Pagina 1 van 1

Motor stottert

Geplaatst: 26 aug 2020 20:38
door FritsK
Renault Clio IV TCE120

Hallo voor het eerst dat ik hier een vraag stel.
Ik heb deze wagen nu drie jaar en heb een kleine 74.000 gereden.
Nu zit er een een tijdje iets vervelends in de wagen.
De motor loopt niet mooi rond.
Hij is best wel aan het stotteren.
Dit is bij elke snelheid.
Als je optrekt gaat het niet mooi soepel.
Nu zijn de kleppen wel een keer schoon gemaakt door de dealer, maar echt weg was het daar niet mee.
Ook als ik met de cruise control rijd merk ik het.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Re: Motor stottert

Geplaatst: 16 sep 2020 11:13
door Bart H
Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....

Re: Motor stottert

Geplaatst: 16 sep 2020 21:26
door WillemS
Probeer eens een volle tank met 98 octaan brandstof.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 16 sep 2020 21:45
door Thomas84
Bart H schreef:Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....
Roetfilter had Renault nog niet op een benzine in 2017.


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk



Re: Motor stottert

Geplaatst: 17 sep 2020 10:08
door WillemS
De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 17 sep 2020 21:29
door FritsK
WillemS schreef: 16 sep 2020 21:26 Probeer eens een volle tank met 98 octaan brandstof.
Ik rij de laatste 3000 km inderdaad met 98 octaan.
Esso synergy E5 98 octaan
En het lijkt erop dat het minder wordt.
Al is het moeilijk te zeggen omdat het ook wel onregelmatig gebeurd.

Maar als het werkt wat doet die 98 octaan dan?

Toegevoegd in 2 minuten 16 secondes:
WillemS schreef: 17 sep 2020 10:08 De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.
Het lijkt me een dure operatie om dat regelmatig te laten uitvoeren.
Maar is het misschien bij latere generatie's direct ingespoten benzine motoren dit euvel opgelost?

Re: Motor stottert

Geplaatst: 18 sep 2020 08:39
door mechanic
Nee, dat is een euvel wat direct samenhangt met D.I motoren. De vroegere ide motor van Renault was al een drama, en de nieuwere generaties zijn dat feitelijk ook.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 19 sep 2020 17:06
door WillemS
Met regelmatig bedoel ik zo om de 60/80k kms.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden" :D .

Re: Motor stottert

Geplaatst: 19 sep 2020 17:09
door Thomas84


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk



Re: Motor stottert

Geplaatst: 19 sep 2020 19:41
door FritsK
WillemS schreef: 19 sep 2020 17:06 Met regelmatig bedoel ik zo om de 60/80k kms.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden" :D .

Ik heb een woon werk verkeer van 2x 60km per dag.
Dus niet echt korte afstanden.
Wel is het allemaal max 100km
Kan ook niet sneller, is het te druk voor.

Maar hoe is het bij andere merken?
Gebruiken die geen directe injectie?
En een diesel, dat is toch ook directe injectie?
Of gaat dat net iets anders?

Re: Motor stottert

Geplaatst: 19 sep 2020 20:06
door mechanic
Ook bij langere ritten vervuild de inlaat, dat is onoverkomelijk bij directe inspuiting.
De naam zegt het al, de brandstof wordt direct in de cilinder ingespoten, en gaat niet over de inlaat kleppen. Benzine heeft een reinigende werking die de kleppen redelijk schoon houd. Dat gaat bij een D.I motor dus niet op. Een egr klep verergerd dit nog eens.

Voorheen werd de benzine vòòr de inlaatkleppem ingespoten, dus konden de kleppen gereinigd worden. Dat even in een notondop.

Elk merk met D.I motoren hebben hier last van.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 20 sep 2020 22:25
door WillemS
VAG (Audi/Skoda/Seat/Volkswagen)heeft dezelfde problemen en daar rijden er heel veel meer van, dus alleen leasen kan je de kosten besparen.
Kortom het is een gevolg van de konstruktie van de DI motor.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 25 sep 2020 18:08
door FritsK
Ik heb nu de laatste 4.000 km op Esso synergy E5 98 octaan gereden
En het stotteren lijkt aanzienlijk verminderd te zijn.
Maar is dit toeval?
Of als het geen toeval is, wat kan de verklaring hiervoor zijn?
Want als het niet werkt, is € 0.23 extra per liter wel een hoop geld.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 26 sep 2020 07:46
door nikk
Uit voorgaande berichten die verwijzen naar het vervuilen van de kleppen kan je de conclusie trekken dat het tijd is om de vervuiling van de kleppen na te laten zien. Voor een direct ingespoten motor bij jouw kilometerstand eigenlijk niet meer dan logisch om daar sowieso naar te laten kijken.
Je zou het als standaard check / onderhoud voor en DI motor kunnen zien.
Forumlid A110 kan je er ook veel over vertellen.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 26 sep 2020 13:39
door A110
Deze motoren staan zeker bekend om inlaatklepvervuiling. Dit kan je niet tegengaan. Iedereen met zo'n motor komt een keer aan de beurt om de inlaatkleppen te laten reinigen. Wij zien dat na 60.000km deze motoren gereinigd moeten worden.

Voor meer achtergrond informatie hierover kan je beter op onze speciale website kijken,

http://www.inwendige-motorreiniging.nl/ ... nlaat.html

Over uw brandstofvraag kan ik ook alleen aangeven lees hierover ook op onze website,

http://www.inwendige-motorreiniging.nl/e10-benzine.html

Dit gaat wel over de E10 brandstof.
Uw vraag over de verklaring van de E5 (Euro98) kan ik heel kort in zijn,

Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd. Hierdoor is de verbranding beter.
Dit fenomeen is bij een direct ingespoten benzinemotor enorm belangrijk. Omdat de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten en het volledig in contact moet komen met de aangezogen lucht zodat het op het juiste moment door de bougie tot ontbranding (explosie) moet komen.
Als de een lager octaan getal dit eerder gebeurd krijg je een ongecontroleerde verbranding waarbij de motor ECU dit continu aan het aanpassen is.
Omdat de huidige motoren veelal in het lage toeren gebied al een hoog koppel hebben gebeurt dit dus vaker tel daarbij nog het nieuwe rijden erbij op en de cirkel is weer compleet. Dit is wel even de simpele uitleg.

Ons advies is om te kijken of er inlaatklep vervuiling is. Zo ja dan dit laten reinigen en daarna alleen maar E5 (euro98) of premium brandstof te tanken. Hierdoor krijg je echt een veel beter presterende motor die daarbij ook veel soepeler zijn werk doet.
Als je dan ook nog elk jaar de olie en oliefilter ververst (mits er al geen groot olieverbruik aanwezig is) dan is dat ook een behoud van de motor.

Re: Motor stottert

Geplaatst: 04 mei 2021 09:35
door haelewyn
Is er nog een evolutie bij topic starter ?

Zijn de bougies al eens vervangen ?