Pagina 1 van 1

EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 28 jun 2017 11:50
door RedC
Beste forummers,

Ik heb nu 5 maanden een Kadjar met EDC versnellingsbak (1.5 DCi) die op zich redelijk fijn rijdt, maar er zijn dingen die me toch verbazen.

1) Als je de start/stop functie aan hebt (standaard zo) en je laat je rem los, dan heb ik het gevoel dat er toch een soort van vertraging op zit eer de auto vertrekt (gewoon op vlakke grond). Ik reed afgelopen weekend met een BMW 2 met automaat en daar vertrekt de auto van zodra je de rem loslaat en de motor start. Op zich geen groot probleem, maar het mist wat aan vlotheid vind ik in het vertrek aan een stoplicht.

Ook bij m'n vorige wagen, Peugeot 308SW leek dit toch een pak vlotter te gaan, zoals bij de BMW.

2) De manueel stand, voor zover iemand die gebruikt werkt gewoon fout lijkt me.
Bij de EDC moet je naar voren duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen. Dit is eigenlijk helemaal fout want het zou omgekeerd moeten zijn. Maw: duwen is terugschakelen (door de gewichtsverplaatsing naar voren is dat ook normaal) en naar achter trekken is opschakelen.

3) Geen sport-stand: op zich ook geen grote ramp, maar ik mis het "vlotte" toch wel een beetje

Zijn er mensen waarbij dit ook al is opgevallen?

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 28 jun 2017 12:30
door DHL
Nummerke 2.... heb altijd gehoord dat BMW een patent had op de logische bediening. Vandaar dat andere merken 'omgekeerd' werken.

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 28 jun 2017 20:04
door Domi1963
Bij mijn Talisman werkt handschakelen volgens de correcte manier. Achteruit trekken is opschakelen en vooruit duwen is terug schakelen met de EDC bak. :D
Sportstand zit bij de Talisman in de Multi-sense bediening.

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 28 jun 2017 22:52
door DHL
Ja kan wel, patent BMW is verlopen... :)

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 28 jun 2017 23:45
door Domi1963
Inderdaad, maar waarom Renault het telkens weer anders doet is me niet duidelijk. Ze kunnen hun EDC bakken blijkbaar niet allemaal op dezelfde manier maken. Er zijn zeker al 2 verschillende bakken een 6 bak voor de diesels en een 7 bak voor de benzine versies.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 29 jun 2017 08:38
door larsdijkstra 16v
Domi1963 schreef:Inderdaad, maar waarom Renault het telkens weer anders doet is me niet duidelijk. Ze kunnen hun EDC bakken blijkbaar niet allemaal op dezelfde manier maken. Er zijn zeker al 2 verschillende bakken een 6 bak voor de diesels en een 7 bak voor de benzine versies.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
bij een diesel is een 6 bak denk ik voldoende door het andere motor karakter van de diesel, veel koppel onderin. eigenlijk heel logisch :wink:

Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)

Geplaatst: 29 jun 2017 11:51
door RedC
Zou de volgorde van schakelen niet softwarematig aan te passen zijn door de garage?

Ik snap echt niet dat Renault dat anders heeft gedaan