Grand Scenic 1.4 TCe: ratelend geluid stationair: OPGELOST
Geplaatst: 18 jul 2018 20:01
Hallo allemaal,
Wij hebben een Renault Scenic 1.4 TCe uit 2009 met ongeveer 120k op de teller die op bepaalde momenten een rrrrrrr-geluid/ratelend geluid maakt.
We.horen dit geluid wanneer we de auto terugschakelen in zijn eerste versnelling en de toerenteller onder de 1000 komt, zo rond de 800-900 toeren. Het geluid houdt aan als we bv voor het stoplicht wachten op groen licht, wordt iets harder als je de koppeling laat opkomen en trekt weg zodra we gas geven.
Het geluid is er niet altijd, voor zover ik kan nagaan in de eerste minuten rijden vaak niet, en tussendoor kan het zijn dat als we 3 keer stoppen, we 2 keer wel en 1 keer niet het geluid horen. Het is ook niet altijd even prominent aanwezig, soms dus wat zachter en soms wat harder.
Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het van de bestuurderskant onder de motorkap vandaan komt.
Wat kan dit zijn?
----
Het probleem is vanochtend vakkundig opgelost door JWA Autoservice!
Wat ik hoorde bleek geen ratel te zijn maar resonantie, veroorzaakt door een te lege airco die met deze hitte te hard moest werken, in combinatie met een kabel/leiding/element dat niet goed vast zat in zijn klemmetjes.
Wij hebben een Renault Scenic 1.4 TCe uit 2009 met ongeveer 120k op de teller die op bepaalde momenten een rrrrrrr-geluid/ratelend geluid maakt.
We.horen dit geluid wanneer we de auto terugschakelen in zijn eerste versnelling en de toerenteller onder de 1000 komt, zo rond de 800-900 toeren. Het geluid houdt aan als we bv voor het stoplicht wachten op groen licht, wordt iets harder als je de koppeling laat opkomen en trekt weg zodra we gas geven.
Het geluid is er niet altijd, voor zover ik kan nagaan in de eerste minuten rijden vaak niet, en tussendoor kan het zijn dat als we 3 keer stoppen, we 2 keer wel en 1 keer niet het geluid horen. Het is ook niet altijd even prominent aanwezig, soms dus wat zachter en soms wat harder.
Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het van de bestuurderskant onder de motorkap vandaan komt.
Wat kan dit zijn?
----
Het probleem is vanochtend vakkundig opgelost door JWA Autoservice!
Wat ik hoorde bleek geen ratel te zijn maar resonantie, veroorzaakt door een te lege airco die met deze hitte te hard moest werken, in combinatie met een kabel/leiding/element dat niet goed vast zat in zijn klemmetjes.