Pagina 1 van 1

Ratel in motorblok 1.2 turbo

Geplaatst: 08 okt 2019 16:48
door wesleymha
Na wat gezocht te hebben maar tevergeefs ga ik de vraag toch stellen hier..

Wij zijn sinds 5 maanden in het bezit van een kadjar uit november 2015. 1.2 turbo met 134 pk versie.

Nu merk ik dat er tijdens het optrekken of rijden tussen 2000 en 2500 toeren een ratel in het blok te horen is.. Zo lijkt het...

Is er iemand die gelijk zegt, het kan dit of dat zijn?
Ik heb namelijk nog 1 maand bovag garantie, neem aan dat dit hier onder kan vallen?

Hartelijk dank.

Re: Ratel in motorblok 1.2 turbo

Geplaatst: 07 nov 2019 20:41
door ap1
Spanner distributieketting of gerekte distributieketting

Re: Ratel in motorblok 1.2 turbo

Geplaatst: 08 nov 2019 11:27
door wesleymha
Ja daar was ik ook bang voor.
Gister bij de garage geweest en inderdaad. Moet een nieuwe ketting in (90k op de teller :( )

Gelukkig viel het nog wel binnen de garantie! Dus kosten 0

Re: Ratel in motorblok 1.2 turbo

Geplaatst: 08 nov 2019 12:40
door adinsx
Klinkt heel bekend, had ik met mijn 08-2013 Mégane III. Bij 45.000 km hoorde ik een héél zacht rateltje (echt heel zacht want de dealer hoorde het niet). Richting 80.000 km een brandstofdrukstoring, onregelmatigere loop en uiteindelijk sloeg hij op een ochtend niet meer aan.
Bij 86.000 km kreeg ik een compleet nieuw motorblok omdat ik de eerste was, en Renault FR het blok wilde hebben voor onderzoek.
Kosten: 8500,-

Als ik een tip mag geven: Laat de olie elke 15.000 km verversen ipv pas bij 30.000 km.
De ketting slijt sneller door verouderde olie, ook door de variabele belasting van de oliepomp op de ketting. Iets vaker olieverversen kan helpen bij dit slijtageproces.

Re: Ratel in motorblok 1.2 turbo

Geplaatst: 08 nov 2019 14:51
door ap1
Vind de coulance van Renault toch best te pruimen als ik dat vergelijk met bv de Fiat groep of VAG. Die ook last van de kettingen hebben al zijn die wat makkelijker te vervangen