Pagina 1 van 1

Vaag probleem...probeer een diagnose te stellen.

Geplaatst: 11 sep 2019 18:38
door vidio.barth
Het betreft een Kubistar X76 uit 2004. (1.5DCI)
Uitgelezen foutcodes...
2x P1108 ( MAP sensor)
1x P1007 (Koppel verschil cilinder 4)

Klacht: na enige tijd 110+Km/h gereden te hebben klapt cilinder 4 eruit en gaat de motor in noodloop en stopt ermee (soms na 10 min, soms na 1,5 uur).Loopt en start meestal als een zonnetje, zolang je onder de 110Km/h blijft.

Gedaan MAP sensor, luchtfilter vervangen en luchtdruk sensor en slangetje gereinigd, nieuw brandstoffilter geplaatst en de EGR weer gangbaar gemaakt. Gevolg, betere gas reactie en beter remmen op de motor.Start niet altijd meteen meer, iets lijkt dan niet in het goede ritme te lopen, maar start dan meteen de 2e keer. De noodloop is nog steeds te triggeren maar wordt schijnbaar niet uit opgeslagen. Na het uitzetten van het contact en opnieuw starten is het probleem (tijdelijk) weg.

Zijn er mijns inziens 2 opties, of de electronica slaat een inspuitmomentje over of de injector faalt op enig moment...hoe zou ik het een en ander kunnen uitsluiten zonder 110+Km/h over de snelweg te moeten om het te herhalen ?

ik verdenk de injector; 1 t/m 3 zegt 3x tik en 4 zegt 2x tok bij staionair lopen. Ik vraag me ook af waarom het echt fout gaat rond 110 Km/h.

Iemand een idee?

Vriendelijke groet, barth

Re: Vaag probleem...probeer een diagnose te stellen.

Geplaatst: 10 feb 2020 15:25
door Peter58
Geen idee maar als injectors beginnen te lullen is er iets niet oké. :-) Vraag mechanic is.

Re: Vaag probleem...probeer een diagnose te stellen.

Geplaatst: 10 feb 2020 16:10
door mechanic
Een geoefend oor kan in enkele gevallen horen of een verstuiver op zijn einde is.
Optie is om bijvoorbeeld een retourtest te doen van de verstuivers. Merk je een afwijking kun je de injectoren laten testen/reinigen/vervangen.

De motor draait dus soms daadwerkelijk op 3 cilinders?