Pagina 1 van 1

1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 09:07
door onyx
Model/uitvoering : grand scenic 1.5 dci _
Bouwjaar : 2008 _
Brandstof : diesel_
hallo
ik heb mijn oog laten vallen op een grand scenic uit 2008 met een 1.5 dci motor
deze heeft 200.000 km gelopen.
ik neem aan dat een diesel motor nog wel 100.000 meer zou moeten kunnen hebben ?
Zijn er andere pbekende problemen bij deze motoren (autos)

hoe zit het met roetfilters bij renault ?
ik heb een mazda gehad waar de hele motor in de soep is gelopen door roetvorming in de motor (als oorzaak een niet tijdig vervangen/schoongemaakt roetfilter)

alvast dank

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 11:08
door Thomas84
Als je motor door een verstopt roetfilter en vervolgens roet ophoping in de motor in elkaar draait is er wat anders aan de hand geweest. Dan is je dp over je filter zo hoog dat je al met een storing had gestaan.

Volgensmij gaan ze best lang mee als je maar kilometers maakt. Dan kan hij goed schoonbranden en hou je hem goed.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 11:27
door onyx
dagelijks 70 km (2x35) is toch wel een lang genoege afsand ?

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 11:50
door Thomas84
Er is een verschil tussen 35km snelweg of binnendoor...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 12:03
door onyx
snelweg :)

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 12:11
door Thomas84
Dan heeft hij de mogelijkheid om schoon te branden. Hij moet op temperatuur zijn zodat hij kan regenereren, dat regeneren is ook niet binnen 5 minuten gedaan. Het is ook een kwestie van geluk hebben....

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 19:01
door DHL
1.5 dCi motoren zullen niet snel problemen hebben met het roetfilter. Deze zijn namelijk uitgerust met een vijfde injector die instaat voor het verbranden van het roet in de roetfilter. Hierdoor kan hij ook bij ongunstige omstandigheden regenereren. Werkt zeer goed, onze scenic rijdt quasi altijd korte afstandjes en heeft nog nooit probs gehad met de dpf.

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 19:55
door Thomas84
Weer wat geleerd

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 09 apr 2016 21:11
door mechanic
Ook bij deze motoren zijn wel roetfilter storingen waarbij geforceerd regenereren nodig is. Kan me nog herinneren dat dit in der tijd wel eens gebeurde.

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 10 apr 2016 01:16
door Thomas84
DHL schreef:1.5 dCi motoren zullen niet snel problemen hebben met het roetfilter. Deze zijn namelijk uitgerust met een vijfde injector die instaat voor het verbranden van het roet in de roetfilter. Hierdoor kan hij ook bij ongunstige omstandigheden regenereren. Werkt zeer goed, onze scenic rijdt quasi altijd korte afstandjes en heeft nog nooit probs gehad met de dpf.
Heeft een 2.0 dCi dat ook zo'n 5e injector? Of wordt deze op de oude manier geregenereerd door de inspuiting aan te passen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 1.5 dci / roetfilter

Geplaatst: 10 apr 2016 01:24
door DHL
Neen, volgens mij niet.