Renault Laguna 1 1.8 (F4P) - verhoogd stationair toerental en slecht starten tijdens roadtrip door Scandinavië.
Geplaatst: 19 aug 2023 21:48
Goede avond beste forumleden!
Ik rijd met een Renault Laguna 1, 1.8 16v (F4P motor) bouwjaar 2000. 130 000Km.
Ik heb met deze geweldige wagen net een roadtrip van +-8500Km in 21 dagen achter de rug, ik kan me er bijna geen fijnere wagen voor voorstellen.
Helaas heb ik voor de helft van de reis met een spookprobleem gekampt, waar ik graag jullie advies/inbreng over zou willen vragen.
Symptomen:
Ik rijd met een Renault Laguna 1, 1.8 16v (F4P motor) bouwjaar 2000. 130 000Km.
Ik heb met deze geweldige wagen net een roadtrip van +-8500Km in 21 dagen achter de rug, ik kan me er bijna geen fijnere wagen voor voorstellen.
Helaas heb ik voor de helft van de reis met een spookprobleem gekampt, waar ik graag jullie advies/inbreng over zou willen vragen.
Symptomen:
- moeizaam starten, wagen komt pas stotterend op gang na een goede 10-15 seconden de starter over te laten gaan
Het toerental verhoogt meteen naar 1300-1400 rpm, en gaat na wat schokken liggen rond de 950 (normaal draait ie zo rond 750 stationair).
Vertrekken en schakelen is schokkend en met tegenzin.
Optrekken lijkt dan weer wat vinniger.
Geen storingslampjes.
Wagen klinkt als een vrachtwagen, motor voelt en klinkt onregelmatig.
Af en toe benzinegeur in kabine na lastige start.
Dit begon zich voor te doen zo ongeveer na 5 intense rijdagen (3100Km gereden tot dan). Een tijdje daarvoor had ik Super 98 getankt in een Noors tankstation (Shell) (was daar even duur als 95).
Ik dacht eerst dat het aan vervuilde brandstof lag. Hierna las ik elders dat dit alles een teken kon zijn van een slecht werkende injector.
Vreemd genoeg gingen al deze sporen na een aantal haltes gewoon weer weg na starten. Dan weer terug-weg-etc...
Wat me opviel is dat de symptomen het felste waren nadat ik die 98 super getankt had, tot het punt van bijna niet gestart krijgen.
Na de tank helemaal leeg te rijden en te vullen met 95 e10 was alles weer normaal.
Heb dus een tijd e10 getankt, waarbij de klachten wegbleven met uitzondering van 2 korte keren (mss gewoon nog een restje e5 super). Op de weg naar huis nog eens volgetankt met super 98 om de proef op de som te nemen, en jawel, prijs, de hele duratie van de tank lang. Erna 95 e10 en tot thuis geen problemen meer.
Nu vraag ik me af, kan het dat mijn wagen gewoon geen super 98 aankan? Of ligt het eraan dat in Scandinavië super 98 gewoon geen ethanol bevat? Of moet ik toch kijken naar injectoren of brandstofpomp, of zie ik gewoon spoken?
Het rare is dat ik in België wel eens 98 super tankte bij Shell, zonder problemen toen. Ik gebruik e10 protector van Wynns voor als ik e10 tankte, hopelijk daar niets mee om zeep geholpen.
Ik weet dus even niet goed waar beginnen zoeken, en had graag jullie suggesties gehoord.
Alvast enorm bedankt dit allemaal te lezen,
Met vriendelijke groeten,
Bram Jacob
Laguna fan