Pagina 1 van 1

Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 12 mar 2017 14:13
door Sweetlake73
Met mijn GS TCE130 van 2011 met 110k km erop hebben we sinds een week of twee problemen met de motor: knippert het oranje motorlampje soms en wil de auto niet altijd lekker optrekken/accelereren: sputtert en schokt wat hierbij na koude start en dit duurt toch wel een aantal kilomters.
In eerste instantie constateerde de dealer dat er te weinig koelvloeistof in zat en hebben ze dit bijgevuld, een dag later opgehaald bleek een van de injectoren niet te werken waardoor weer storing optrad. ook moest er nog een halve liter kvs bij. Daarna reed hij weer goed.
Nu blijft de kvs constant en ik zie geen witte rook bij gas geven. wel een klein beetje mayo aan uiteinde peilstok olie. maar dat kon normaal zijn als er korte ritten mee gereden worden.
nu toc het volgende advies gekregen van de dealer:
Als wij de motor uitlezen geeft hij weer een storing op de 2e cilinder. ( Storing : Verbranding cilinder 2 )
Wij hebben snuffel test gedaan en er zit uitlaatgassen in het koelsysteem. Dit betekent dat er een probleem is met de cilinderkop.
De koppakking kan lek zijn of er kan een scheurtje in de cilinderkop zitten.
Advies is de cilinderkop te demonteren en deze laten controleren door een revisie bedrijf.
Is dit te verwachten bij een auto van deze leefttijd en km aantal. We racen er niet mee.

Mijn vragen aan jullie:
- kan dit idd het geval zijn mbt cilinderkop of is het alleen de pakking, terwijl kvs nu niet lijkt af te nemen en ook geen witte rook te zien is, ook is het probleem niet altijd aanwezig: motorlampje knippert niet elke keer bij wegrijden.
- wat zou dit mogen kosten om het te repareren (dealer geeft inicatie van tussen 4000 en 6000 euro, voor reparatie/revisie tot vervanging).

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 12 mar 2017 15:27
door mechanic
Zijn bekende klachten bij deze motor,kwam zo geregeld eens voor. Cilinderkop zal gelost moeten worden voor juiste diagnose. Deze zal ook gecontroleerd moeten worden.
Informeer eens rond voor betere prijzen,vakgarage oid.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 12 mar 2017 22:16
door Sweetlake73
Wat kwam er geregeld voor? dat de koppakking lek ging of dat de cilinderkop krom trok of scheurde? koppakking gaat niet zomaar vanzelf lek neem ik aan, daar is toch altijd weer een andere oorzaak voor lijkt me.
Gekke vind ik wel dat kvs nu constant blijft, dus is het wel 100% een probleem met cilinderkop of koppakking? dat onderzoek alleen al kost bergen geld.
kan het bijv. geen sensor issue zijn die de computer laat denken dat er een issue is met de cilinder en de verbranding?

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 12 mar 2017 22:19
door Sweetlake73
iemand ervaring met een dergelijke reparatie en bijbehorende kosten bij een garage? dus kop er af en afvlakken, nieuwe pakking en meteen distributie en spanrol vervangen?

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 13 mar 2017 09:36
door mechanic
Voor mij al jaren geleden,deze motor heeft een ketting. Zou iig de geleiders wisselen,ketting eerst controleren.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 13 mar 2017 09:56
door mechanic
Wat voorkwam/komt waren de klachten die je beschrijft. Storing verbranding op telkens zelfde cilinder,kvs verlies.
Dat er verbrandingsgassen in koelsysteem zitten zegt eigenlijk al genoeg.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 20 mar 2017 15:17
door ap1
Met zulke vague klachten en weinig kvs verlies probeerde ik eerst een pot je bar leaks

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 20 mar 2017 16:13
door Sweetlake73
en waar breng je dat dan aan?
auto wordt morgen eerst bij een mij bekende garage opnieuw gediagnotiseerd, heb ook gevraagd de bobine te bekijken, door vocht schijnt die ook veelvuldig problemen te kunnen geven, las ik op problemcar.nl

Heb zelf nog even getest als ik een stuk rijd en dan normaal laat afkoelen start en loopt ie de volgende dag veel slechter (dus bij koude start).
Als ik gereden heb en ik draai de kvs dop er af voorzichtig zodat de druk er meteen af gaat start ie de volgende dag wel prima en loopt ook veel beter, maar hij blijft vooral in drie en vier wat sputteren

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 20 mar 2017 16:23
door mechanic
Lekstop is nooit een goede oplossing,brengt enkel narigheid.
De diagnose is al gedaan eigenlijk,uitlaatgas in koelsysteem.
Kop zal toch los moeten.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 21 mar 2017 00:43
door ap1
Hmmm voor een piepende waterpomp of minischeurtje in de Kop werkt het afdoende is mijn ervaring

@ zit in een potje en moet bij de kvs, gebruiksaanwijzing staat op het pot je. Kosten plus minus tien €.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 21 mar 2017 09:49
door mechanic
Het is een lapmiddel welke uiteindelijk eem hoop verstopping geeft. Enige manier voor goede reparatie in dit geval is de kop demonteten en de oorzaak zoeken.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 21 mar 2017 11:43
door ap1
20 jaar geleden wel ja. Nu is dat Allang niet meer.
Wordt een Welles nietes rommeltje zo geen zin in ts wens ik veel wijsheid

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 21 mar 2017 11:53
door mechanic
Een koppakking probleem,of een scheurtje in een cilinderkop,los je echt niet op met een potje vloeibare toelie.
Dat tientje kun je beter 2kratten bier van kopen,als je dat lust..

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 19:19
door ap1
Schat zo dat het potje geholpen heeft

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 19:30
door Sweetlake73
Nee. Hij staat bij de garage. Kop Gaat er af. Zat verbrande kvs op een bougie en er was een stuk van de bougie compleet weg. Nieuwe bougies erop gaf al wat verbetering maar motor bleef raar lopen.
. Dus kop wordt nagekeken en afgevlakt. Verder wordt ook de distr.ketting en de waterpomp vervangen. Al met al een kleine 3k kwijt
Hoop dat het daarbij blijft ent er niet nog wat anders opduikt zoals een scheur of erger. Eind komende week krijg ik.hem terug..Laat wel ff weten wat het was

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 20:00
door ap1
Holy crab 3k
Ken je geen beun ? Zoiets kost rond de 1000 bij de buurtklusmonteur
''Tis geen rocketsience

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 20:14
door Sweetlake73
Nee ik ken geen buurtbeun. Bij dit type moet de hele motor eruit helaas. Dus alles moet los. En daarbij heb ik bjj een beun de haas geen drie maanden garantie. Vind ik ook wel wat waard bij dit soort klussen.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 20:29
door mechanic
Kon helaas ook niet anders dan dat deze klus eraan zat te komen.
Veel geld,maar ook een flinke klus.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 25 mar 2017 20:46
door Sweetlake73
Drie mandagen werk sowieso en dan nog de revisie en de onderdelen en vloeistoffeb. Heb een aantal offertes bij de betere garages gevraagd maar ontliep elkaar allemaal niet veel. En bij deze heb ik een vaste prijs afgesproken voor de hele klus, overigens ook nog INcl remschijven en blokken voor.

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 28 mar 2017 23:53
door ap1
Wel ik was toch voor het potje en daarna inruil gegaan. Reed je nu in een 3 jaar jongere gezien die 3K kosten van nu.

Re: RE: Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 29 mar 2017 08:23
door Thomas84
ap1 schreef:Wel ik was toch voor het potje en daarna inruil gegaan.
Netjes hoor Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Re: Grand Scenic 3 cilinderkop krom, koppakking lek?

Geplaatst: 29 mar 2017 09:41
door Sweetlake73
ik heb nog overwogen hem in te ruilen, maar ik kreeg voor deze kar, zelfs in goede staat, al 4k minder dan een zelfde type met gelijke specs (bwjaar, km stand en opties). Dus dat had me nog meer gekost en dan weet je ook niet zeker wat je naar binnen haalt, net als ik met deze had.
Dus toch voor de reparatie gekozen met de wetenschap dat de motor dan weer helemaal in orde is.