Pagina 1 van 1

[algemeen] overhit/oververhit - lucht in systeem (LPG)

Geplaatst: 24 jul 2008 18:51
door bared
goedendag

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
het probleem is dat ik om de andere dag lucht in het systeem heb waardoor de motor overhit raakt.
ik heb gelezen op dit forum dat dit te maken kan hebben met een lekke koppakking maar volgens jullie horen daar nog een paar symptomen bij zoals: witte smurrie en witte rook, hier heb ik geen last van.
ook had ik al een paar aanwijzingen gehad zoals: losse klemmen en zwetende radiateur , ook dit heb ik niet geconstateerd.
ik heb een half jaar geleden een nieuwe kachelradiateur ingebouwd i.v.m verstopping , hierna gespoel en ontlucht, alles werkte prima tot nu toe.
wie heeft info voor mij zodat ik weet waar ik moet zoeken
alvast bedankt

eddy

Geplaatst: 28 jul 2008 09:11
door bared
even een update
heb een compressie test gedaan en alles in orde wat pakking betreft.
wat ik was vergeten te melden is dat de auto op gas rijd en dat waarschijnlijk de verdamper flink vervuilt is.
de verdamper zit onder de aanslag , ook de slangen van en naar de verdamper zijn van binnen aan gekoekt , dus grote kans dat het probleem daar zit.
het is een verdamper van landi renzo waarschijnlijk een oud model want ik kan geen revisie set vinden .
ik begrijp dat velen op vakantie zijn maar hoop toch dat iemand mij kan helpen.

groet eddy

Geplaatst: 28 jul 2008 17:57
door Mathijs
Ik denk dat je inderdaad eerst je aandacht op die verdamper moet gaan richten.
Blijkbaar niet meegespoeld ?
Overigens, zou het mogelijk zijn dat de lucht in het koelsysteem, geen lucht maar gas is ?
Zal eens kijken of ik nog zo'n verdamper heb liggen ter vervanging.

Geplaatst: 28 jul 2008 18:34
door bared
dank je wel voor je reactie.
heb vandaag de boel uit elkaar gehaald : slangen schoongemaakt en de stappenmotor eraf gehaald.
ik heb 2 soorten stappenmotors weet jij het verschil: 1 zit er op de verdamper zelf en de ander zit bovenop de lucht slang.
weet jij ook hoe soepel die 2 in en uit moeten schuiven want die enen op de verdamper gaat wel in en uit maar die ander op de luchtslang gaat met pijn en moeite.
de verdamper is van renzo landi en op de stappenmotor staat sonceboz.
een hoop vragen en weinig mensen die me kunnen helpen i.v.m de vakantie ook de lpg dealers in de buurt zijn gesloten dus als je me kan helpen heel graag.

Geplaatst: 29 jul 2008 10:46
door Mathijs
Een stappen motor zou niet te zwaar moeten werken. Als die met pijn en moeite in beweging komt, is schoonmaken wel een goed idee.

De verdamper die ik meende te hebben (heb hem nog niet gevonden, twijfel nu ook of ik hem überhaupt wel gedemonteerd heb) had in elk geval geen stappen motor.

De stappen motor op de luchtslang zal voor de koude start zijn, dat er wat lucht om de gasklep heen geleid kan worden.
Die op de verdamper laat zich raden, ik ben nog een beetje old-school wat dat betreft, ken ze alleen zonder stappenmotor :lol:

Geplaatst: 29 jul 2008 10:55
door bared
dan heb ik nog een vraag : je zei dat de lucht in m'n koelvloeistof ook gas kon zijn , waar zou dat aan kunnen liggen?

Geplaatst: 29 jul 2008 11:04
door Mathijs
Nou, ik zat mij eerlijk gezegd hard op af te vragen of dat gas zou kunnen zijn.

In dat geval zou de verdamper misschien lek kunnen zijn, dat daar wat gas bij de koelvloeistof kan komen, en zo door het koel systeem wordt opgenomen.

Maar ik moet wel toegeven dat ik van verdampers (zeker de moderne) niet zo goed weet hoe ze inwendig in elkaar steken, het is al een kleine 20 jaar geleden dat ik dat leerde, en in die 20 jaar is er natuurlijk veel veranderd.
Zal eens even in mijn oude schoolboeken kijken of ik er nog een plaatje van heb instaan.

Geplaatst: 29 jul 2008 16:18
door bared
laat het me weten a.u.b

Geplaatst: 04 aug 2008 13:20
door Mathijs
Dit ga je niet geloven :lol:
Ik heb mijn werkplaatshandboek precies tot de verdampers ingescand, net toen het interessant begon te worden ben ik blijkbaar gestopt.

Dat betekend dus ook dat ik dat boek nog ergens moet hebben liggen, want ik gooi het pas weg wanneer het ingescand en ge-backuped is.

Wat ik zocht, was een goede dwarsdoorsnede van een verdamper.
Ook even op Google - afbeeldingen gezocht, maar kon geen goede afbeelding vinden waarmee ik mijn theorie kon onderbouwen.

Geplaatst: 05 aug 2008 09:37
door bared
jammer hoor

ik hoor het wel.
na de vakantie ga ik weer verder met sleutelen.