lamda sensor schoonmaken
Geplaatst: 26 sep 2017 19:21
Net de auto terug van de keuring, en ik mag weer een jaartje rondtuffen.
Vorig jaar haalde hij de keuring maar net, de lamda waarde ging naar 1.031 terwijl die 1.030 moet zijn bij 2500 rpm.
De keurmeester liet hem toch maar door.
Deze keer schoot de lamda naar 1.048 en kwam slechts met moeite (na even flink gassen) richting de 1.036
Het is toch gelukt hem gedurende een paar seconden op de vereiste 1.030 te krijgen, dus ik heb echt echt echt geluk gehad.
Ik wilde eigenlijk een poging doen om dat ding eens te demonteren en schoon te maken, wellicht zijn er een paar kanaaltjes te veel verstopt door de te korte afstanden die ik rijd of misschien zit wel gewoon het referentie-luchtkanaal dicht met modder ofzo, ik noem maar wat.
Over dat schoonmaken:
Ik heb zitten google'n en youtube'n tot mijn ogen branderig gingen voelen, en heel veel manieren gezien.
- een 'zacht' staal (koper) borsteltje
- laten weken in benzine
- laten weken in benzine in een ultrasoon apparaat
- fijn schuurpapier
- brake-cleaner
- ....
Afijn, men smijt er nogal wat op waarbij ik persoonlijk toch zoiets heb van 'ja maar....is dat niet te agressief, bijt dat niet uit, etc.'
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
- Is het voorzichtig schoon te borstelen om zo de benodigde 0.018 teveel aan waarde kunnen te doen zakken (of in elk geval te proberen)
- Is ultrasoon niet te gevaarlijk voor de porseleinen binnenkant?
- Geeft (ook fijn) schuurpapier niet juist krassen waardoor koolaanzet juist makkelijker is?
Ik zou het graag willen proberen, ik mag weer een jaartje dus de echte 'noodzaak' ontbreekt als het ware, maar toch, het zou mij toch een goed gevoel geven die sensor eens schoon te maken.
Wie kan de on- van de onzin scheiden?
Vorig jaar haalde hij de keuring maar net, de lamda waarde ging naar 1.031 terwijl die 1.030 moet zijn bij 2500 rpm.
De keurmeester liet hem toch maar door.
Deze keer schoot de lamda naar 1.048 en kwam slechts met moeite (na even flink gassen) richting de 1.036
Het is toch gelukt hem gedurende een paar seconden op de vereiste 1.030 te krijgen, dus ik heb echt echt echt geluk gehad.
Ik wilde eigenlijk een poging doen om dat ding eens te demonteren en schoon te maken, wellicht zijn er een paar kanaaltjes te veel verstopt door de te korte afstanden die ik rijd of misschien zit wel gewoon het referentie-luchtkanaal dicht met modder ofzo, ik noem maar wat.
Over dat schoonmaken:
Ik heb zitten google'n en youtube'n tot mijn ogen branderig gingen voelen, en heel veel manieren gezien.
- een 'zacht' staal (koper) borsteltje
- laten weken in benzine
- laten weken in benzine in een ultrasoon apparaat
- fijn schuurpapier
- brake-cleaner
- ....
Afijn, men smijt er nogal wat op waarbij ik persoonlijk toch zoiets heb van 'ja maar....is dat niet te agressief, bijt dat niet uit, etc.'
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
- Is het voorzichtig schoon te borstelen om zo de benodigde 0.018 teveel aan waarde kunnen te doen zakken (of in elk geval te proberen)
- Is ultrasoon niet te gevaarlijk voor de porseleinen binnenkant?
- Geeft (ook fijn) schuurpapier niet juist krassen waardoor koolaanzet juist makkelijker is?
Ik zou het graag willen proberen, ik mag weer een jaartje dus de echte 'noodzaak' ontbreekt als het ware, maar toch, het zou mij toch een goed gevoel geven die sensor eens schoon te maken.
Wie kan de on- van de onzin scheiden?