Pagina 1 van 1

Foute olie bij dealer

Geplaatst: 26 sep 2020 22:05
door GTMart
Vandaag kwam ik er per toeval achter dat de dealer bij de laatste B beurt van mijn GS III 1.2 Tce ( 115) bwj 2015 een afwijkende oliespecificatie in de motor heeft gedaan.

Volgens de stukken en eerder onderhoud hoort er 5 W 40 in te zitten, er is echter 5000 km geleden door de dealer 5 W 30 gevuld!
Dit lijkt mij een essentieel probleem temeer ik gisteren hele stukken gelezen heb over de problematiek betreffende de 1.2 Tce

Heb de dealer al om opheldering gevraagd maar hoorde ook graag jullie mening in deze.

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 27 sep 2020 22:32
door WillemS
Mits de ACEA specificaties dezelfde zijn kan dit toch goed zijn.De w40 is op temperatuur ietsje dikker dan de w30. Die laatste wordt ook wel "brandstofbesparende smering " genoemd.
Hier vind je de specs.; https://www.tribolex.nl/acea.html
de Afschuifsterkte is belangrijk.
De vereiste specs staan vast wel in het instruktieboejs.
Smeerolie specs maken tegenwoordig deel uit vn de konstruktie van de motor.
Succes, mvg. WillemS

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 28 sep 2020 12:52
door GTMart
dank WillemS.
Dealer geeft aan Renault de spec heeft veranderd naar RN17 ipv RN0710

Inmiddels RN gebeld die in eerste instantie de RN0710 aangeven !?
Men maakt een dossier en zoekt het uit wat er nu daadwerkelijk in moet, boekje en servicevoorschriften geven RN0710 aan.

ben benieuwd en wordt vervolgd.

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 28 sep 2020 15:05
door nikk
Welke range wordt er in het serviceboekje aangegeven? Is bijna bij alle motoren niet een enkele. Kan goed zijn dat er zowel 5W40 als 5W30 in mag. Welke dan de betere is, is ruimte voor discussie voor. Verschilt ook per motor type. Zelf mik ik vaak de wat dunnere variant in de motoren van mijn auto's. Als er geen verbruik is dan hou ik het daarbij. Anders een slag dikker er in.

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 29 sep 2020 11:49
door GTMart
In vervolg op ons telefoongesprek van vanmorgen en uw bericht dat wij net hebben ontvangen heb ik nog de volgende aanvullende informatie voor u.

In januari 2018 introduceerde Renault in samenwerking met Total/Elf een nieuwe generatie motorolienormen met duidelijke doelstellingen. De nieuwe RN-normen zijn de enige met de volgende voordelen:
- Behoud van de luchtkwaliteit en een gegarandeerd lange levensduur van de uitlaat nabehandelingssystemen van Renault benzine- en dieselauto's.
- Lager brandstofverbruik van Renault-auto's door minder wrijving in de motor.
- Behoud van lange olieverversingsintervallen voor Renault-personenwagens ondanks steeds strengere eisen.
- Vereenvoudiging van het aanbod Naverkoop met een viscositeit 5W-30 voor benzine en dieselmotoren. Zowel diesel- als benzinemotoren (met uitzondering van RS en Alpine) hebben een viscositeit 5W-30 met nog steeds een verschillende samenstelling.

In het onderhoudsprogramma voor uw Renault Grand Scénic wordt aangegeven, bij gebruik van RN0710 norm, de 5W40 motorolie te gebruiken. Bij gebruik van de RN17 norm, als opvolger van de RN0710 mag de 5W30 gebruikt worden.
Bovenstaand antwoord van RN. Blijf het toch een vreemde zaak vinden als ook de vereenvoudiging na verkoop een rol gaat spelen.
Kwam op een site tegen dat de RN17 variant gedacht is als opvolger voor de RN710 voor motoren van Renault vanaf 2018. Wat het effect op mijn 1.2 van 2015 is blijft dan onbeantwoord. Met deze stelling kan men toch ook niet zeggen dat bv mijn R25 V6 turbo van 1986 gevuld kan worden met de RN17?

Opmerkelijk ook dat ze vasthouden aan de lange olieverversingsintervallen terwijl het tegendeel waar is voor de 1.2Tce !

Ik neig er toch naar om bij de 5W40 te blijven omdat men ook dit nog steeds adviseert op de meeste olie zoek sites online.

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 29 sep 2020 21:06
door Thomas84
Even een zijsprongetje.... Zou graag een foto zien van de 25 V6 Turbo

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 29 sep 2020 22:25
door GTMart
[mention]Thomas84[/mention] Lezen....ik gaf het als voorbeeld om dat Renault spreekt over turbo motoren. Heb er destijds welgeteld 1 stuks nieuw van verkocht en bereden, voor die tijd een hele dikke bak. Moet de foto je schuldig blijven.

Zie dat je nieuwe profielfoto hebt met een Espace IV fase 4.. ziet er goed uit :thumb: :thumb:

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 30 sep 2020 18:02
door WillemS
Zoals ik in mijn commentaar al aangaf is de äfschuifsterkte"(Viscositeit bij 150gr.)van belang.
Bij de info van Triboleax kan je lezen dat een A3/B3 of A3/B4 olie een m.Pa.s waarde heeft van >3,5 een vergelijkbare olie zal dan een C3 kunnen zijn.
Als jouw wagen een A3 spec nodig heeft dan zal een alternatief kunnen zijn een C3. De meeste 5w30 olien zijn zgn. brandstof beparend, MAAR het komt heel vaak voor dat dewat oudere motoren dan plots olie gaan gebruiken.
Vraag dan maar eens bij de dealer of hij je een literblik wil laten zien Daar staat naast de Renault specs zeker aaok de ACEA specs. vermeld.
Er is wel een 5w40 olie op de markt met de C3 of A3 specs. Nogmaals de afshuifsterkte of dikte bij 150 graden is van groot belang, voor de wat oudere motoren die grotere tolleranties hebben bij de door olie gemeerde onderdelen.
mvg. WillemS

Toegevoegd in 2 uren 58 minuten 58 secondes:
Nog even, de motor in Jouw wagen dient een A3/B4 olie te gebruiken. De olie 5w30 zal wellicht een C3 specificatie hebben, deze is voorgeschreven in de GS IV vanaf 2018. In de uitleg van Tribolex staat nog het volgende:
"Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."
Bij twijvel dus maar gewoon de 5w40 met RNo700/RN0710 en A3/B4 specs olie laten vullen.
mvg WillemS

"

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 30 sep 2020 23:02
door GTMart
Vandaag belde nogmaals RN in deze kwestie.
In dialogys staat voor Turbo benzinemotoren RN0710 of RN17 voorgeschreven.

Na wat zoekwerk gisteren is de RN17 de vervanger voor onder andere de RN0710 maar er staat ook in verschillende verslagen dat de RN17 expliciet is voor modellen ná 2018. In mijn ogen behouden de modellen van voor 2018 dan gewoon de RN0710. de RN17 in 5W30 heeft de toevoeging C5 gekregen en dat schijnt in te houden zuiniger en milieubewuster benzineverbruik en een extra lange service interval. Dat is dan vreemd want met de RN0710 is levert de serviceinterval van 30K al problemen op met de ketting.

Heb dit nogmaals aangegeven vandaag bij RN om daar in dialogys beter mee om te gaan, kleine moeite bij RN17 >'18 te zetten en bij RN0710 <'18

Renault kan dat dan wel stellen maar als er door die keuze problemen komen met bv een ketting geeft Renault geen coulance na 5 jaar en draai ik op voor de dan ontstane torenhoge reparatiekosten.

Mijn visie is nog steeds er hoort RN0710 5W40 in deze motor. Ook de dealer vandaag gebeld en deze is niet bereid ook maar iets te betekenen. Ik mag een nieuwe B beurt laten doen en dan wil men er op mijn verzoek wel RN0710 5W40 in doen, uiteraard tegen betaling van pakweg € 250,00 :snooty:

Heb meerdere Renaults en de medewerker geadviseerd met z'n baas in overleg te gaan over de discussie van de inkoopkosten van 4,6 liter olie en een oliefilter tegen het verliezen van in dit geval twee Renaults in onderhoud. Hoor ik niets meer dan ben ik met twee auto's weg, de derde heb ik daar al eerder weggehaald om de reden een Vivaro is geen Trafic !

Ik heb er een slecht gevoel bij en de verklaringen die men geeft zijn te summier in mijn ogen, wellicht zit ik er wel helemaal naast.

Denk dat ik morgen een rond ga bellen met wat dealers welke olie zij vullen bij dit type motor en bouwjaar, ben benieuwd.

Elf zelf geeft ook de RN0710 5W40 aanhttps://www.total-smeermiddelen.nl/advi ... b8f6e1afd5

willekeurig kenteken van soortgelijke auto GP-587-R

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 01 okt 2020 17:53
door WillemS
C5 is een olie met een veel lagere afschuifsterkte dan de voorgeschreven olie Viscositeit bij 150 gr. tussen de 2,6 en 2,9 mPa.s,
zou ik beslist niet doen.
A3/B4 of C3 Viscositeit > 3,5 mPa.s moet het zijn 5w40 of 5w30 zijn volop verkrijgbaar.

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 06 okt 2020 21:21
door GTMart
Korte afsluitende update.
Blijkt dat men ná 2018 is overgestapt naar de RN17 5 W 30 olie voor de nieuwe motoren.
Nieuwe Renault olienormeringen 2018
In samenwerking met ELF/Total introduceert Renault nieuwe olienormeringen voor de nieuwe motoren. De
nieuwe normeringen zijn ook geschikt zijn voor de meeste huidige motoren. De nieuwe RN17 norm vervangt
de oude RN0700 en RN0710 normen welke meer 10 jaar geleden geïntroduceerd zijn.
De nieuwe olienormeringen bestaan uit :
▌ RN17 welke breed toepasbaar is op de meeste motoren
▌ RN17 RSA die exclusief voor de Renault R.S. en Alpine motoren is ontwikkeld
▌ RN17 FE een optionele oliesoort gericht op een lager brandstof verbruik, deze is alleen geschikt is voor
daarvoor aangepaste motoren, zie ICM.
Waarom de introductie van nieuwe olienormeringen?
Met de introductie van de nieuwe RN normeringen worden de volgende punten bereikt:
▌ De nieuwe RN-normeringen zorgt voor minder interne weerstand in de motor wat de motoren zuiniger
maakt en daarmee een verlaging van de uitstoot.
▌ Schoner en zuiniger met dezelfde onderhoudsintervallen en bescherming van de motor.
▌ Naar de toekomst toe wordt het aantal olienormeringen vereenvoudigd
Aldus de logica van Renault. Verwarrend is dan dat ze bij de beurtomschrijving in de history bij MyRenault beurt B RN0710 vermelden.
Verder moet ik maar aannemen dat de 5W30 goed is voor de 1.2Tce van oudere bouwjaren, dat is nergens uitgezocht.

Vandaag belde de eigenaar van het dealerbedrijf die de verwarring en onduidelijkheid in zag. Men probeert RN ook te bewegen eea. beter te omschrijven. In mijn geval hebben ze dan wel volgens nieuw voorschrift 5W30 gevuld hetgeen achteraf correct is. Om problemen te voorkomen en het nergens is gebleken dat de RN17 5W30 daadwerkelijk geen problemen oplevert gaat men kosteloos de olie met filter op korte termijn vervangen voor de oude bekend RN0710 5W40. Voor mij opgelost en voor degene die nog gaan wisselen denk na welke olie je gevuld wilt hebben en gaaf dat aan!

Re: Foute olie bij dealer

Geplaatst: 07 okt 2020 11:43
door mechanic
Bedenk ook, helaas de waarheid, dat ook een dealer niet alle juiste olie in voorraad heeft.
Vaak zijn er enkele oliën in bulkvoorraad welke voor het gehele gamma gebruikt wordt.
Vervolgens wordt er op de factuur wel de juiste olie vemeld, terwijl er wellicht net iets anders in gegaan is!