Pagina 1 van 1

brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 11:13
door jaap_1954
Renault Megane Scenic bouwjaar maart 1999 K7M motor

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een brandstofregeleenheid en een brandstofpomp. Ik heb ws een defecte brandstofpomp, maar uit diverse handleidingen wordt ik niet veel wijzer.
Dank een ieder voor een reactie.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 11:35
door mechanic
De unit op de foto is het tank element,dus pomp en vlotter in een. Als deze defect is kriigt de motor dus geen brandatof.
Je kunt eens meten of er spanning op komt.
Zoja kun je concluderen dat deze stuk is.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 11:43
door jaap_1954
Dank je wel voor je reactie. Maar nog een vraagje. Is zo'n brandstofregeleenheid het ding waar die vlotter deel van uitmaakt ? Er vanuit gaande dat idd de pomp defect is, moet ik dan alles vervangen of alleen de pomp. Op onderdelen sites zoals auto onderdelen 24 kun je namelijk brandstofpompen en die zg brandstofregeleenheid bestellen. De pomp kost weinig maar zo'n regeleenheid is wel een stuk duurder.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 13:44
door mechanic
Het is 1 geheel,dus je vervangt alles tegelijk.
Bestel ook een nieuwe plastic ring (op de foto zichtbaar) en een pakkingring.

Voor het de/monteren van de ring heb je eigenlijk een speciaql gereedachapje nodig of een grote tang.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 14:31
door jaap_1954
Hoi dank je wel voor alle info. je hebt mij in elk geval op weg geholpen.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 15:16
door mechanic
Succes!

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 15:17
door maestro12
mechanic schreef:Het is 1 geheel,dus je vervangt alles tegelijk.
Bestel ook een nieuwe plastic ring (op de foto zichtbaar) en een pakkingring.

Voor het de/monteren van de ring heb je eigenlijk een speciaql gereedachapje nodig of een grote tang.
Inderdaad, mijn ervaring is dat het (witte) plastic waar alle aansluitingen opzitten dusdanig bros is geworden dat als je de leidingen er af haalt en weer op doet, er een haarscheurtje ontstaat in de aansliting, niets is zo irritant als je de hele boel weer dicht hebt, je het contact aanzet, en bijna direct benzine ziet lopen (zeker bij een espace 3 waar dan de hele tank eronder uit moet :( )
O ja, die plastic ring (moer) monteren gaat een heel stuk makkelijker als je het schroefdraad even insmeert met white grease

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 15:38
door jaap_1954
Iedereen bedankt voor de reacties. Begin het nu een beetje te snappen.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 23 sep 2019 17:04
door mechanic
Wat je op websites vind adhv kenteken klopt lang niet altijd.
Er is slechts 1 type voor dit model Renault.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 24 sep 2019 12:50
door jaap_1954
Hoi mechanic & maestro12.
Wat ik al eerder schreef dank voor het meedenken.
N.a. daarvan vanochtend even langs mijn "buurtgarage"geweest vanwege mijn reuma zijn mijn handen niet meer zo soepel en doe ik eenvoudige reparaties niet meer zelf.
Maar goed, de garage heeft de auto even aan de elektronische uitlees apparatuur gehangen (wat handig zo'n ding had ik nog nooit gezien) Resultaat het blijkt uiteindelijk de Vliegwiel sensor te zijn, was ik zelf met mijn gebrekkige elektronische kennis nooit achter gekomen.
Maar ik wil jullie nogmaals bedanken voor het eerder genoemde meedenken, want heb er wel weer wat van opgestoken.
Toch wel prettig zo'n forum.
Groetjes en bedankt jaap_1954 :Yes: :Yes: :Yes:

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 24 sep 2019 13:18
door mechanic
Opzich zat je goed met je gedachtegang. Een niet werkende bdp sensor zorgt ervoor dat de brandstofpomp niet wordt voorzien van voeding.

De bdp (bovenste dode punt) sensor is een Renault euvel welke jàren voor ellende gezorgd heeft.
Vaak is het een slecht contact tussen de stekkeren de sensor. Daarom ook altijd de stekker mee vervangen en de verbinding met een vaseline oid behandelen.

De auto doet het weer,daar gaat het om. En dit defect is elk geval zeker goedkoper dan een kapotte brandstofpomp!

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 24 sep 2019 13:27
door jaap_1954
Dank je wel mechanic ,

Klopt idd wat je schrijft morgen wordt de sensor inclusief stekker vervangen. :D

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 01 nov 2019 17:34
door Lekkerdakloos
Ik kom er nog even achteraan met mijn probleem als dat mag...
Mijn Megane 2 van 2006 automaat staat al een paar weken stil op de stoep omdat deze plots niet meer starten zonder eerdere startproblemen. De startmotor doet het wel maar daar blijft t bij. De bdp sensor is al vervangen. Zou het t brandstofpomp relais kunnen zijn?

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 02 nov 2019 14:13
door jaap_1954
Kan idd de brandstofpomp zijn, mogelijk ook de bobine. Maar ik ben er achter gekomen dat er hier op dit forum een aantal specialisten zijn, zoals Mechanic & maestro12 die het veel beter weten dan ik Ik heb dan ook echt profijt gehad van hun adviezen. Succes.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 02 nov 2019 14:49
door mechanic
Zijn er foutcodes?
Starter gaat dus rond,is de rode led in display wel uit?

Meten aan de pomp of deze aangestuurd wordt is een optie. Stekker brand nog wel eens weg.

Achterbank omhoog,inspectie luikje los en je kunt er bij.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 02 nov 2019 21:24
door Lekkerdakloos
Foutcodes op display bedoel je want hij is niet uitgelezen. Ik heb geen foutcodes gezien en ook geen rode led. Ik zal morgen de accu er weer aan hangen om dat nog eens te checken. Wel is de stekker aan de brandstof gemeten en deze is idd wat bruin en geeft ook geen 12 volt aan, iets van 5 meen ik te herinneren.
De volgende logische stap ijkt mij is een andere stekker te kopen. Weet je of deze los te koop is bij Renault? Of wordt dat naar de sloop op goed geluk

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 02 nov 2019 23:34
door mechanic
Wanneer de stekker aangetast is meet je het best àchterop de stekker.
5v is te weinig.

Controleer ook de pinnen van de pomp unit zelf,zijn deze ver heen is het advies ook de pomp te vervangen.
Stekker was los te koop,of dat nu nog is weet ik niet.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 03 nov 2019 16:38
door Lekkerdakloos
Vanmorgen op contact gezet en zag idd het rode ledlampje branden. Deze ging later knipperen. Maar ook ging de koelventilator afwisselend hard en zacht. Bij starten slaat de brandstofmeter heen en weer. De startmotor slaat ook niet meer aan. Dat was eerst allemaal niet. Dat beloofd weer wat...
De acculader eraan gehangen omdat display storing aangaf, na laden nog steeds. Accu is goed.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 04 nov 2019 10:35
door Lekkerdakloos
Lekkerdakloos schreef:Vanmorgen op contact gezet en zag idd het rode ledlampje branden. Deze ging later knipperen. Maar ook ging de koelventilator afwisselend hard en zacht. Bij starten slaat de brandstofmeter heen en weer. De startmotor slaat ook niet meer aan. Dat was eerst allemaal niet. Dat beloofd weer wat...
De acculader eraan gehangen omdat display storing aangaf, na laden nog steeds. Accu is goed.
Lekkerdakloos schreef:Vanmorgen op contact gezet en zag idd het rode ledlampje branden. Deze ging later knipperen. Maar ook ging de koelventilator afwisselend hard en zacht. Bij starten slaat de brandstofmeter heen en weer. De startmotor slaat ook niet meer aan. Dat was eerst allemaal niet. Dat beloofd weer wat...
De acculader eraan gehangen omdat display storing aangaf, na laden nog steeds. Accu is goed.

Re: brandstofpomp

Geplaatst: 04 nov 2019 17:40
door Lekkerdakloos
De accu is gemeten en is goed maar die is er wel enkele weken afgeweest, zou dat voor al deze bijkomende problemen kunnen leiden?