Pagina 1 van 1

Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 26 jan 2016 18:10
door Jeroen43
Renault grand Scenic 2L automaat: _
2012 : _
B : _
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven ;)

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 26 jan 2016 18:29
door ps.clio
als ik even snel reken op basis van 25.000 km per jaar gedurende 8 jaar dus 200.000km totaal kost de benzine (1 op10) 20.000 ltr x 1.40= 28.000 euro;
op gas (1 op 8 ) kost dat 25.000 ltr. x 0.70= 17.500 euro; besparing op brandstof is dus over de hele periode 10.500 euro;
van die besparing moet je aftrekken: inbouw LPG3 installatie, max 2000 euro en het verschil in belasting (8x348) 2800 euro; de totale besparing over 8 jaar wordt 5700 euro; en voor die besparing loop je dus wel een verhoogd risico op extra onderhoud/reparatie en lagere restwaarde......

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 26 jan 2016 18:46
door mechanic
Deze motoren rijden goed op lpg,dit flash lube systeem is zeker een aanrader.
Mocht je een 'oude 2.0 16v' van renault tegenkomen als die er toen nog waren,die zijn op lpg helemaal in orde.

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 26 jan 2016 22:08
door Jeroen43
@mechanic: praat je uit eigen ervaring? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die al vele km's met deze motor en klepsmering hebben gemaakt.
@clio: ja dan is het verschil minder groot dan ik dacht

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 27 jan 2016 09:11
door mechanic
De f4r renault motor bestaat zeg maar vanaf 1999 oid. Is een prima motor,heeft tijd bewezen. Een extra klepsmeer systeem is hierbij niet nodig.
Praat uit ervaring dat ik deze auto's jaaaren heb onderhouden bij de dealer en wel eea ervan weet. De nieuwe lpi systemen zijn vrijwel vlekkeloos.

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 27 jan 2016 09:24
door RichTrip
De Scenic III is niet (of nauwelijks) geleverd met de F4R motor. De 2.0 motor uit de Scenic III met CVT automaat is inderdaad een Nissan motor. Er zijn diverse eigenaren geweest met een achteraf ingebouwde LPG installatie met smeerfunctie. Gebruik evt. de zoekfuncties op het forum of via Google.

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 27 jan 2016 09:56
door Jeroen43
@richtrip: Google op M4R F7 icm LPG levert geen (voor mij) leesbare ervaringsresultaten op. Je schrijft dat diverse mensen het hebben gedaan. Heb je er zelf ervaring mee?

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 27 jan 2016 10:00
door mechanic
Neem eens contact op met lpg inbouwer Lean Mesman in Son. Specialist mbt lpg en Renault.
De f4r met lpg is volop beschreven,de m4r heeft sporadisch wat euvels met koppakking maar das maar een handjevol.

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 28 jan 2016 19:50
door Jeroen43
Na rondgebeld en gemaild te hebben ben ik tot het volgende resultaat gekomen. LGP inbouwers willen het wel doen, maar wagen zich niet aan een voorspelling over de houdbaarheid. Geen garantie (op de motor) dat het 100 of 200K goed gaat. Je moet de kans op een revisie meecalculeren zoals PS.clio al aangaf. Dat zit me niet lekker, en dat is vast ook de reden dat het zo weinig gebeurt. De Renault motors zijn beter maar die komen in de Scenic3 volgens Richtrip bijna niet voor. Ik wil - hoe mooi ook - geen auto met een verbruik van gem 1:9 op benzine rijden. Dat betekent een ander model of zelfs een ander merk. Vanwege de bezwaren en het feit dat maar heel weinig merken LPG vanuit de fabriek aanbieden (Opel) kijk ik nu naar een zuinige benzine auto. Maar de combinatie MPV, zuinig en toch ook nog voldoende power om evt. een caravan kunnen trekken ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen.

Re: Wel/niet LPG inbouw met elektrische klepsmering

Geplaatst: 28 jan 2016 21:38
door troapel
Ik wil eigenlijk geen reclame maaken voor een ander merk, maar kijk eens naar een Opel Zafira. Ook het vorige model is zuinig volgens mij. Tenminste als diesel wel.