Kangoo schokt en stottert vanaf 2700 toeren
Geplaatst: 16 jul 2017 22:53
Onze Kangoo heeft wat nieuws:
Ik vertrek met koude motor vanuit thuis, geen probleem. Na 10min rijd ik de snelweg op en dat gaat goed. Eenmaal op de snelweg gaat hij als ik ongeveer 130km rijdt licht stokken en bokken / inhouden. (+/-3500-4000rpm)
Na 20 min snelweg en nog 15min door de binnenstad (bij hoge toeren (3500+ houdt hij in / stottert hij) parkeer ik hem.
Na ongeveer een kwartiertje rijd ik weg naar huis. Zodra ik hoger kom dan 2700 toeren bokt en stokt hij heel erg. Uiteindelijk gaat het motorlampje knipperen. Ik zet de auto aan de kant. Start opnieuw en lampje is uit. Maar vanaf 2700 toeren, of als ik op de motor afrem en ik pak hem iets te lage toerental weer op, gaat hij stotteren/inhouden. Rijd ik heel rustig/gematigd als een opa, dan kan ik op zich redelijk normaal rijden.
Dan rijdt ik op de snelweg: Ik kan 120 rijden, maar als ik een beetje extra gas geef stottert hij weer.
Dan kom ik na 20min auto snelweg in de eigen stad aan en zodra ik daar ben kan ik hem weer aardig doortrekken in de toeren. Pas vanaf 4000+ toeren stottert hij een beetje.
Afstand heen en terug is hetzelfde (35 heen, 35 terug). Enige verschil kan de hoogte zijn, ik woon ietsjes hoger dan mijn moeder.
Eerst dacht ik dat ik een probleem had met de bougies of de bobines. Deze zijn niet zo gek lang geleden vervangen, maar de problemen zijn pas later begonnen.
Maar omdat ik alleen probleem heb bij extra gas geven of op de motor afremmen en dan weer laagtoerig oppakken weet ik dit niet zeker.
Ooit met een Peugeot soortgelijk probleem gehad; toen was er sprake van slechte aarding. Maar deze gaf de problemen eigenlijk meer willekeurig.
Zou het te maken kunnen hebben met de luchttoevoer? Misschien een vervuilde luchtfilter?
Of moet ik toch echt aan bobines/bougies denken?
Betreft Kangoo 4x4 1600cc benzine uit 2003
Ik vertrek met koude motor vanuit thuis, geen probleem. Na 10min rijd ik de snelweg op en dat gaat goed. Eenmaal op de snelweg gaat hij als ik ongeveer 130km rijdt licht stokken en bokken / inhouden. (+/-3500-4000rpm)
Na 20 min snelweg en nog 15min door de binnenstad (bij hoge toeren (3500+ houdt hij in / stottert hij) parkeer ik hem.
Na ongeveer een kwartiertje rijd ik weg naar huis. Zodra ik hoger kom dan 2700 toeren bokt en stokt hij heel erg. Uiteindelijk gaat het motorlampje knipperen. Ik zet de auto aan de kant. Start opnieuw en lampje is uit. Maar vanaf 2700 toeren, of als ik op de motor afrem en ik pak hem iets te lage toerental weer op, gaat hij stotteren/inhouden. Rijd ik heel rustig/gematigd als een opa, dan kan ik op zich redelijk normaal rijden.
Dan rijdt ik op de snelweg: Ik kan 120 rijden, maar als ik een beetje extra gas geef stottert hij weer.
Dan kom ik na 20min auto snelweg in de eigen stad aan en zodra ik daar ben kan ik hem weer aardig doortrekken in de toeren. Pas vanaf 4000+ toeren stottert hij een beetje.
Afstand heen en terug is hetzelfde (35 heen, 35 terug). Enige verschil kan de hoogte zijn, ik woon ietsjes hoger dan mijn moeder.
Eerst dacht ik dat ik een probleem had met de bougies of de bobines. Deze zijn niet zo gek lang geleden vervangen, maar de problemen zijn pas later begonnen.
Maar omdat ik alleen probleem heb bij extra gas geven of op de motor afremmen en dan weer laagtoerig oppakken weet ik dit niet zeker.
Ooit met een Peugeot soortgelijk probleem gehad; toen was er sprake van slechte aarding. Maar deze gaf de problemen eigenlijk meer willekeurig.
Zou het te maken kunnen hebben met de luchttoevoer? Misschien een vervuilde luchtfilter?
Of moet ik toch echt aan bobines/bougies denken?
Betreft Kangoo 4x4 1600cc benzine uit 2003