage gelijk in.

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 11 jan 2016 12:28
door RobL
Bedankt voor jullie reactie. Oke we zien het dan maar als pure pech. Neemt niet weg dat inmiddels de wagen nog steeds in de garage staat vanaf 31 dec. en nog steeds niet aan de praat hebben. Brandstoftiming zou nog niet goed zijn. Ik mag toch wel iets meer verwachten van een Renault garage die zeggen dat ze deze motor door en door kennen.

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 11 jan 2016 15:18
door mechanic
De pomp kan ook 180gr verkeerd staan,maar dit gebeurd niet zomaar en zal de dealer bij evt loshalen fout hebben gedaan. Het is vanuit hier moeilijk te oordelen,maar een dealer moet dit toch vlot kunnen vinden.

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 17 mar 2016 18:22
door RobL
Pomp stond idd niet goed. Wat een prutsers. Hadden ze het al steeds over maar bleven zoeken op andere plekken. Ik snap dit echt niet. Hadden waarschijnlijk geen zin om de boel weer los te halen.

Bedankt voor de tips

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 17 mar 2016 18:35
door RobL
Maar goed, ( ik was er al bang voor ) we zijn nu ongeveer 2500km verder en ben weer terug in Frankrijk waar ik woon. En je raad het al. Bus staat weer bij de Franse Renault garage. Probleem, olie rond alle 4 de verstuivers. Links wat meer dan rechts. Had eergisteren een rit van 250 km. Bij aankomst melding oliepeil te laag. 1 liter gevuld en weer verder probleemloos naar huis gereden. Thuis de boel wat open gemaakt en zag de olie rond de verstuivers. Kon zelf geen lekkage vinden.
Vandaag gebeld met de franse garage, hij denkt dat het probleem zeker te maken heeft met de reparatie NL maar moet de boel open maken om het probleem te traceren. Ik natuurlijk de garage in NL gebeld ivm de garantie. Je snapt het al, die proberen het verhaal een andere richting op te sturen. Maar zo makkelijk komen ze er niet vanaf.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? En graag tips wat te doen in dit geval met de garantie.
Hoor graag van jullie,
Rob

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 17 mar 2016 20:12
door kaleido 1
Voor garantie zul je toch echt terug moeten naar nederland , en hier de boel laten onderzoeken.
Daar repareren en hier de rekening betaalt krijgen gaat niemand doen.
Nog even over de eerste storing , bij die reparatie is toen ook de distributieriem vervangen , deze dient namelijk altijd vervangen te worden als deze los is geweest.
Olie rond de verstuivers duid op een lekkende afdichting , klepdekselpakking enz.

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 17 mar 2016 20:54
door mechanic
De tuimelaar as is te vervangen zonder de riem los te halen.

Re: Tuimelaar-as gebroken, kort daarna distributieriem, ???

Geplaatst: 17 mar 2016 21:50
door RobL
Bij vertrek uit NL heb ik ze nog gewezen op de garantie aangezien ik 900km verderop woon. Er werd mij gemeld dat er een jaar garantie op de reparatie zit en in geval van problemen ik gewoon naar de betreffende Renault garage bij mij in de buurt kan gaan. Lijkt mij ook niet meer dan normaal. Ik lees in de kleine lettertjes dat er ook wordt vergoed als de auto in het buitenland staat. Moet natuurlijk wel aantoonbaar zijn door bijv. een rapport en kapotte onderdelen van de garage.
De garantie termijn is overigens 3 maanden. Daar waren ze dus wat erg ruim in.

Lekkende afdichting etc zoals kaleido aangeeft lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Riem gaat idd niet los bij vervangen tuimelaaras. ZOver was ik inmiddels ook.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.