Motor valt uit, stationair rpm laag
Geplaatst: 14 apr 2023 11:54
Kangoo 2002 benzine 1.6 16V 95pk K4M 752 240k km
Korte uitleg:
Motor heeft het moeilijk om een constante stationair toerental te houden.
Bij het afremmen naar stilstand vaak uitval, stoplichten en rotondes.
Rijdt een beetje ruwer weg ook, bokt soms licht.
Langere uitleg:
De auto blijft goed starten, koud en warm. Bij koude start nooit uitval in de eerste 5 minuten.
Kan dit met het af en toe terugkerende gasklep positiemeter storing te maken hebben?
Pedaal is met kabel en vanaf motorruimte pas elektronisch gemeten (vreemde tussenstap)
Met eigen elm 327 uitgelezen.
DTC, geen verdere foutcodes ivm de motor te bespeuren.
Ik bedoel al een tijd geen gaspedaal fout.
Snelheidssensor wel weer in storing.
Gasklephuis (elektronisch) is nieuw, 1,5 jr oud, door Renault dealer vervangen. Deze zou ik wel schoon willen maken, maar verdenk hem niet, heb ik persé nieuwe ringen nodig bij het loshalen?
Remmenreiniger langs vacuumslangen gespoten, geen verschil, ool romdom gasklephuis geprobeerd.
Inlaattraject pakkingen, weet niet of deze vaak storingen veroorzaken bij Renault, anders wil ik het wel proberen, ziet er simpel en bereikbaar uit.
Door het goede starten van de auto verdenk ik de krukassensor niet, maar het is er eentje zonder blauwe stekker, dus ik wil het ook niet zomaar uitsluiten ivm een eerdere ervaring met een laguna.
Koelwater temperatuursensor werkt correct.
Lucht temp sens binnenkomende, de klem os beschadigd, maar sensor werkt nog.
Snelheidssensor, heeft wat kuren gehad, is vervangen voor een vemo, werkt weer niet, moet alweer eentje bestellen.
Nokkenassensor, moet nog kijken of ik die heb. Weet niet zeker of dit een oorzaak kan zijn.
MAP sensor, deze werkt, maar weet niet welke waardes het normaal moet aangeven. Weerstand op de pinnen? Druk bij stationair en deellast?
Timing, op het moment niet verdacht, maar zal het nog een keertje moeten controleren.
Luchtfilter schoon, bougies 10k km/ 1jr oud, olie op max peil, geen verbruik.
Remlichtschakelaar en koppelingschakelaar wil ik op zich wel bestellen, zijn meestal goedkoop.
Ik rij hier al sinds de winter mee en hoopte tevergeefs dat het met beter weer en een onderhoudsbeurt wel over zou zijn, beurt komt eraan en ik wil checken wat verstandig is om mee te bestellen.
Alle tips, oplossingen en eigen ervaringen zijn welkom.
Korte uitleg:
Motor heeft het moeilijk om een constante stationair toerental te houden.
Bij het afremmen naar stilstand vaak uitval, stoplichten en rotondes.
Rijdt een beetje ruwer weg ook, bokt soms licht.
Langere uitleg:
De auto blijft goed starten, koud en warm. Bij koude start nooit uitval in de eerste 5 minuten.
Kan dit met het af en toe terugkerende gasklep positiemeter storing te maken hebben?
Pedaal is met kabel en vanaf motorruimte pas elektronisch gemeten (vreemde tussenstap)
Met eigen elm 327 uitgelezen.
DTC, geen verdere foutcodes ivm de motor te bespeuren.
Ik bedoel al een tijd geen gaspedaal fout.
Snelheidssensor wel weer in storing.
Gasklephuis (elektronisch) is nieuw, 1,5 jr oud, door Renault dealer vervangen. Deze zou ik wel schoon willen maken, maar verdenk hem niet, heb ik persé nieuwe ringen nodig bij het loshalen?
Remmenreiniger langs vacuumslangen gespoten, geen verschil, ool romdom gasklephuis geprobeerd.
Inlaattraject pakkingen, weet niet of deze vaak storingen veroorzaken bij Renault, anders wil ik het wel proberen, ziet er simpel en bereikbaar uit.
Door het goede starten van de auto verdenk ik de krukassensor niet, maar het is er eentje zonder blauwe stekker, dus ik wil het ook niet zomaar uitsluiten ivm een eerdere ervaring met een laguna.
Koelwater temperatuursensor werkt correct.
Lucht temp sens binnenkomende, de klem os beschadigd, maar sensor werkt nog.
Snelheidssensor, heeft wat kuren gehad, is vervangen voor een vemo, werkt weer niet, moet alweer eentje bestellen.
Nokkenassensor, moet nog kijken of ik die heb. Weet niet zeker of dit een oorzaak kan zijn.
MAP sensor, deze werkt, maar weet niet welke waardes het normaal moet aangeven. Weerstand op de pinnen? Druk bij stationair en deellast?
Timing, op het moment niet verdacht, maar zal het nog een keertje moeten controleren.
Luchtfilter schoon, bougies 10k km/ 1jr oud, olie op max peil, geen verbruik.
Remlichtschakelaar en koppelingschakelaar wil ik op zich wel bestellen, zijn meestal goedkoop.
Ik rij hier al sinds de winter mee en hoopte tevergeefs dat het met beter weer en een onderhoudsbeurt wel over zou zijn, beurt komt eraan en ik wil checken wat verstandig is om mee te bestellen.
Alle tips, oplossingen en eigen ervaringen zijn welkom.