Pagina 1 van 1

Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 03 mar 2022 12:59
door jeroenvv
Goedemiddag allen,

Zoals bij vele wel bekend, en bij mij helaas ook zijn sommige 1.2 TCE motorblokken 1 groot drama met betrekking tot de ketting en olieverbruik met de nodige schade en kosten van dien. :doh:

Ik rijd een Grand Scenic uit 2013 en heb zo'n probleem motor, en heb inmiddels €3500,- gespendeerd aan een nieuwe ketting en nieuwe turbo, en een 2de ketting is onder garantie van de eerste nogmaals vervangen na 8 maanden. Maar.... mijn vermoeden is dat de ketting die er nu in zit weer een jaartje maar mee gaat, wat betekend dat ik rond komende zomer weer aan de beurt zal zijn.
Reden om op zoek te gaan naar iets anders en helaas afscheid te moeten gaan nemen van me toch wel prettige GS.

Maar nu ben ik ook wel erg gecharmeerd van het nieuwere model grand scenic, maar zie dan al snel weer 1.2 TCE bij de advertentie staan. :shock: :shock: :shock:
Nu heb ik vorig jaar eens bij mij Renault dealer gevraagd of deze Scenic van de nieuwere generatie ook zoveel ellende hadden waarbij zij aangaven dat dit niet het geval was.

maargoed of dat nou een verkoop truc is of iets dergelijks weet ik niet....

wat is jullie ervaring met de nieuwere generaties 1.2 TCE? inmiddels is deze vervangen voor een 1.3, echter zijn deze occasions voor mij nog onbetaalbaar helaas.

ik zoek dus een andere auto:
- minimaal 1300kg trekkracht
- 5 zitter, grote voorkeur voor 7 zitter
- zo rond de 80.000km gelopen
- prijs tot +/-17.000 afhankelijk wat mijn auto nog waard is (+/-7000)

ik lees graag jullie reacties.

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 03 mar 2022 20:10
door Valkenet
Nu, dat wordt een uitdaging. Niet alleen Renault heeft last van die problemen.
En een tweedehands met 80.000 km ga je juist de problemen tegemoet.

Zelf heb ik nog een Renault met een "ouderwetse techniek " niet met directe inspuiting wel een Distributieriem.

Als ik nu een andere auto zou moeten kopen zou ik het zo 1.2.3 niet weten.
Een mogelijkheid zou zijn om voor Bifule (lpg) te kiezen.
De motoren zijn in de fabriek al aangepast om op lpg te rijden.

Groet Martin

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 03 mar 2022 20:44
door mechanic
Zou eerder een wat goedkopere, meer ouderwetse auto aanschaffen zonder directe inspuiting inderdaad.

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 03 mar 2022 21:31
door Valkenet

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 04 mar 2022 13:15
door jeroenvv
Als ik het zo lees, is de keuze voor de nieuwere Scenic niet een goede...?

Scenic en/of Kadjar 1.2 TCE dus laten varen.

Verder ben ik aan het kijken naar:
- Ford Kuga, 2000kg kan hij trekken, ideaal met de caravan!
- Ford S-Max, erg duur, voor mijn budget krijg je al snel 1 die veel km heeft gelopen...
- Ford C-max, alleen de 1.5 kan mijn caravan trekken :-)
- Renault Kadjar, 1.2, niet dus...
- Renault Grand Scenic 1.2, ook niet dus...
- Opel Insignia 1.6t
- BMW 2 serie?

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 04 mar 2022 13:18
door mechanic
Moet het perse een nieuwere auto zijn?
Er zijn genoeg leuke en betrouwbare occasions die wat ouder zijn, voor een fractie van het budget wat je hebt, welke je met een kleine investering helemaal 'op punt' kan zetten.

Downsize motoren zijn niet echt gemaakt om lang mee te gaan.

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 04 mar 2022 14:09
door jeroenvv
mwa het oog moet ook wat :D

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 04 mar 2022 17:17
door Valkenet
Als je etr zo in zit kun je ook een Renault kiezen. Degene die op jouw lijstje staan hebben ook dezelfde problemen, alleen zullen de verkopers het niet zeggen.

Groet Martin

Re: Renault 1.2 TCE motorblok

Geplaatst: 05 mar 2022 20:07
door nikk
Begin simpelweg niet aan een downsize turbo direct ingespoten blok. Ik ga sowieso niet verder dan een "normaal" blok en misschien met turbo. De volgende stap is EV.