Pagina 1 van 1

Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 02:06
door Renkangoo
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem met mijn kangoo die ik recent heb aangekocht waar ik eindeloos al heb zitten zoeken en zaken geprobeerd, maar helaas nog steeds geen oplossing.

Het betreft een kangoo 1.5dci van 2005, met een k9k motor met 60pk.

Hierbij het probleem:

De wagen rookt enorm, bij deellast (halfgas of minder) brandt het servicelampje en de gloeibougielampje. Ik heb de wagen uitgelezen en er kwamen volgende foutmeldingen:

Df131: combustion cilinder 2
Df116: camshaft sensor circuit no signal

De df116 blijft na verwijderen +- 100km weg en komt dan steeds terug.

Wat is er allemaal al gedaan aan de wagen en heeft niet geholpen:

4 nieuwe bougies gestoken
Injector op cilinder nummer 2 vervangen met een nieuwe en ingeleerd. Helaas blijft de df131 terugkomen.

Als ik constant aan 2000rpm rijd hoor ik wel een soort geratel, als ik dan volgas geef gaat het geratel weg en gaan de lampjes van bougie en service uit.

Wie o wie kan me helpen, ik ben heel radeloos, voornamelijk als ik op het internet opzoek, is dit te wijden aan een injector probleem, maar helaas zoals hierboven vermeld heeft een nieuwe injector niet geholpen..

Dankjewel alvast voor jullie reacties!

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 09:15
door scarface450
Is er 1 injector of alle 4 vervangen?
Bougies?, in t begin rook en daarna niet meer, dan zou ik eerder denken aan een slechte verbranding? Eens warm is dit weg uiteraard.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 09:53
door Renkangoo
Hallo,

1 injector waar de fout op kwam is vervangen. Bougies alle 4. Roken doet ie constant ook bij warme motor. De foutcode blijft echter nog steeds op injector 2.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 10:10
door Renault47
wel de juiste injector vervangen? ik meen dat bij deze renault motoren de 1e cylinder aan de versnellingsbakzijde bevindt.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 10:16
door Renkangoo
Klopt, de injector vanaf versnellingsbakzijde nummer 2. Heb deze ook moeten laten inleren omdat de wagen stroef liep zonder inleren..

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 10:50
door scarface450
Bij mij zijn de injectoren alle 4 vervangen, kostte toen al 300 €+ /stuk. Eens een het begeeft volgt de rest meestal.
Enkel aankoopprijs is die 300 +....
En ook ingeleerd... Sindsdien geen problemen meer.
Vervangen op 70k, nu 107k op de teller. 1.5 dci van 2012.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 29 mar 2024 12:12
door Renkangoo
We hebben een retourtest ook gedaan op de wagen en enkel injector 2 gaf te veel retour, de andere waren ruim binnen de waarde. Zoals ik hierboven ook al aangeef is er de foutcode df131 en df116 bij het uitlezen van de wagen..

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 30 mar 2024 21:43
door ap1
Trek de stekker van de egr er maar eens af

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 31 mar 2024 14:59
door Renkangoo
Hallo,

Was ik vergeten te melden, egr volledig ook uitgekuist. Er is geen effect met stekker in of uit van de EGR..

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 31 mar 2024 22:10
door ap1
Inlaat traject verstopt of klep stelen vol gebakken roet

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 01 apr 2024 13:09
door Pepone
En het “nieuwe rijden” direct vergeten.

Groet, Ron.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 01 apr 2024 13:10
door Renkangoo
ap1 schreef: 31 mar 2024 22:10 Inlaat traject verstopt of klep stelen vol gebakken roet
Heb je hier tips voor hoe ik dit het beste kan nakijken/ uitkuisen?

Toegevoegd in 29 secondes:
Pepone schreef: 01 apr 2024 13:09 En het “nieuwe rijden” direct vergeten.

Groet, Ron.
Hallo, sorry, dit bericht heb ik niet begrepen..

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 01 apr 2024 13:24
door Pepone
Rijstijltips van Het Nieuwe Rijden

Schakel tussen 2.000 en 2.500 toeren op naar een hogere versnelling (dieselmotoren: tussen 1.500 en 2.000 toeren).

Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
Aldus Wikipedia.

Goed voor de uitstoot, slecht voor motoren.

Groet, Ron.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 02 apr 2024 01:47
door ap1
Endoscoop, vooral ook inlaatklep en inlaat

Compressie koud, zonder en tweede keer met drup olie en daarna warm meten (vastzittende zuigerveren)

Klepspeling

Al motorreiniger geprobeerd ?

Brand plaatje ook vervangen en eerst schoongemaakt voor het terugplaatsen ?

Op afstand lastig meekijken of diagnose etc.

Toegevoegd in 2 minuten 13 secondes:
Ga trouwens uit van zwarte rook en niet van blauwe.....

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 11 apr 2024 09:58
door ap1
Und ?

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 13 apr 2024 23:21
door ap1
Reageren op nieuwe geregistreerde forumleden. Ik. Niet meer

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 16 apr 2024 15:02
door de mon
Ik had een 4KM motor, die auto had 300.000 km. Die inlaat zat vol roet en olie. Met stuk ijzerdraad of veer in die inlaatkanalen gewroet, telkens een prop vet & roet eraan. Krijgt dan weinig of geen lucht.
Je sensor op dat pomptandwiel, dit tandwiel heeft een spie. Tandwiel van nokkenas en krukas is spieloos, is geen lachertje om je D-riem te plaatsen. Staat het nog wel allemaal korrect? (stift tegen krukaswang, nokkenas achteraan zijn merkteken via speciaal gereedschap, de rest is de 3 streepjes op de D riem).
Bij was die motor en auto gebroodroofd, men haalt het goeie eruit om een andere op te maken. Men pikt als het ware de injectors eruit om ze in te leren in die andere auto. Zo is de lieve wereld tegenwoordig.

Re: Kangoo 1.5dci - k9k - probleem injectie

Geplaatst: 18 apr 2024 12:09
door de mon
4KM is de benzine waar ik nu met rijdt(foutje). Die K9K had een inlaatspruitstuk dat 1 geheel was met de kopcylinder. Aan uiteinde zit een vriespastille die ik verwijderd heb, zat vol roet en vet en inlaten ook.
De egr klep had speling dus komt hoogstwaarschijnlijk naast haar zitting zitten(lek). Doe er nog de turbo bij die evtl sletig is.
De injectors, als je kl luchtbelletjes ziet op de retour, deze komen van 1 of meer injectors. En niet de pomp.
Hoeveel het ging kosten?????????????WEG ERMEE