Hoe Scenic 1 ph2 2003 gaskabel vervangen
Geplaatst: 01 jun 2020 15:33
Dit betreft een scenic 1 phase 2 2.0 16v uit juni 2003 met 276xxx kilometers op de teller.
Na al jaren trouwe dienst en weer een voordelige APK begon de Scenic ineens raar te doen: stationair naar 400 toeren en klimmen tot de begrenzer. Snel uitgezet en naar de kant ermee, laten slepen naar huis.
Na veel zoekwerk over dit euvel zou het mijn vieze gaslklephuis moeten zijn, of valse lucht. Met Haynes in de hand aan de gang. Accu loskoppelen is de eerste stap... dus nu geen radio meer, iets met een code die ik niet heb 16e handse Auto... Afijn, Haynes gevolgd: ruitenwissers eraf (nee dus, muurvast en even geen trekker bij de hand ivm verhuizen), paravaan, losse schutbord, luchtfilter... dan zou daar de gaskabel moeten zitten. Mooi niet dus. Blijkbaar fly ik met deze scenic al by wire. Gaskabel gaat vanaf het pedaal een magisch zwart kastje in, ergens onder het remvloeistof reservoir.
Ik verdenk mijn gaskabel(tje) ervan dat die blijft hangen en dit probleem veroorzaakt. Waarom? Als ik de auto aan zet, gas geef dan blijft hij hangen in de toeren. Gaspedaal met de tenen eronder naar boven drukken helpt niet. Als ik de kabel die het interieur binnenkomt weer terug duw dan zakken de toeren wel weer. De kabel gaat ook heel zwaar en het klinkt meer als een zaag dan een soepel lopende kabel.
Wie weet een antwoord op de volgende vragen:
1) hoe kan ik die kabel vervangen aan de kant van het magische kastje?
2) welke kabel/typenummer moet ik hebben?
3) Haynes vertelt mij niets: hoe stel ik mijn nieuwe kabel juist af?
4) kastje lijkt met 2 bouten links vast te zitten, is dat alles?
Normaal gesproken bouw/restaureer ik voor de lol motoren, maar dat Is allemaal eind jaren 60/begin jaren 70 spul. Geen magische kastjes daarin...
Plaatje van de positie van de gaskabel, met mijn vinger wijs ik het kastje aan:
Na al jaren trouwe dienst en weer een voordelige APK begon de Scenic ineens raar te doen: stationair naar 400 toeren en klimmen tot de begrenzer. Snel uitgezet en naar de kant ermee, laten slepen naar huis.
Na veel zoekwerk over dit euvel zou het mijn vieze gaslklephuis moeten zijn, of valse lucht. Met Haynes in de hand aan de gang. Accu loskoppelen is de eerste stap... dus nu geen radio meer, iets met een code die ik niet heb 16e handse Auto... Afijn, Haynes gevolgd: ruitenwissers eraf (nee dus, muurvast en even geen trekker bij de hand ivm verhuizen), paravaan, losse schutbord, luchtfilter... dan zou daar de gaskabel moeten zitten. Mooi niet dus. Blijkbaar fly ik met deze scenic al by wire. Gaskabel gaat vanaf het pedaal een magisch zwart kastje in, ergens onder het remvloeistof reservoir.
Ik verdenk mijn gaskabel(tje) ervan dat die blijft hangen en dit probleem veroorzaakt. Waarom? Als ik de auto aan zet, gas geef dan blijft hij hangen in de toeren. Gaspedaal met de tenen eronder naar boven drukken helpt niet. Als ik de kabel die het interieur binnenkomt weer terug duw dan zakken de toeren wel weer. De kabel gaat ook heel zwaar en het klinkt meer als een zaag dan een soepel lopende kabel.
Wie weet een antwoord op de volgende vragen:
1) hoe kan ik die kabel vervangen aan de kant van het magische kastje?
2) welke kabel/typenummer moet ik hebben?
3) Haynes vertelt mij niets: hoe stel ik mijn nieuwe kabel juist af?
4) kastje lijkt met 2 bouten links vast te zitten, is dat alles?
Normaal gesproken bouw/restaureer ik voor de lol motoren, maar dat Is allemaal eind jaren 60/begin jaren 70 spul. Geen magische kastjes daarin...
Plaatje van de positie van de gaskabel, met mijn vinger wijs ik het kastje aan: