Pagina 1 van 1

Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 nov 2019 16:25
door haelewyn
Megane IV 2016 met 1,2 TCE motor in 132 pk uitvoering.

Sinds een tijdje heb ik dit :
Wanneer ik vanuit lage snelheid wil versnellen en gas geef, niet weinig maar ook niet sportief veel, ..gewoon met het verkeer mee gaan aan een stoplicht, krijg ik één sprong van de auto door het vermogen.
Het voelt alsof een automatische versnellingsbak even slecht schakelt en bv te snel ontkoppelt. Maar dat is het niet want ik heb een handgeschakelde bak en op dat moment is de aandrijflijn volledig en al even gekoppeld.
Het doet zich voor bij het versnellen ergens tussen 1700 en 2000 toeren en in meerdere versnellingen.
Ga ik pas versnellen bij iets boven de 2000 toeren dan is de sprong een stuk minder hevig.
Ook typerend : ik heb het dan een hele rit lang. Wanneer ik de motor heb uitgezet en weer start is het weer weg en komt het na, laat ons zeggen, een tiental ritten weer terug. Dus... electronica ?

Laatst nog op onderhoud geweest. Geen idee of ze toen hebben uitgelezen maar er is niets gezegd daarvan. Ik had het toen net één keer voorgehad maar ondertussen wel vaker.
Ik denk er over om de volgende keer dat het gebeurt de motor niet meer uit te zetten, naar de garage te rijden en hen te vragen om het probleem even te testen of uit te lokken. Misschien met een scantool zien wat er precies fout gaat ?
Ook zou ik binnenkort nog eens kunnen vragen of de computer van de auto storingen heeft opgeslagen.

Er gaat geen enkel lampje branden rond de tijd dat dit gebeurt. Ook geen motorstoring.

Iemand dit ooit al gehad op een recente auto en enig idee waar het kan aan liggen ?

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 nov 2019 21:51
door adinsx
Lijkt een beetje op inhouden / hikken? Dat is namelijk een bekend probleem bij de 1.2 TCe130, heeft onder andere met milieu-zaken te maken. Het beste kom je er vanaf met een stukje tuning die dat milieu-norm-deel eruit haalt. Bijvoorbeeld bij Tuur Dekker (https://www.dekkermotorsport.nl/) .

Zodra je rond 2300-2500 toeren een licht rateltje begint te horen is het overigens opletten geblazen. Dan kan de kettingspanner / ketting een probleem gaan geven. Ik had hetzelfde blok in mijn Mégane III GTline, en dat leverde bij 86.000 km een nieuw motorblok op. Als je er eerder bij bent vervangen ze de ketting/spanner (onder garantie).

Als het een particuliere auto is zou ik niet om de 30.000 km de oliebeurt doen, maar liefst iets eerder.

Mocht het iets anders zijn. De dealer (maar ook universele diagnosespecialisten), kunnen live-data opnemen en zo terugzien wat er in de signalen gebeurt als je het voelt. Maar dan moet het er inderdaad wel zijn ;).

Wat is de kilometerstand?

Ik heb nu ook een Mégane IV, maar gelukkig werd de GT goedgekeurd (10-2017 besteld, 02-2018 geleverd) want ik had hem niet nog eens genomen met de 1.2TCe130. De nieuwe 1.3 TCe was toen nog niet beschikbaar.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 nov 2019 23:19
door haelewyn
Dat inhouden en hikken heb ik ook hoor, dus ben er mee vertrouwd.
Maar dat is heel anders. Meedere keren ook na elkaar .. en niet gelijk in intensiteit.
Hier gaat het om één schok die groter is. Maar na die ene is het ook weer gedaan. Het is dus niet het hikken wat ik probeer te beschrijven.
Ik dacht eerst nog : zit het bij de koppeling of aan het vliegwiel maar dan zou het niet ophouden na uitzetten van de motor.

Met dat inhouden tgv milieuzaken kan ik ondertussen wel leven.
Als het zich voordoet is dat meestal bij zeer weinig gas geven en meestal bij koude motor.
De buitentemperatuur speelt ook een rol. Ik heb er dus niet het hele jaar door evenveel last van.
ik geef ofwel goed gas (en dan stopt het) OF als dat niet kan laat ik het gas los om het moment af te wachten waarop ik wel degelijk goed gas kan geven.

Dat rammelen hoor ik ook wel maar niet bij dat toerental dat je vermeldt. Ik hoor het bij koude motor en bij alle toerentallen.
Het lijkt me een kenmerk van deze motor bij koud rijden en het zou me niet verwonderen als het geluid effectief de ketting is.
Iedereen die met deze auto rijdt en deze motor van ongeveer dezelfde periode schijnt het te horen.
Maar het gaat altijd weg bij warme motor en dat zou je bij de spanner en/of rekkende ketting niet hebben.. Dan gaat het waarschijnlijk wel door bij warm en koud.

Mijn auto heeft nu 25000 km pas, by the way. Van 2016 en met 5 jaar garantie.

Heb nu wel al gedacht om hem in te ruilen op een Dacia Logan 900 cc , driecilinder en dan weer 5 jaar garantie te nemen.
Van deze begin ik wel onzeker te worden wat het na de 5 jaar gaat zijn en hoeveel me dat gaat kosten om hem rijdend te houden.
Bij de Dacia verwacht ik dat er minder aan is en dat er minder stuk gaat. Maar het zou wel inleveren zijn op rijplezier, vermoed ik.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 apr 2021 07:44
door Lesleyp
IK lees hier weer wat problemen met de 1.2 TCE motor. Vooral tussen bouwjaar 2015-2016
Ik overweeg een Renault Kadjar 1.2 TCE bouwjaar 2016 te kopen, auto rijd heerlijk alleen lees ik veel negatieve reacties over deze motor. Elektronische problemen? Ketting die bij veel al stuk is rond de 40k. Ook iets met een software update?
Zijn er specialisten aanwezig die wat over deze motor kunnen vertellen?

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 apr 2021 09:32
door haelewyn
Ik weet niet of dit specialistisch genoeg is voor jou maar ik geef het je toch maar even door :

https://www.quechoisir.org/conseils-pro ... es-n67219/
http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... enault.php

https://www.automobile-magazine.fr/fiab ... ult-nissan

Mijn auto heeft iets minder dan 40.000 km. Rijdt stil en goed , alleen dat hikken blijft. Dat is nu wel bij een andere temperatuur dan vroeger.

In de garage zei iemand van de naverkoop me eens dat het grootste criterium voor een slechte motor of eentje met problemen is : olieverbruik.
Volgens die specialist in kwestie is een motor goed zolang hij geen olie verbruikt en waarschijnlijk slecht eens het olieverbruik (stevig) begonnen is.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 apr 2021 09:48
door Lesleyp
Ja dat artikel heb ik ook gelezen. Daarom ben ik ook wat gaan twijfelen. Heb de garage ook nog gebeld en d ie vertelde dat het wel regelmatig voorkomt dat je spanner van d e ketting te ver uit rekt en vervangen moet worden tussen de 30k en 60k km.

Prachtige auto en jij bent er ook blij mee zo te horen:)

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 apr 2021 10:03
door haelewyn
Voorlopig blij mee, rijdt goed genoeg. Comfortabel, geen rammels na dik 4 jaar. Ik heb hem ooit gekocht toen hij met nul km op de teller een jaar stilstond en van catalogus 30.000+ naar 18.000 euro was gegaan voor verkoop.
De prijs maakt ook een deel van mijn blijdschap uit.

De motor heeft wel zijn kuren hoor.
Sinds hij geherprogrammeerd werd door de garage is rijden bij koude temperaturen beter maar bv in file rijden bij heet zomerweer op de autosnelweg met de airco aan : dan bokt hij soms als een ezel die zijn poten achteruit gooit.

Ik kijk wel regematig of de symptomen die leiden tot grote problemen niet optreden ... Als er bv ineens olieverbruik komt ineens (1 liter / van max naar min op de peilstok in minder dan 2500 km), dan doe ik hem wel van de hand en ik koop een andere.
Voorlopig zo goed als niets olieverbruik. Een halve liter op 10.000 km.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 apr 2021 11:01
door Lesleyp
Mmm blijft lastig:)

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 29 apr 2021 10:26
door haelewyn
Er wordt wel eens gesproken over de EURO5 motor 1.2 tce en de problemen daarmee.

Het zou wel kunnen dat het na de aanpassingen naar EURO6 beter ging met de betrouwbaarheid van dezelfde motor.
Geen idee of ze er vanaf mei 2016 ook ineens Euro6 zijn gaan inlepelen.

De mijne is Euro6, dus ik hoop maar dat het zo is.

Maar aangezien alles toch vervangen is naar de 1.3 motor zal het wel ijdele hoop zijn :D

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 04 mei 2021 00:17
door mark93
Ik heb al een paar kettingen vervangen bij auto's die nog niet eens aan hun eerste beurt toe waren. De inlaat kleppen vervuilen, omdat er door de directe injectie de kleppen niet meer met benzine worden schoon gespoeld.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 04 mei 2021 09:26
door haelewyn
Marc,

Ik las dat die inlaatklep reiniging vaak maar een keer moer gebeuren , dat het zich niet herhaalt.
Is daar een reden voor want voor mijn part zou het moeten terugkeren als er niets aan de oorzaak verandert.

Heb je van die motoren ook (veel) goeie voorbeelden ? Die vlot 130 of 150 k halen in kilometers ?

De mijne verbruikt geen olie. Ik denk dan : de klepreiniging calculeer ik alvast in .. en doorgaan (?)

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 04 mei 2021 22:16
door mechanic
Interne vervuiling bij een direct ingespoten motor is een terugkerend iets, dat blijft niet bij 1 keer helaas.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 04 mei 2021 22:32
door Lesleyp
Wisselende berichten... ben toch voor een Kadjar 1.6 TCE 165pk gegaan pracht auto....rijd heerlijk.... hopelijk blijft dat zo:)

Bedankt iedergeval!

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 04 mei 2021 23:58
door mark93
Inlaatkleppen kleppen worden gemiddeld 1x in de 50.000km gereinigd, bij de auto's die ik op m'n werk in onderhoud heb.

Nou zijn er natuurlijk uitzonderingen, vaak bij mensen die het gaspedaal nooit een x intrappen. Die het voor elkaar krijgen om ze elke 30.000km vervuild te krijgen.

Toegevoegd in 7 minuten 6 secondes:
Heb eigenlijk nog geen 1.2's gezien met wat hogere km standen.
Maar heb eerlijk gezegd ook niet zo'n vertrouwen in deze blokjes.
Komt veel te vaak voor dat een kettingspanner blokkeert, en daardoor de ketting tegen het deksel komt. Dat is het rammelende geluid wat je dan hoort.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 11 mei 2021 13:49
door haelewyn
Is het geweten of alle euro 6 motoren verbeterd zijn inzake duurzaamheid ? Geen idee of / wat er daadwerkelijk is veranderd en wat de invloed op latere technische problemen is geweest.

Mijn auto is geïmporteerd uit Duitsland. Ik slaag er niet in om de productiedatum van mijn motor te kennen.
Ik zie alleen een datum in 2016 op mijn gelijkvormigheidsattest.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 11 mei 2021 19:37
door larsdijkstra 16v
Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Wat is de productie datum van je auto? Dan zal dat ook ongeveer van je motor zijn

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 31 mei 2021 10:22
door haelewyn
Het gelijkvormigheidsattest spreekt over juni 2016. Dat zou het dan ongeveer moeten zijn zeker ?

Een belangengroep in FR die je vooral op video kan volgen spreekt over meer dan 1000 motoren die stuk gegaan zijn (mogelijk zijn er ook auto's bij met enkel opgerekte distributieketting zonder bijkomende schade), etc.
Diezelfde groep (Youtube actief) meent dat er met de komst van de euro6 motoren een en ander is opgelost maar dat er nog genoeg problemen overgebleven zijn.
Volgens hen zijn de meeste motorschades te vinden rond de 65000 km. Gemiddeld Frans gebruik van een benzineauto is rond de 9000 km per jaar waardoor er nog heel wat problemen te verwachten zijn.

https://www.youtube.com/channel/UCwmBE9 ... udvYSwI21A

Wat ik met mijn auto wel opmerk en dat is ook een deel van de beschreven problemen :
Sterk naar benzine ruikende motorolie, vooral bij stedelijk verkeer.
Soms zie je de uitlaat roken in de achteruitkijkspiegel op een moment waar het niet erg vochtig is buiten en waar de motor toch al redelijk warm gelopen is.
Geen olieverbruik op dit moment.
Wel al eens wat op en neer gaan van het toerental bij 'koude' motor en stationair.

Vroeg of laat heb ik zeker de aangekoolde inlaatkleppen die moeten gereinigd worden en als dat alles zou zijn ben ik al heel blij:)
Ik ben ongeveer aan 36500 km en kan het nog een paar jaren (met een beetje angst) afwachten.
Als je motor na garantie in de soep draait is het een rekening van rond de 5000 euro of meer.

Als de kettingspanner blokkeert, vliegt de boel dan niet stuk ? Of duwt die enkel de ketting omhoog in dat geval ?

https://casse-moteur-renault.weebly.com/docs.html

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 31 mei 2021 13:16
door mechanic
Wellicht is denken over afscheid nemen van de auto een goed idee.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 31 mei 2021 22:30
door Valkenet
Goedendag,

Mogelijk een Tip, maar ga eens V Power tanken, en kijk niet naar het dashbord wanneer je moet overschakelen. Deze motor vervuilen ontzettend als je hem "lui rijdt" dus te snel overschakeld. Trek hem wat door, en V-power maakt de motor gewoon schoon van binnen.
Mijn zoon had een Scenic met hetzelfde probleem en na te tanken van een paar tanken V power was het probleem weg. Hij tankt ondretussen niets anders meer.

Groet Martin

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 17 jun 2021 12:01
door haelewyn
V Power ging niet helpen (maar toch bedankt om je idee te delen). De garage heeft schade in alle cilinders vastgesteld.
Eigen aan het (slechte) ontwerp van deze motor.

De vervuiling van de motor gebeurt vooral aan de inlaat, in het spruitstuk en rond de kleppen. Net omdat de benzine daar niet komt.
Eender welke benzine die je tankt of additief dat je toevoegt aan de brandstof is om die reden niet doeltreffend in het reinigen van de bovenkant van de inlaatkleppen.
Lui rijden... Kan zijn. Enkele problemen die er zijn hebben vooral ook te maken met het arme mengsel waar de auto mee rijdt. Dat is zo geprogrammeerd om zo min mogelijk te vervuilen.

Renault stuurt een kompleet nieuwe motor. Die komt er over volgende week in.
Ik ben eens nieuwsgierig of ik verschillen ga merken inzake springen of inhouden (de nieuwe motor wordt anders gestuurd), verbruik, of eender wat.

Op een website die gespecialiseerd is in de problemen van deze motor lees ik dat er bij de nieuwe motoren nog sprake is van olieverbruik maar de motor draait er niet kapot van.

Re: Motor springt bij 1,2 TCE 132 pk

Geplaatst: 26 jun 2021 08:43
door haelewyn
Toevallig iemand ervaring met de nieuw geplaatste motoren 1,2 TCE en hun betrouwbaarheid ?

Olieverbruik ? Enkele of allemaal ? Rijeigenschappen ? Verbruik ?

Mijn commentaar volgt nog wel maar het is nog te vroeg om er iets van te zeggen hier.