Pagina 1 van 1

Renault Scenic 2005 Verwarming werkt niet goed

Geplaatst: 07 okt 2019 17:03
door scenic
Goedendag,

Betreft : Renault scenic 1.6 16 v,2005

Heb volgende probleem, koelvloeistof is vervangen.
Als ik de kachel aanzet ,op bv max temperatuur 27 ,via bediening paneel wordt het goed heet, ik zet deze lager op 23 graden, en voelde koude
lucht, ,rooster even op gezicht gezet ,en voelde inderdaad koude lucht, toen op max 27 graden gezet, toen goed warme lucht, terug naar 23 en weer koude lucht, moet natuurlijk lauwe lucht zijn, volgens mij iets niet goed,.

Toen keer s avonds laat terug gereden, en weer even getest, op 27 weer goed warm, terug gezet naar lager temperatuur , afbouwend weer naar 22 graden was weer goed warm , probleem opgelost zou je denken.

Volgende dag weer rijden, op 23 graden gezet , weer koud, maar op 27 graden goed heet, dus nog niet goed, de temperatuur meter van de motor geeft als auto op bedrijfstemperatuur is 5 blokjes aan , dus goed.

Wie weet wat dit kan zijn , kan het zo zijn dat er het systeem ontlucht moet worden, zo ja hoe doe je dat(garage doen ?), voordat koelvloeistof vervangen was, werkt verwarming gewoon goed.

Groet scenic

Re: Renault Scenic 2005 Verwarming werkt niet goed

Geplaatst: 07 okt 2019 18:39
door nikk
Ik vermoed inderdaad dat beter ontluchten nodig is.

Re: Renault Scenic 2005 Verwarming werkt niet goed

Geplaatst: 07 okt 2019 20:00
door mechanic
In het aluminium thermostaathuis zit 1 ontluchtingsboutje,en mogelijk nog een in de kachelslang thv schutbord.

Reservoir vullen tot boven maximum,dop eraf laten,nippels een voor een open draaien tot er KVS uit stroomt. Nippels dichtdraaien,peil tot net boven maximum vullen,dop op reservoir,motor starten,controleren of koelvin aanslaat en de verwarming goed werkt.

Indien de verwarming nog steeds enkel op 27 goed werkt is een euvel in de electronische aansturing.

Re: Renault Scenic 2005 Verwarming werkt niet goed

Geplaatst: 07 okt 2019 21:22
door scenic
Bedankt niik en mechanic , voor de reactie . ik ga ernaar laten kijken, en zoals beschreven , ontluchten , hopelijk is het dan verholpen.

Wat betreft de electronische aansturing, als auto koud start en hij staat op 15 graden , en ik zet hem op 27 graden, hoor ik wel tikken, dat hij zich instelt op die 27 graden , is heel kort.