Pagina 1 van 1

Motor valt uit, stationair rpm laag

Geplaatst: 14 apr 2023 11:54
door KDL
Kangoo 2002 benzine 1.6 16V 95pk K4M 752 240k km

Korte uitleg:
Motor heeft het moeilijk om een constante stationair toerental te houden.
Bij het afremmen naar stilstand vaak uitval, stoplichten en rotondes.
Rijdt een beetje ruwer weg ook, bokt soms licht.

Langere uitleg:
De auto blijft goed starten, koud en warm. Bij koude start nooit uitval in de eerste 5 minuten.

Kan dit met het af en toe terugkerende gasklep positiemeter storing te maken hebben?
Pedaal is met kabel en vanaf motorruimte pas elektronisch gemeten (vreemde tussenstap)

Met eigen elm 327 uitgelezen.
DTC, geen verdere foutcodes ivm de motor te bespeuren.
Ik bedoel al een tijd geen gaspedaal fout.
Snelheidssensor wel weer in storing.

Gasklephuis (elektronisch) is nieuw, 1,5 jr oud, door Renault dealer vervangen. Deze zou ik wel schoon willen maken, maar verdenk hem niet, heb ik persé nieuwe ringen nodig bij het loshalen?

Remmenreiniger langs vacuumslangen gespoten, geen verschil, ool romdom gasklephuis geprobeerd.
Inlaattraject pakkingen, weet niet of deze vaak storingen veroorzaken bij Renault, anders wil ik het wel proberen, ziet er simpel en bereikbaar uit.

Door het goede starten van de auto verdenk ik de krukassensor niet, maar het is er eentje zonder blauwe stekker, dus ik wil het ook niet zomaar uitsluiten ivm een eerdere ervaring met een laguna.

Koelwater temperatuursensor werkt correct.
Lucht temp sens binnenkomende, de klem os beschadigd, maar sensor werkt nog.

Snelheidssensor, heeft wat kuren gehad, is vervangen voor een vemo, werkt weer niet, moet alweer eentje bestellen.

Nokkenassensor, moet nog kijken of ik die heb. Weet niet zeker of dit een oorzaak kan zijn.

MAP sensor, deze werkt, maar weet niet welke waardes het normaal moet aangeven. Weerstand op de pinnen? Druk bij stationair en deellast?

Timing, op het moment niet verdacht, maar zal het nog een keertje moeten controleren.

Luchtfilter schoon, bougies 10k km/ 1jr oud, olie op max peil, geen verbruik.

Remlichtschakelaar en koppelingschakelaar wil ik op zich wel bestellen, zijn meestal goedkoop.

Ik rij hier al sinds de winter mee en hoopte tevergeefs dat het met beter weer en een onderhoudsbeurt wel over zou zijn, beurt komt eraan en ik wil checken wat verstandig is om mee te bestellen.

Alle tips, oplossingen en eigen ervaringen zijn welkom.

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Geplaatst: 14 apr 2023 15:47
door mechanic
Als je met remmenreiniger op valse lucht hebt gecontroleerd dan zijn de pakkingen dus goed.
Inlaat spruitstuk pakkingen gaan vaker lekken, maar dat is zoals je gedaan hebt te controleren met remmenreiniger.

Gasklep zou ik voor zekerheid toch reinigen, geen nieuwe pakking nodig gewoonlijk, al zie je dat pas na demontage natuurlijk.

Timing is niet verdacht, is die niet goed dat direct duidelijk aan klelschade.

Toch de bdp sensor eens reinigen, kan geen kwaad.

De pedaalschakelaars staan hier los van.

Dit blok heeft sowieso altijd al geen strakke stationair loop gehad, verwacht ook niet dat dit een snaar strakke loop wordt..

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Geplaatst: 14 apr 2023 16:16
door KDL
Ok to do list, komende 2 weken
Bdp reinigen, simpel
Gasklephuis reinigen, carburateur reiniger en voorzichtig open te duwen met de hand, elektronische variant, inleren hoeft niet denk ik, zal wel een poosje warm laten draaien na reiniging

Motor werkt goed boven 1200 toeren trouwens, geen tekort aan trekkracht etc

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Geplaatst: 14 apr 2023 16:35
door mechanic
Best de unit demonteren en dan reinigen, al is dit wellicht nog een model met een stationair regelklep?
Het gasklep zit achterop de motor? Die vervuilen niet vaak, maar beter uitsluiten.

Re: Motor valt uit, stationair rpm laag

Geplaatst: 23 jun 2023 06:53
door KDL
Oplossing:
Uiteindelijk 2 bobines vervangen.

Ik lees mijn lange tekst terug en vind het vreemd dat ik het onbewust aan het uitsluiten was.
Ondanks de overeenkomende weerstanden van de 4 bobines waren ze toch niet allemaal ok.
Kreeg een P0314 misfire op den duur, cilinder onbekend en ging de bobines weer testen. Weerstand weer allemaal ok. Losmaken en een voor een optillen, eentje vonkt niet.
Gelijk 2 van de sloop, 5 min rijden, 1 als reserve ivm ervaringen K4M. Bleek de auto nog steeds niet lekker te draaien, de reserve ook ingezet en gelukkig gaat het goed nu.
Toch de 4 bougies vervangen, had ze al liggen.
Wat is er fout gegaan. Leermoment: bougies waren niet oud en bobines alleen met multimeter op weerstand gemeten.