Pagina 1 van 1

[F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 12:09
door LagunaSport20
Een kwaal die al eerder op onze Scenic voorkwam is weer opgedoken. Dit treedt als volgt op.

a) Auto start, motor loopt normaal. Auto rijdt normaal.

b) Dan na een minuut of vijf dan wel km of vijf trekt de auto totaal niet meer en bokt tijdens acceleratie. Stationair draaien gaat dan wel goed. En vol gas ook. Maar zeker bij optrekken bij een verkeerslicht is plankgas niet altijd een optie.

c) Na een minuut of 10 verdwijnt het probleem weer en rijdt de auto weer normaal.

Er is al naar gekeken bij een in Renault gespecialiseerde werkplaats. 2 bobines vervangen, verder niet gevonden. Probleem niet weg, want trad meteen nog een aantal maal op. Daarna ofwel te korte stukjes gereden zodat het niet meer optrad ofwel weg want onlangs Eindhoven Zandvoort vv geen enkel probleem gehad.

Maar goed, omdat de Scenic na de distributieriemwissel van een paar weken geleden niet mooi stationair liep heb ik injectiereiniger in de tank gegooid. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen want sindsdien is het probleem weer terug en erger dan ooit. Het gaat ook na 10 minuten niet meer weg. Elke volgende koude start is het wel weer weg.

Iemand enig idee wat de originele oorzaak kan zijn? En waarom heeft de injectie reiniger zo'n invloed?

De auto is van 2000. 16 jaar condensvorming te veel water in de tank?

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 14:15
door WillemS
Injectiereiniger lost vastgekoekte bestanddelen uit de brandstof op die in de injector een belemmering vormen, condens in de tank niet. condens dient gebonden te worden in de brandstof zodat het mee de verbrandingsruimte ingaat. Vroeger gebruikte ik er spiritus voor, water lost hierin op, niet in benzine. Het "bokken" kan komen door te weinig brandstof of een slechte vonk. Verder vraag ik me af hoelang de bougies al in de motor zitten. Laat ook eens de brandstofdruk meten. Ook een verstopt luchtfilter, een niet goed werkende "mapsensor", of in plaats daarvan een vervuilde luchtmassameter kunnen de klachten veroorzaken.
mvg WillemS

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 14:27
door LagunaSport20
Dank je.

Bougies zijn nu een jaar oud, en vervangen om probleem op te lossen. Luchtfilter is toen ook bij de beurt vervangen. Brandstofdruk is ook gecheckt. En ook is gekeken of de tankontluchting werkt.

Waarom treedt het niet op als er plankgas gegeven wordt? Bougies, bobines, mapsensors, luchtmassameter etc als die niet goed zijn, dan zijn die bij volgas ook nog steeds niet goed terwijl er bij volgas nooit een probleem is.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 19:23
door kaleido 1
Gasklephuis al eens gereinigd ?
Valse lucht gecontroleerd ?

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 21:07
door LagunaSport20
Dank je voor de tips.

Denk het niet, en denk het wel. Heb de werkplaats niet op de vingers staan kijken vorig jaar. Iets om te checken dus

Maar ook hier de vraag. Waarom komt en gaat het probleem. En waarom treedt dit niet op bij vol gas?

"Gasklephuis" is "throttle body" als op blz 72 (12-5) van deze PDF?

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 10 okt 2016 23:41
door mechanic
Je vertaling is juist.
Mijn 2.0 16v trok ook niet mooi in 1 lijn door,overigens een automaat.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 11 okt 2016 22:49
door LagunaSport20
Scenic F4R stotterprobleem.jpg
Valse lucht gecontroleerd? Check vanochtend gedaan door de ANWB nadat de auto alleen nog maar stationair wilde lopen. Alle andere gasstanden resulteerden in afslaan. Daarna starten was geen probleem. Maar stationair voortbollen, dat reed niet zo goed zeg maar.

Verder heeft hij alle stekerverbindingen aangedrukt. Uiteraard reed de auto perfect na zijn checks en traden er geen problemen op. Ben daarna ook probleemloos naar kantoor gereden 60 km hiervandaan. Conclusie ANWB. Je brandstofcircuit is vervuild en je zult er nu wel een "groot stuk" doorgetrokken hebben. Brandstoffilter vervangen en circuit laten schoonmaken.

Toegevoegd aan het lijstje voor de volgende beurt.

Op de terugweg van kantoor vanmiddag 20km geen probleem en daarna weer haperingen bij niet voluit accelereren.

Net als vanochtend heb ik geprobeerd het te filmen maar geluid vastleggen met een mobieltje lukt niet echt goed.

Maar filmen heeft wel nut gehad. Bij het terugkijken valt iets op dat tijdens het rijden niet was opgevallen. De koelwatertemperatuurmeter staat op nul als de motor niet pakt. Tijdens het stationair voortbollen vanochtend zelfs minuten lang.

Dus even gezocht hier op het forum:
Ongelezen berichtdoor mechanic ยป 28 Mei 2012 09:03
Het slecht starten en uit vallen bij warme motor lijkt me door een koelvloeistof temperatuur sensor te komen.

Zou zomaar kunnen dat er zomaar een nieuwe nummer 1 op het checklijstje gekomen is? We gaan ermee aan de slag.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 13 okt 2016 12:21
door LagunaSport20
Slide5.jpg
Slide6.jpg
Slide7.jpg
Slide8.jpg
Merci voor alle suggesties zo ver.

Even naar het blok kijken.

De MAP sensor is nummer 4. Die kan ik een beetje draaien en ook een beetje optillen. Aanraken, duwen trekken aan de draadjes lijkt niets te doen. Valt er iets aan te zien of deze kapot is?

Nummer 8, kan ook draaien.

Alles waar ik bij kan, 1t/m8, om aan te duwen of trekken geeft geen reactie op het draaien van de motor.

Welke is de BDP sensor?

Welke is de koelwater temperatuursensor?

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 13 okt 2016 15:01
door mechanic
11 is een watertemperatuursensor.
De bdp sensor staat niet aangevinkt op een vd foto's.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 18 okt 2016 15:20
door LagunaSport20
Intussen 5 dagen verder. Probleemloos 5 dagen gereden tot aan nu net. Als ik aan de MAPsensor zit gaat ofwel de motor normaal lopen of hij slaat af. Enig nut de stekerverbinding in the spuiten met contactspray?

Nu de steker los is. Kan ik de snesor nu "uit het blok" trekken. Hij komt wel iets omhoog maar blijt dan hangen.

Mvg,

John

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 18 okt 2016 19:49
door kaleido 1
Zit een o ring omheen , hij zit toch in het inlaatspruitstuk , zoja , kun je hem er zo uit wippen.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 09 nov 2016 11:14
door LagunaSport20
Merci Kaleido,.

En hoe liep het hier af?
Voorlopig so far so good. Map sensor eruit gehaald. Vocht uit de stekker verbinding verwijderd. Ingespoten met contact spray. Hopen dat het goed blijft en dat het slechts vocht en corrosie was. Draadbreuk en niet goed klemmende contacten hopelijk niet.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 01 dec 2016 17:44
door LagunaSport20
Intussen is het haperen weer terug. MAP sensor defect? Heb hem eens afgekoppeld en even afgezien van de stationaire loop, loopt de motor wel aardig eigenlijk. Enig probleem om zonder MAP sensor rond te rijden? (google is niet eenduiding)

Daarnaast eens gekeken wat een sensor kost. Bij Renault Veldhoven 150 euro. Bij de Mister-auto.nl 76,90 voor een VDO, en bij auto-onderdelen24.nl 29,88 voor een ERA. De oude is een Delco. Iemand ervaring met de diverse merken, maakt het uit welk merk je koopt?

Mvg,

John

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 01 dec 2016 18:09
door mechanic
Als je geduld hebt en wat googeld kost deze sensor $6,50,duurt wel paar weken want komt uit china.
Merk maakt uit,in de zin van kwaliteit. Gigantisch veel zal het niet uitmaken ,iig niet om een dergelijk prijsverschil te kunnen verklaren.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 16 dec 2016 07:14
door LagunaSport20
toch maar eens wat verder kijken nu de MAP sensor het toch niet lijkt te zijn

[img]
IMG_20161215_1727383.jpg
[/img]
IMG_20161215_1726037.jpg
gasklephuis reinigen bracht aan het licht dat het gasklephuis los kan rammelen, bevestigings punt gebroken. De grot zwarte "plastic bak" tussen schutbord en motor blok waar deze inzit blijkt ook gescheurd en dichtgekit.

Dus soms wel en soms niet valse lucht aanzuigen past bij het probleem.

Vandaag naar de sloop voor een gebruikte om een nieuw a 250 ex te vermijden.

Mvg,

John

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 19 mei 2017 22:46
door LagunaSport20
Intussen 5 maanden verder en de auto rijdt nog steeds perfect. Theorie van de garage was dat de boel bij het inhangen van een vervangmotor wel een tik zal hebben gehad. Nou mooi, dan is iig de motor misschien maar 65k oud:-)

Hij rijdt zo goed dat ik me bijna afvraag dan toch de lege en flink lekke airo to laten repareren.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 20 mei 2017 09:44
door mechanic
Wat is er lek aan de airco? Draagt natuurlijk wel bij aan het rijplezier.
Onderdelen zijn relatief goedkoop.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 20 mei 2017 12:45
door LagunaSport20
Compressor en condensor meen ik me van de prijsopgave van ERF te herinneren. 750 euro was de quote.

Re: [F4R] - motor hapert tussen stationair en vol gas

Geplaatst: 20 mei 2017 17:04
door mechanic
Dat zijn flinke kosten,wellicht zelf wat aan de gang.
Via het www ben je aan onderdelen de helft nog niet kwijt.