Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm
Geplaatst: 04 nov 2016 02:22
Model/uitvoering : Renault Mégane Break 1.6 16v, automaat (K4M-701 motor met DP0 automaatbak)
Bouwjaar : 2002
Brandstof : Benzine
Het gaat om deze geweldige groene Mégane:
Deze Mégane kampt sinds een paar weken met een ontzettend vreemd probleem waar mijn vaste universele garage er niet meer uitkomt en een Renault-dealer het niet zeker weet
Als de motor koud is (=nachtje stilgestaan), draait hij stationair 1800-2000 rpm. Hij wil heel soms zelfs naar 2500 rpm als je er een paar honderd meter mee rijdt en dan weer in neutraal "N" zet. Herstarten en hij doet weer 1800-2000 rpm stationair.
Het gaat zover dat hij dit toerental wil blijven volhouden tijdens het rijden, dus als je op gang bent kan hij 60km/u blijven rijden zonder het gaspedaal aan te raken
En als je gaat remmen en de automaat terugschakelt merk je dat de motor aan het doorduwen is om die 1800 rpm te halen, absoluut niet goed voor de levensduur v/d automaatbak ook...
Het probleem gaat over zodra de motor warm is. Dat is na 5 á 10km. Als je de automaat dan in neutraal zet, zie je het toerental langzaam weer zakken naar rond de normale 750 rpm en blijft hij goed zolang hij warm is... honderden kilometers lang.
Op advies van de universele garage had ik zelf de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een universeel exemplaar besteld bij Mister-Auto. Helaas heeft dit niet geholpen... het probleem is steevast nog hetzelfde.
Overigens, na het monteren v/d nieuwe stappenmotor draaide hij plots 4000 rpm stationair. Van wat ik elders las moest je de ECU "resetten" door de zekeringen van de UCH en "Memo inject" los te halen en na een paar minuten weer terug te zetten. Hierna liep hij (omdat het blok toen warm was) weer netjes 750 rpm. Om de volgende dag bij koud weer 1800-2000 rpm stationair te doen
Hierna ben ik naar een Renault-dealer geweest ermee. Die heeft de auto uitgelezen met de CLIP... geen foutcodes. Vervolgens is het gasklephuis gereinigd en de nul-positie opnieuw ingeleerd. Daarna moest ik de auto weer meenemen en de volgende dag als 'ie koud is proberen. Helaas... het probleem was nog steeds aanwezig
Daarna heb ik weer gebeld met de Renault-dealer... die had maar nog één optie: de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een origineel Renault-onderdeel omdat volgens hem het universele exemplaar wat ik had gemonteerd niet "gezien" werd door de CLIP en dus ook niet kon worden getest/ingeleerd.
Ik twijfel een beetje aan dit verhaal... want het exemplaar wat er eerst in had gezeten was ook niet origineel, maar een universele van VDO. Het lijkt me vreemd dat een kapotte universele en een nieuwe universele toevallig precies hetzelfde probleem zouden veroorzaken. En moet die nullastregelklep überhaupt ingeleerd worden?
Maar goed, daarna afgesproken dat ik afzie van het bestellen van een dure originele nullastregelklep (ze geven namelijk geen garantie dat het probleem daarmee oplost) en dat ik een originele (incl. dat plastic onderstukje, dat moest) ga proberen te vinden op de sloop, die zelf monteer en dan met de auto terugkom zodat ze het kunnen proberen in te leren.
Als dat niet helpt weten ze het ook niet meer en is het naar hun eigen zeggen "een lastige zoekpuzzel" waarbij hun laatste oplossing het handmatig doormeten van alle bedrading en de regeleenheid is. Met een onbekend hoog prijskaartje
Nou ja... is dit werkelijk een zo onbekend/vreemd probleem bij dit type auto?
Het klinkt een beetje... hopeloos
Ik ben helaas niet handig genoeg om 'm zelf te kunnen repareren. Verder dan wat simpele dingen waar je van boven bij kan zoals een luchtfilter, zij-ruit, bobine, accu of bougie vervangen kom ik (nog) niet. Ben dus grotendeels afhankelijk v/d garage
Bouwjaar : 2002
Brandstof : Benzine
Het gaat om deze geweldige groene Mégane:


Deze Mégane kampt sinds een paar weken met een ontzettend vreemd probleem waar mijn vaste universele garage er niet meer uitkomt en een Renault-dealer het niet zeker weet

Als de motor koud is (=nachtje stilgestaan), draait hij stationair 1800-2000 rpm. Hij wil heel soms zelfs naar 2500 rpm als je er een paar honderd meter mee rijdt en dan weer in neutraal "N" zet. Herstarten en hij doet weer 1800-2000 rpm stationair.
Het gaat zover dat hij dit toerental wil blijven volhouden tijdens het rijden, dus als je op gang bent kan hij 60km/u blijven rijden zonder het gaspedaal aan te raken


Het probleem gaat over zodra de motor warm is. Dat is na 5 á 10km. Als je de automaat dan in neutraal zet, zie je het toerental langzaam weer zakken naar rond de normale 750 rpm en blijft hij goed zolang hij warm is... honderden kilometers lang.
Op advies van de universele garage had ik zelf de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een universeel exemplaar besteld bij Mister-Auto. Helaas heeft dit niet geholpen... het probleem is steevast nog hetzelfde.
Overigens, na het monteren v/d nieuwe stappenmotor draaide hij plots 4000 rpm stationair. Van wat ik elders las moest je de ECU "resetten" door de zekeringen van de UCH en "Memo inject" los te halen en na een paar minuten weer terug te zetten. Hierna liep hij (omdat het blok toen warm was) weer netjes 750 rpm. Om de volgende dag bij koud weer 1800-2000 rpm stationair te doen

Hierna ben ik naar een Renault-dealer geweest ermee. Die heeft de auto uitgelezen met de CLIP... geen foutcodes. Vervolgens is het gasklephuis gereinigd en de nul-positie opnieuw ingeleerd. Daarna moest ik de auto weer meenemen en de volgende dag als 'ie koud is proberen. Helaas... het probleem was nog steeds aanwezig

Daarna heb ik weer gebeld met de Renault-dealer... die had maar nog één optie: de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een origineel Renault-onderdeel omdat volgens hem het universele exemplaar wat ik had gemonteerd niet "gezien" werd door de CLIP en dus ook niet kon worden getest/ingeleerd.
Ik twijfel een beetje aan dit verhaal... want het exemplaar wat er eerst in had gezeten was ook niet origineel, maar een universele van VDO. Het lijkt me vreemd dat een kapotte universele en een nieuwe universele toevallig precies hetzelfde probleem zouden veroorzaken. En moet die nullastregelklep überhaupt ingeleerd worden?
Maar goed, daarna afgesproken dat ik afzie van het bestellen van een dure originele nullastregelklep (ze geven namelijk geen garantie dat het probleem daarmee oplost) en dat ik een originele (incl. dat plastic onderstukje, dat moest) ga proberen te vinden op de sloop, die zelf monteer en dan met de auto terugkom zodat ze het kunnen proberen in te leren.
Als dat niet helpt weten ze het ook niet meer en is het naar hun eigen zeggen "een lastige zoekpuzzel" waarbij hun laatste oplossing het handmatig doormeten van alle bedrading en de regeleenheid is. Met een onbekend hoog prijskaartje

Nou ja... is dit werkelijk een zo onbekend/vreemd probleem bij dit type auto?


Ik ben helaas niet handig genoeg om 'm zelf te kunnen repareren. Verder dan wat simpele dingen waar je van boven bij kan zoals een luchtfilter, zij-ruit, bobine, accu of bougie vervangen kom ik (nog) niet. Ben dus grotendeels afhankelijk v/d garage
