Pagina 1 van 1

Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 08:08
door Surfsub
Koude start op benzine erg problematisch.
Bougies- Bobines en injectoren inmiddels vervangen, probleem blijft. Op LPG rijdt auto prima!
Is er iemand die me verder kan helpen? Mijn eigen gedachten: BDP sensor?, brandstofpomp?, CPU? ....

Surfsub.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 11:54
door RichTrip
Benzinefilter gecontroleerd?

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 13:15
door mechanic
Het filter zit aan de pomp,in de tank mocht je voornrmens zijn deze te controleren.
Je kunt de brandstofdruk controleren,maar is enkel de start niet juist? Of draait dd motor op benzine zoiezo slecht?

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 13:23
door Surfsub
Na enkele minuten loopt hij vaak goed en verdwijnt de melding emissie probleem.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 13:40
door mechanic
Zijn er foutcodes aanwezig,die geven vaak een richting.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 jan 2018 14:32
door Surfsub
Zal ze even opvragen bij de garage. Zij dachten nl nu ook aan filter van opvoerpomp in de tank. Of een nwe. pomp maar dat is kostbaar.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 22 jan 2018 15:13
door Surfsub
motormanagement systeem:

p0300 verbrandingsprobleem herkend

p0302 verbrandingsprobleem cilinder 2 herkend

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 22 jan 2018 15:52
door Renault47
even voor de goede orde: cilinder 1 zit aan de vliegwiel/versnellingsbak zijde. Cilinder 2 is dus de tweede vanaf rechts.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 22 jan 2018 16:11
door Surfsub
Klopt inderdaad. Soms is het cilinder 2 en soms nr 3.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 27 jan 2018 18:16
door Surfsub
Maandag brandstofpomp eruit. Heb'm gevonden onder rechtse achterbank stoel. Wist niet eens dat de stoelen er zo makkelijk uitgehaald konden worden. Wordt wel priegelen

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 06 feb 2018 07:02
door Surfsub
Niets geks aan pomp kunnen vinden. Brandschoon en haalde makkelijk 3,5 bar. Probleem is nu wat duidelijker: bij 1e(koude start) slaat motor meteen aan maar loopt wel even onregelmatig. Daarna wanneer de motor niet echt meer warm is slaat de motor bijna niet aan. Advies garage na ook het www te hebben afgestruind is vervangen brandstof pomp compleet. No-cure-no-pay kennen ze niet dus dat wordt weer een dure!

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 06 feb 2018 09:46
door RichTrip
Heb je al eens geprobeerd om de koude start te beginnen met een uitgeschakeld LPG systeem? Dus echt uitdrukken op het paneeltje in de auto en dan gaan starten?

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 06 feb 2018 10:49
door Surfsub
Het is een Renault G3 installatie die altijd eerst start op benzine en ik weet niet of ik gas geheel kan uitschakelen maar ik zal proberen of dat kan, bedankt voor de tip!

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 06 feb 2018 14:39
door RichTrip
Bij mij zat er op het paneeltje in de auto (rond vierkant klein kastje, ongeveer 2,5 bij 2,5 cm) een knop waarmee je het systeem kon uitzetten. Er brandde dan 1 rode LED.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 08 feb 2018 12:41
door Surfsub
Geprobeerd, geeft geen verandering.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 08 feb 2018 20:04
door kaleido 1
Je brandstofpomp is niet het probleem , als hij 3.5 bar haalt , nieuwe pomp via duitse aftermarket handel 100 euro incl.
Ik denk dat je verstuivers of de klepzittingen het probleem zijn , laat koud eens compressie meten.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 09 feb 2018 07:31
door Surfsub
Gasbougies, bobines en benzine injectoren zijn reeds vervangen. Compressie meten is een goed idee!
Gisteren besloten met garage preventief ook de bdp sensor te vervangen. Ondanks dat er 10 duizenden scenics rondrijden kan geen garage mij goed helpen(al doen ze wel hun best) Wordt al een aardige melkkoe.

Compressie gaan we meten.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 19 feb 2018 13:28
door Surfsub
BDP sensor vervangen. Cilinder 2 iets minder compressie. Zou lopen op 3 poten bij koude start(op benzine) kunnen verklaren maar niet de start problemen als de motor lauw is. Hij slaat dan gewoon niet aan, pas na 10tallen seconden doorstarten...

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 26 feb 2018 07:44
door Surfsub
Update. Onlangs de pomp nog eens goed bekeken. Blijkt dat er aan de 4-polige stekker gerommeld is. Deze is niet meer helemaal fris. Kabel en stekkertje in de stekker op positie 4 zijn eens vervangen en eraan gesoldeerd. Zag er allemaal wat bruin uit(spanningsoverslag?).
Vandaag gaan we de stekker met kabels vervangen door een nieuwe originele van Renault. Tevens heeft de garage een andere pomp kunnen regelen om te proberen. Pfff ik hoop dat de aanhouder wint. Wordt vervolgt....

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 26 feb 2018 08:39
door RichTrip
Mooi dat de dealer op deze manier meewerkt, dat zie je vrijwel altijd anders.....

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 26 feb 2018 09:14
door Surfsub
Ben inderdaad erg blij met hun hulp, heb alleen de rekening nog niet gezien maar daar komen we wel uit ;-).

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 28 feb 2018 06:20
door Surfsub
Helaas heeft niets gebracht. Nu las ik op Problemcar nog 2 mogelijke oorzaken. Defecte koelvloeistof sensor of een slecht relais van het Eurogas lpg systeem. We zoeken verder maar nu eerst mijn kachelweerstand vervangen die is na 1 1/2 jaar weer kapot het is nu brrr in de auto.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 28 feb 2018 11:29
door RichTrip
Wat vervelend. Ik heb zelf ook een keer problemen gehad met het LPG systeem. De dealer kon de oorzaak niet achterhalen. Uiteindelijk heeft een LPG specialist ontdekt dat er een kabelbreuk in 1 van de draden zat naar een LPG injector. Dat kwam door het schuren van de kabel langs het motorblok (te strakke montage).
Symptomen waren uitval van het LPG systeem (luide piep (alarm) en daarna rode LED op het LPG paneeltje) en soms dikke rookpluimen doordat de motor op een mengsel van benzine en LPG ging rijden.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 17 apr 2018 07:39
door Surfsub
Het storing zoeken staat al wat langer op hold, de garage weet het ook even niet meer. Buiten het (warme)startprobleem rijdt de auto n.l. gewoon erg goed(ook op gas)Zelf nog wat geprutst en daarbij de MAP sensor gemold. Deze vervangen door een model van Vemo, die qua prijs te betalen was. Prijzen v.d. verschillende merken variëren van €65-185,=. Resultaat is verbluffend. Startprobleem is niet weg maar ineens schakelt de automaatbak fluweelzacht. Nooit gedacht dat een simpele sensor zoiets kon brengen. Deze week wordt m'n e-parkeerrem vervangen(die had ik al uit voorzorg liggen) en dan bekijken we nog wat zaken zoals het benzine adsorptiesysteem. Opmerkelijk is dat bij een slechte (warme)start er een sterke benzine geur hangt. Wordt vervolgt.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 23 apr 2018 14:18
door Surfsub
Elektrische parkeer rem vervangen ging redelijk vlot. Toen leiding van benzine absorptie filter los gegooid en auto even laten afkoelen tot lauw. Helaas bracht dit niets, startte nog steeds slecht alleen rook het nog meer naar benzine.
Inmiddels hebben we bijna alle betaalbare en bereikbare mogelijke storingsfactoren bekeken en uitgewisseld of vernieuwd. Enigste zinvolle optie is het kleppendeksel lichten maar dat is wel een erg dure ingreep. 1 Cilinder heeft gewoon wat minder compressie wat zou kunnen duiden op slijtage van klep/ klepzitting.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 01 sep 2018 10:09
door Surfsub
Laatste update. Net voor mijn vakantie, eind mei 2018, ging de motor op 3 cilinders lopen en dit continu. Garage heeft nu definitief de conclusie gesteld dat de kop/ klep(pen) van cilinder 3 defect zijn. Na wat rondsurfen blijkt dat je de kop voor rond de € 2.500,= kunt laten repareren en prepareren speciaal voor lpg. Ik durfde dit niet te investeren in de verder prima auto. Mijn jarenlange probleemloze japanners op gas doen mij beseffen dat Europese auto's zonder speciale voorzieningen gewoon niet 250.000-500.00 op LPG kunnen draaien, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Uiteindelijk na veel ergernissen en kosten gezwicht en voor een Grand Scenic 1.6dCi diesel. Segerink en Wolbers waar mijn lpg Scenic vandaag kwam legden een prima voorstel neer. 1000km op een tank is ook wel lekker.

Eric.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 01 sep 2018 10:21
door kaleido 1
Succes met de nieuwe aanwinst.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 01 sep 2018 13:45
door RichTrip
Succes met de nieuwe wagen. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. De 2.0 16V motoren zijn normaal gesproken prima geschikt voor LPG. Heb er zelf twee van gehad. Die hadden welliswaar beide geen 200.000 km gereden, maar het ging prima.

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Geplaatst: 01 sep 2018 22:06
door Surfsub
Gaat lukken. De 1.6dci is een erg zuinige en schone auto. Laten we hopen dat diesel de komende jaren niet een melkkoe wordt en gewoon moet uitsterven. Electrisch is voor de gewone man nog niet te betalen. Caravam trekkers kunnen er ook niets mee. Wellicht dat de waterstof brandstofcel iets wordt? BTW had altijd wel veel op met LPG ivm schone uitstoot. Helaas heeft m'n Scenic maar net de 255.000km aangetikt. Mijn Vorige auto, een Subaru, heeft probleemloos 350.000 km gehaald. Allen bedankt voor de pogingen om mij van het juiste technisch advies te voorzien.