Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Geplaatst: 29 apr 2019 16:10
Hallo allemaal!
Ongeveer een jaar geleden had ik een klein projectje, dat uiteindelijk heel groot is geworden.. Het vervangen van de distributieriem. Uiteindelijk is dat met gematigd succes gelukt. Gematigd, want toendertijd liep ik tegen een krukastandwiel aan dat muur en muurvast zat/zit. Er moest wat gesjoemeld worden met de stand van de VVT poelie om riem erop te krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en de auto staat nu al langere tijd bij de garage. Dit in verband met vervangen van de veerpoten, Veren, Stabilisatorstangen, spoorstang, multieriem, lekke koppakking en rare compressie verhouding (3 cilinders 6,5 bar, 1 cilinder 9 bar).
De kop ligt eraf, is gereviseerd en gevlakt, de zuigerveren zijn vervangen. De rest van de voortrein volgt nog, maar de monteur loopt tegen dat vaste tandwiel aan. Hij krijgt het met geen mogelijkheid los. Hij is bang om een trekker te gebruiken aangezien de boutjes die in het tandwiel passen maat M5 zijn. Het is een ervaren monteur, maar loopt nu toch echt spaak.
Zijn er mensen die zo 1, 2, 3 een oplossing weten?
Alvast bedankt,
Richard
edit: Ik had al geopperd om de nokkenastandwielen los te gooien (uiteraard met timing lineaal om de nokkenassen zelf op hun plaats te houden). Probleem is echter dat het lijkt of het tandwiel niet goed op de as zit omdat de krukaspoelie zwiept) Voor filmpje, klik http://opoka.nl/video/poelie.mp4 hier
Ongeveer een jaar geleden had ik een klein projectje, dat uiteindelijk heel groot is geworden.. Het vervangen van de distributieriem. Uiteindelijk is dat met gematigd succes gelukt. Gematigd, want toendertijd liep ik tegen een krukastandwiel aan dat muur en muurvast zat/zit. Er moest wat gesjoemeld worden met de stand van de VVT poelie om riem erop te krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en de auto staat nu al langere tijd bij de garage. Dit in verband met vervangen van de veerpoten, Veren, Stabilisatorstangen, spoorstang, multieriem, lekke koppakking en rare compressie verhouding (3 cilinders 6,5 bar, 1 cilinder 9 bar).
De kop ligt eraf, is gereviseerd en gevlakt, de zuigerveren zijn vervangen. De rest van de voortrein volgt nog, maar de monteur loopt tegen dat vaste tandwiel aan. Hij krijgt het met geen mogelijkheid los. Hij is bang om een trekker te gebruiken aangezien de boutjes die in het tandwiel passen maat M5 zijn. Het is een ervaren monteur, maar loopt nu toch echt spaak.
Zijn er mensen die zo 1, 2, 3 een oplossing weten?
Alvast bedankt,
Richard
edit: Ik had al geopperd om de nokkenastandwielen los te gooien (uiteraard met timing lineaal om de nokkenassen zelf op hun plaats te houden). Probleem is echter dat het lijkt of het tandwiel niet goed op de as zit omdat de krukaspoelie zwiept) Voor filmpje, klik http://opoka.nl/video/poelie.mp4 hier