Pagina 1 van 1
injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 10:48
door fsmidt
hoi,
laatste tijd problemen met mn clio initiale uit 2003 1.5 dci k9k702 motor met 290.000 op de teller.
er komt n.l een tikkend geluid uit het blok(bij een warme motor wordt de tik minder) en dat na een distributieriem wissel.
in eerste instantie dacht ik aan een lichte timing probleem omdat bij dit type de krukastandwiel niet met een spie op zn plaats blijft maar door wrijving(wie bedenkt zoiets) maar garage geeft aan dat deze goed is.
nu blijft het niet bij het tikken er komt nu ook een blauwe rook vrij bij toerental boven de 2200 toeren.
nu speelt mij in het hoofd de 2 volgende mankementen n.l een licht olie lekkende turbo en/of versleten injectoren.
nu heb ik in dec.2016 alle injectoren uitbebouwd en uitelkaar gehaald om ze schoon te maken,echter nu twijfel ik nog steeds of ze wel goed zijn.
omdat er nu blauwe rook bij een koude motor is twijfel ik ook aan de turbo.
omdat de restwaarde van mn clio nihil is wil ik niet de grootste investering doen.
volgende stappen wil ik gaan uitvoeren;
retourtest en verstuivingsbeeld injectoren en olieverbruik in de gaten houden(ik gebruik 5w40 motorolie).
kan ik de injectoren testen op verstuivingsbeeld aan de auto zelf? en heb ik dan een 5de injector nodig om het gat te dichten bij het testen van 1 injector buiten de motor maar wel aangesloten?
en heeft iemand nog tips,ik wil eigenlijk nog wat langer gebruik maken van mn 935kg trouwe diesel.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 11:04
door mechanic
Eens goed luisteren waar het geluid vandaan komt,thv verstuivers,of thv carterpan.
Laatste betekend een andere motor,dan zijn de krukaslagers aan gort.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 11:10
door fsmidt
dank je voor je ultra snelle reactie.
tik komt van boven.
heb je ook antwoord op de injectortest?
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 11:16
door mechanic
De krukas wordt geblokkeerd met een pin,zodat de timing niet veranderd bij de riemwissel. Het is een weetje,maar vervangen van de riem is eenvoudig. De latere 1.5dci motoren hebben wel een spie in de krukas.
Een retourtest geeft een beeld over lekkage van de verstuiver,wijkt er een erg af is dat een goede indicatie. Het inspuitbeeld kun je zelf best controleren,bijv in een fles oid. Het gat dichten is niet nodig,er komt enkel lucht uit. Tenzij er andere problemen zijn.
Best is natuurlijk een specialist dit te laten doen die daarvoor bestemd materiaal heeft.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 16:27
door fsmidt
dank je,wordt vervolgd.
eerst staat de retourtest op de lijst.
hebben jullie ook ervaring met revisie setjes van aliexpress? ik zit eraan te denken om nozzle,naald en de injector regelklep te vervangen van alle 4 de injectors,is dit voldoende of moet er meer vervangen worden van de injector,op deze manier hoeven ze niet opnieuw in de computer gezet te worden.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 17:13
door mechanic
Vraag me af of de problemen die de auto heeft enkel door een probleem met de verstuiver komt.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 17:54
door fsmidt
ja i.d.d ik heb ook zo`n obd kastje voor renault,hier komen wel alarmen naar voren,is het zo dat oude foutmeldingen blijven staan als ze gereset zijn?
er worden n.l codes gelezen zonder dat het gloeispiraaltje oplicht.
laatste keer 18 stuks.

Re: injector commonrail
Geplaatst: 12 feb 2017 18:04
door mechanic
Oude codes die gewist worden zijn meteen verwijderd uit geheugen.
Niet bij elke storing komt een melding op het display.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 10:52
door de mon
In een gasthuis doet elke dokter met zijn team een eigen onafhankelijk onderzoekje. En nadien is er overleg.
Dus is timing goed,injectors goed,klepspeling,uitlezen,enz. Als iedereen door elkaar staat te roepen geraakt het niet opgelost.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 18:41
door fsmidt
tnx,ik zal systematisch te werk gaan en dingen uitstrepen.
eerst een retourtest en sproeibeeld,ik verdenk de injectors.
dus als ik op dit moment 18 foutmeldingen krijg dan zijn ze er ook en zijn ze niet oud.
ik heb ze op foto staan en zet ze hier even neer.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 18:55
door fsmidt
het betreft een icarsoft obd uitlezer
df002 throttle potentiometer circuit
df006 knock sensor,open circuit or short circuit
df003 air temperature sensor circuit or short circuit
df004 water temperaturesensor circuit or short circuit
df055 cylinder 4 injector open circuit or short circuit
df032 overheating warning light circuit,open circuit or short circuit
df018 upstream oxygen sensor heating circuit,fault on heating power circuit.
df038 downstream oxygen sensor heating circuit,open circuit or short circuit
df014 canister purge solenoid valve circuit, open circuit or short circuit.
df061 ignition coil 1-4 circuit,open circuit
df052 cylinder 1 injector circuit,open circuit
df261 fuel pump relay circuit,open circuit.
df120 obd circuit,short-circuit to +12v
er zaten een paar dezelfde codes tussen,dus het zijn er geen 18 maar 13 stuks.
auto bijna overleden?
verbruik van de laatste tankbeurt toch nog 1 op 23,1
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 19:28
door mechanic
Zou niet te zwaar tillen aan deze foutcodes,als je met originele apparatuur uitleest zal het er wellicht al anders uitzien.
De oorzaak van het tikken en roken achterhalen,en blijven de kosten binnen de perken vrolijk doortokkelen.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 19:50
door fsmidt
tnx,we kijken in het weekend verder
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 21:56
door de mon
Zoveel codes met open circuit, heeft die motor wel goede massa ,een veelvoorkomend probleem.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 13 feb 2017 22:05
door mechanic
Veel codes ook niet bestemd voor een diesel.
Re: injector commonrail
Geplaatst: 14 feb 2017 18:57
door fsmidt
neem de massa ook ff mee,bedankt