Pagina 1 van 1
flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 04 apr 2016 23:12
door mpostma
Model/uitvoering : Renaut Megane 1.6 16v_
Bouwjaar : 2002_
Brandstof : benzine _
Nu heeft mijn Megane 2 jaar geschorst gestaan omdat ik hem niet nodig had. Nu gaat mijn vrouw hem gebruiken om ermee naar haar werk te rijden. APK afkeur op een stuurkogeltje. Dat gefixed en vervolgens. Vroarrr..
Rust roest, dat blijkt weer.
Nu is het flexdeel vlak voor de katalysator losgeraakt van de aansluiting waarmee het voorpijpgedeelte vastzit op het uitlaatspruitstuk. Gezien de uitlaatgaswaarden is er weinig mis met de kat zelf, alleen dat flexibele deel is dus slecht.
Is dat iets dat men pleegt te repareren en zijn er reparatiestukken voor (die dan nog wel ingelast moeten worden) of is het gewoon een kwestie van diep bukken en de operatiie (compleet nieuwe kat) maar gelaten ondergaan? Ik zie prijzen van tussen de 120 pond op ebay tot 600 eur bij de autoonderdelenzaken.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 05 apr 2016 09:08
door mechanic
Flexibele stukken zijn los te koop. Of dat ook eenvoudiger is..
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 05 apr 2016 09:32
door mpostma
Bedankt voor je reactie:
Ik heb inmiddels een offerte van mijn vaste garage. Ze kunnen er voor ronde 1500-2000 kronen (zeg maar 165-220 EUR) een nieuw flexdeel inlassen. Dat is toch wel een heel stuk goedkoper dan een geheel nieuwe kat.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 05 apr 2016 18:51
door kaleido 1
En als het goed gedaan wordt net zo goed , je hebt ze tegenwoordig ook al met klemverbinding , nog makkelijker
nu airbag contact ring kapot: was flexdeel voor katalysator
Geplaatst: 12 apr 2016 09:01
door mpostma
Rust roest nog harder...
Nu is het volgende deel kapot:
Een hoop gekraak en getik achter het stuur, spontaan toeteren en een airbag waarschuwingslampje.
Volgens de dealer zijn er 2 mogelijk leveranciers die op de stekkers verschillen (jaeger en lucas).
De ene (die volgnes de magazijnman veel voorkomt) kost 2300 kroontjes (250 EUR) en de wat zeldzamere variant is 700 kroontjes (ong. 80 EUR).
Nu kan ik niet precies zien waar ze in verschillen. Ik heb wel die ring die los is gebroken eraf gehaald zodat in elk geval het spontane toeteren weg is. Maar ik moest nog wel naar huis, dus ik kon de rest niet loslaten liggen. De bedieningsstengels zitten ook aan dit gevaar vast.
Iemand hier die de verschillen kan benoemen? Gaat dit vaak kapot of zou ik met een tweedehands weer een tijdje mee moeten kunnen.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 12 apr 2016 10:49
door mechanic
Vaak niet,maar alles kan kapot.
Neem aan dat er ergens wel een onderdeel nummer op staat? Met een sloper weet je niet hoelang het mee gaat,maar is vast een stuk goedkoper.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 12 apr 2016 11:49
door WillemS
Het onderdeelnummer staat er duidelijk op, begint met 7700......
Het de- en monteren vereist een heel speciale procedure, anders raakt de boel defekt of werkt niet goed.
mvg WillemS
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 13 apr 2016 08:12
door mpostma
Ik heb em er nu helemaal uitgetrokken. Het is een DAV JAeger met onderdeelnr. 7700428228. Dit was de goedkopere variant. Het is me na het opzoeken van plaatjes van de 2 verschillende types nog steeds een raadsel of die dingen daadwerkelijk functioneel verschillen.
Maar goed, voor 80 eur een nieuwe. Dat is te overzien. Bedankt voor de input. Het is inderdaad belangrijk dat ie in de juiste positie gemonteerd wordt.
De dealer zou em ook redelijk vlot in huis moeten kunnen hebben. Wel prettig, aangzien ik dan nog precies de APK af kan ronden. Zaterdag moet ik voor mijn werk naar China en dan is het prettig als dit afgerond was en de dame de auto kan gaan gebruiken.
Update: inmiddels weer bij de dealer geweest nu een andere magazijnman. Volgens hem was er maar 1 varant. Dt andere type was schijnbaar voor auto's zonder toeterknop op het stuur. Dus toch 250 eur. Ik ga maar even op Ebay kijken, geloof ik.
Heb het al vaker gezien dat je in dit land soms schandelijk veel kan besparen door niet klakkeloos bij de eerste de beste te shoppen.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 03 mei 2016 12:02
door mpostma
Inmiddels is de auto weer goedgekeurd. Er was inderdaad maar 1 variant voor mijn auto en die heb ik op Ebay besteld. Kostte ong. 150 EUr met verzendkosten. Het monteren is eenvoudig. Het ding wordt geleverd met een papieren label in de juiste positie. Dus je moet alleen ervoor zorgen dat het stuur in de juiste positie stond.
Kostte wel wat extra tijd omdat ik 2 weken voor mijn werk in China zat.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 03 mei 2016 12:48
door WillemS
Fijn dat het is opgelost.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 10:49
door mpostma
Nog een kleine update hier: dat flexstuk inlassen kostte mij uiteindelijk heel wat meer pegels dan oorspronkelijk begroot. Bijna 600 EUR waarvan zeker 4 uur aarbeidsloon en iets van 20 EUR voor dat flex stuk zelf.
De garage bleek precies overgekocht door wat later een Peugeot dealer zou worden, dus ik geloof niet dat die mannen helemaal kijk op de Megane hadden toen ze een prijs indicatie deden. Voorheen was het een Renault/Volvo specialist.
Het goede nieuws is dat het na meer dan een half jaar nog steeds prima werkt. Ik heb alleen de airco nog een keer moeten vullen. Verder doet het autootje het nog steeds prima.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 11:05
door WillemS
Is dat dan 145 euro per uur ???
Dat durft zelfs een Renaultdealer niet te rekenen.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 11:13
door mpostma
Bijna 100 eur per uur wordt het wel ja. Maar goed, dit is weer geen NL. Ik geloof dat ik me trouwens een honderdje vergis. Het was zo rond de 5000 kronen. Maar het is wel de laatste keer dat ik er geweest ben. Eigenlijk niet eens omdat ze geen goed werk gedaan hebben, maar meer omdat ze nu peugeot delaer zijn geworden en niet meer renault/volvo specialist (ik heb een Megane en een V70).
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 13:50
door mechanic
Das een hoop geld!
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 14:01
door mpostma
Ja, het was gelukkig altijd nog een stuk goedkoper dan een nieuwe.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 14:19
door mechanic
Een bosal katalysator €267 excl verzenden,maar het is gemaakt iig.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 14:28
door mpostma
Ja, imitatie rommel die dan snel weer kapot gaat EN nog gemonteerd moet worden (kost ook nog een paar uur). Nee, dank je.

.
Nee, ik heb hele slechte ervaringen met aftermarket uitlaatspul. Vaak is fabrieksorigineel OEM spul veel beter. Die originele kat heeft nauwelijks uiterlijke roest en prima emissiewaarden. Dan repareer ik liever dat ding.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 14:38
door mechanic
Bosal is geen rommel,maakt goede spullen over het algemeen. Trouwens aanbieding nu,anders 400euro.
Neem aan dat de kat eronder weg gegaan is voor het lassen.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 14:49
door mpostma
Ja. Best een gekloot als ik het goed begrepen heb. Om dat ie eigenlijk op zijn plek gepuntlast moet worden, zodat het ding in de juiste vorm zit en daarna op de werkbank rondgelast. En voorheen was het een garage gespecialiseerd in Renault/Volvo (de bedrijfleider reed precies dezelfde auto!), maar kort voor die reparatie overgenomen (en dat zag ik eigenlijk pas toen ik de auto kwam brengen) door een keten die er een Peugeot dealer van heeft gemaakt. Ze hadden dus eigenlijk nul komma nul ervaring.
Wat bosal betreft:... ik heb gewoon matige ervaring met aftermarket uitlaatspul. Mijn buurman had een jaar of 4 geleden een nieuwe bosal kat onder zijn Citroen ZX gezet. na 4x jaar alweer afgekeurd bij de APK. Die kat deed helemaal niks meer! De motor ECU regelde prima, maar die 4 gas test lukte niet. Maar misschien ben ik wat te sceptisch. Een collega had wat meer geluk met zijn aftermarket kat, maar die auto is na 4 jaar gekocht. Dat risico heb ik nauurlijk ook: dat die auto het helemaal niet meer zo lang uithoudt...
Geen tips op mijn andere vraag?
topic24441.html ? Nadat ik deze vraag postte, dacht ik dat ik ook wel een informatieve update kon geven in dit topic.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 15:00
door mechanic
(Vrijwel) alle onderdelen worden niet door rn gemaakt en zijn dus aftermarket.
Onderling zit natuurlijk wel verschil,maar slecht hoeft aftermarket zeker niet te zijn.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 15:43
door mpostma
Ik werk in de auto industrie, dus ik ken het verschil maar al te goed. Het enige dat autofabrikanten zelf nog zo ong. maken is de carrosserie. En natuurlijk ontwerpen ze de onderdelen die de leveranciers moeten maken. Bij design onderdelen als achterlichten of koplampen is dat wat meer specifiek dan bijv. een ruitenwissermechamisme of een aircopomp.
Spullen van dezelfde leveranciers als die de fabrikant gebruikt en op de vervangingsmarkt aanbiedt hoeven absoluutniet dezelfde kwaliteit te hebben. Het is een oerwoud. Onderdelenleveranciers hebben allerlei mogelijkheden om de prijs en kwaliteit "aan te passen". En reken maar dat autofabrikanten allerlei aanpassingen bedingen waar je als consument totaal niet bewust van bent. Bij hebben bij de ontwikkeling van de componenten waar ik verwantwoordelijk ben "tig" aanpassingen geeist van "standaard" componenten om ze aan de specs te laten voldoen van mijn werkgever. Wie zegt dat de levernacier die duurdere aanpassingen nog steeds toepast voor de vervangingsmarkt die NIET onder controle staat van de OEM?
Bij sommige componenten is het niet de moeite om concessies te doen aan de kwaliteit, of zelfs contraproductief. Je wilt echt dat een aftermarket band slechter is dan een fabrieksoriginele band.
Maar bij dit soort taaie delen als uitlaten, zal de consument het echt niet interesseren of een vervangingsuitlaat slechts 10 jaar meegaat ipv 15. Zelfde geldt voor een dynamo. Als de vervanger na 5 jaar alweer kapot gaat ipv 10 jaar boeit dat ook weinig. En zo kun je waarschijnlijk tig onderdelen verzinnen die normaal gesproken in de nadagen van een autoleven kapot gaan en dan hoeft het echt niet meer dezelfde levensduur te hebben. Maar dat loont natuulijk vooral bij duurderde onderdelen die een flinke slijtmarge hebben. Of een bepaalde roestcoating hebben.´
Meestal is er weinig mis met aftmarket delen en heb er zelden moeite mee. Soms dwingen verzekaars je zelfs tot afftermaket delen. Bij het vervangen van mijn voorruit mocht ik er niet door de dealer een nieuwe ruit in laten zetten, maar moet ik naar een "mannetje" a la carglass. Er kwam daarna een keurige Pilkington ruit in, die ook prima kijkbaar bleek. Uit een test van een lokale krant hier bleek dat de goedkoopste wissers van Biltema beter werkten dan de originele "peperdure" ruitenwissers van de Volvo dealer. Dat was wel even een schandaal(tje) maar het blijkt dan dat Biltema om de 3w van onderleveranciers wisselt en dat de ene partij veel beter werkt dan de andere. Volvo wissers waren in elk geval concistent in hun (wellicht niet top)kwaliteit.
Maar feit blijft dat je het eigenlijk nooit zeker weet. En bij uitlaten weet je het meestal wel zeker. Vervangingsdelen zijn zelden beter dan de originele delen. Ja OK, als je kijkt naar de uitlaten van pisbakkenstaal die onder mijn vroegere Citroen BX hingen, dan was een vervangingsuitlaat in RVS van bijv. de firma EPS wel beter. Maar zo slecht zijn de uitlaten tegenwoordig ook niet meer. Zowel mijn Megane als Volvo V70 (beiden van 2002) hebben nog steeds hun originele uilaat. Behalve dan dat flexdeel van de Megane. En ja, de achterdemper van de Volvo begint nu ook wel slecht te worden. Meja, het spul is nu 15 jaar oud en dat is eigenlijk wel langer dan ik had verwacht dat het originele spul mee zou gaan.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 16:05
door mechanic
De ervaringen wisselen nogal,mbt ruitenwissers zitten er op onze auto bladen van €1,xx en doen het prima zonder geluid te geven.
De uitlaat einddemper van een v70,iig na het oermodel,zijn dubbelwandig en ook al is de buitenlaag rot kan deze nog lang mee.
Van de megane/scenic modellen laat het omhulsel vaak los en gezien die enkellaags zijn lekt het dan meteen.
Bij de dealer werd ook vaak een aftermarket uitlaat gebruikt voor oudere modellen,of motrio delen. De laatste zijn wel echt ruk vaak.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 10 jan 2017 16:14
door mpostma
Ik had met een aftermarket BDP sensor vooor een 460 dat ie niet goed was uitgelijnd. Ik moet de montagegaten omvijlen tot sleuven, zodat de sensor wat dichter bij de tandkrans op het vliegwiel kon komen. Pas toen wilde de motor draaien. Dat was wel extreem.
Idd die V70 demper is dubbelwandig (of althans: was). MAar voorlopig nog wel geluidsdicht, hoop ik.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 11 jan 2017 11:55
door WillemS
In de achterdemper boor ik altijd een gaatje van 2mm. op het laagste punt, het condenswater blaast er dan uit en gaat je demper heel veel langer mee.
Wel even een betje zinkprimer ronde de opening.
mvg WillemS
p.s. wel meegemaakt dat er een hele liter water in zo'n demper zit, vooral bij wagens die minder dan plm.25km. per keer rijden.
Re: flexdeel voor katalysator los vervangen
Geplaatst: 11 jan 2017 12:30
door mechanic
Eerlijk gezegd bij Rn geen tot weinig problemen met imitatie onderdelen,Motrio voor oudere modellen daargelaten.
Bij Volvo viel duidelijk op dat veel imitatie delen ook daadwerkelijk minder goed passen.